Claes Sörmland
Har en vit melaminskiva från Ikea i köket, en sån där bänkskiva som är lite knottrig.

Men åren går och den har blivit lite gråsvart/smutsig på sina håll, kanske är det det svarta innerstadssmutsen som har satt sig? Finns det någon mirakelmetod för att få dessa skivor nyrena?

Diskmedelsvatten (Yes), fönsterputs och såpvatten har jag testat utan resultat. T-röd och och avfettning för bilar luktade men hjälpte inte.

Någon som har en mirakelmetod?
 
Redigerat:
Vim eller som det numera heter Cif brukar lösa det mesta. Kan dock i värsta fall bli en mattare yta efteråt så har du möjlighet att först testa på någon mer dold yta först är det bra.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Tovan skrev:
Vim eller som det numera heter Cif brukar lösa det mesta. Kan dock i värsta fall bli en mattare yta efteråt så har du möjlighet att först testa på någon mer dold yta först är det bra.
Har funderat på CIF men varit rädd för slipmedlet i produkten precis som du skriver.
 
Jag hade testat med ugnsrengöring/kaustiksoda. Löser mycket utan att repa.
Med den vanliga reservationen att testa där det inte syns först förstps.

/Höghus
 
Jag använder cif till mycket. Jag tycker risken för slipeffkter är överdriven.
 
Ja Cif (fd Vim) funkar fint om det är laminatskivor du menar (melamin är det tunna skiktet man har på skåpstommar etc). Man kan även prova rengöring för glaskeramikhällar typ MrMuscle. Viss mattning av ytan blir det ju men spelar ingen roll, blir normalglans inom kort när ytan fått litet fett på sig som torkats av med Yes etc i vanlig ordning.
 
Jag har torkat vår glaskeramikhäll dagligen med cif i några år nu, utan att ytan mattata nämnvärt.
Spisen i sig har 30 år på nacken.
 
Claes Sörmland
H Harald Blåtumme skrev:
Ja Cif (fd Vim) funkar fint om det är laminatskivor du menar (melamin är det tunna skiktet man har på skåpstommar etc). Man kan även prova rengöring för glaskeramikhällar typ MrMuscle. Viss mattning av ytan blir det ju men spelar ingen roll, blir normalglans inom kort när ytan fått litet fett på sig som torkats av med Yes etc i vanlig ordning.
Precis det är en laminatskiva. Ikea anger att det är melamin som ytskikt.

Har nog rengöring för glaskeramikhäll på hyllan. Tycks vara silikonolja. Kanske värt ett test!
 
Redigerat:
Nja den rengöring för glaskeramikhäll (MrMuscle keramikrent) tänker jag på som en mer finkornig variant av Cif/Vim, men innehåller även isotridekanoletoxilat som jag ärligt talat inte vet ett skvatt om mer än att det kan orsaka allvarliga ögonskador enligt varningstexten. Har använt detta vid något tillfälle på ljusa laminatskivor men övervägande Cif/Vim som jag tycker funkar bäst. Rödbetsfläckar etc försvinner fint. På riktigt envisa ingrodda fläckar kan man faktiskt prova suddgummi!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Harald Blåtumme skrev:
Nja den rengöring för glaskeramikhäll (MrMuscle keramikrent) tänker jag på som en mer finkornig variant av Cif/Vim, men innehåller även isotridekanoletoxilat som jag ärligt talat inte vet ett skvatt om mer än att det kan orsaka allvarliga ögonskador enligt varningstexten. Har använt detta vid något tillfälle på ljusa laminatskivor men övervägande Cif/Vim som jag tycker funkar bäst. Rödbetsfläckar etc försvinner fint. På riktigt envisa ingrodda fläckar kan man faktiskt prova suddgummi!
Bra att veta! Då har jag nog fel hällrengöring hemma. Isotridekanoletoxilat är en detergent, alltså ett syntetiskt tvålämne.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Davidbagare
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Testade med CIF/JIF/VIM och det blev ju lite bättre men ingen undereffekt, lite grådaskikt fortsätter det att vara. Kanske skulle hårdskrubbat under en längre tid?
 
ClasseClas
Spännande
ClasseClas ClasseClas skrev:
Prova Viledas mirakelsvamp, den är ovanligt bra. Gjord i melamin faktiskt. Fuktas före användning.
[länk]
Mycket bra förslag! Tyvärr har Granngården fortsatta problem med sin logistik så det kan möjligen gå att hitta online någonstans. Granngården är i en konstant utförsbacke sedan lång tid, alltför litet av sortimentet finns tillgängligt i deras fysiska butiker för att de ska kunna överleva ens på relativt kort sikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.