Kikat lite på ett hus vars källare inte är i något vidare skick....
Stora hål nertill längs yttervägg. Låter ihåligt om man knackar nerifrån och upp till ca 80-90cm höjd. Dock finns en yttre betongstruktur som känns solid.
Finns det någon räddning för detta och i så fall hur?

Hela huset har omfattande renoveringsbehov och jag försöker få klart för mig om det är något värt att lägga tid/pengar på, eller om det helt enkelt blir att kosta mer än det smakar.

• Skadad källarvägg med stora hål längs nederdelen, omgivande betong och tydliga sprickor. Ett tecken på omfattande renoveringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Ser ut som trä bakom putsen??

Annars skulle jag gissat på att det är isolerat invändigt med putsad träullit, då låter det ihåligt, och sedan har denna vittrat bort med tiden där fuktpåslaget varit som störst.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sånt här med gamla källare ser ofta illa ut men för den som inte är rädd för att blanda bruk och skita ned sig är det inte svårt att fixa. Men det är tungt och skitigt jobb. Man kan ju ta in en murare också men de är lite svåra att hitta på marknaden här trots att halva Polen tycks kunna detta.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar 🙂
Jag kan inte se något som ser ut som trä, men likväl nån annan form av obestämbar fiber...
Jag räds inte att jobba! Men är rädd för stora ekonomiska kostnader.
Om jag tolkar era svar rätt så behöver alltså detta inte vara så stor sak? Huset dränerandes om på 3 av 4 sidor för kanske 10 år sedan. Inte helt oväntat är detta den sida som inte fixats....
Den sidan har också en utbyggnad som står på plint så det är absolut ett bök att komma åt, men borde inte vara en omöjlighet.

C
S Sartor skrev:
Om jag tolkar era svar rätt så behöver alltså detta inte vara så stor sak?
Som du själv är inne på är det alltså sannolikt inte några strukturella delar som syns på bilden.

Men allting är relativt. Får ju ingen uppfattning av helheten, men utmaningen ligger nog i summan av alla småsaker som måste fixas inklusive sånt som uppdagas under resans gång. Fixa färdigt dräneringen ordentligt. Är övriga 3 sidor rätt utfört? Vart leds vattnet? Är ev. hantering av dagvatten korrekt utfört? Passa på att åtminstone partiellt byta stammar och andra installationen i marken? Laga upp ytskikten. Måla. Osv. + alla miljoners liknande små skavanker som inte hör till det man ser på bilden.

Claes Sörmland
Och viktigast av allt. Detta är en källare, så länge som du fortsätter ha den som källare så blir det billigt. Men ska du mot byggnadens konstruktion börja inreda bostadsrum där nere, ja då blir det riskfyllt och potentiellt dyrt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.