Hej!
Vi har skurat upp ett synnerligen hårt smutsat altangolv med hjälp av trallrengöringsmedel och vatten. Vi blev avrådda från att använda högtryckstvätt, men vi har använt en skurmaskin av enklare slag (Ryobi RY18PCB). Resultaten ser ni på de bifogade bilderna. Det verkar vara en del kvar. Hur går vi vidare nu? Jag har läst att efterskurning med såpa ger ett visst skydd för trät, men vad säger ni?
Eller ska vi olja in trät?
Av kostnadsskäl vill vi helst slippa ta in professionell hjälp.
Vi har skurat upp ett synnerligen hårt smutsat altangolv med hjälp av trallrengöringsmedel och vatten. Vi blev avrådda från att använda högtryckstvätt, men vi har använt en skurmaskin av enklare slag (Ryobi RY18PCB). Resultaten ser ni på de bifogade bilderna. Det verkar vara en del kvar. Hur går vi vidare nu? Jag har läst att efterskurning med såpa ger ett visst skydd för trät, men vad säger ni?
Har nog lite liknande - rätt gammal trall men ffa aldrig underhållen eller rengjord sedan åtminstone 2018.
Skrubbade med grumme såpa, hjälpte väl en del men inte ryggen.
Körde sen Biltema Trallrent och Kärcher PCL4, liknande din Ryobi. Trots koncentrat är det fortfarande en del grönt kvar, vilket jag är osäker på om det är tryckimpregneringen som kom fram (helt grått innan) eller fortfarande alger.
Testade slipa med excenterslip för hand på en del, nöjd med resultatet så imorgon hyr jag en Edge golvslip. Sen, eftersom det här är väldigt torrt och sprucket på många platser så tänker jag nog köra linoljesåpa. Om jag förstår det rätt så är bara såpa bara för rengöring. Man behöver sen olja in (tex), men en linoljesåpa har en del olja i sig som vårdar utan att vara så fläskigt fett som att olja in den. Helst vill jag inte köra ren olja, tror jag, för jag läser att den då kommer snabbt bli smutsig och mörk/fläckig.
Men har ingen aning alls. Helt ny på det här
. Berätta gärna vad du gör sen.
Skrubbade med grumme såpa, hjälpte väl en del men inte ryggen.
Körde sen Biltema Trallrent och Kärcher PCL4, liknande din Ryobi. Trots koncentrat är det fortfarande en del grönt kvar, vilket jag är osäker på om det är tryckimpregneringen som kom fram (helt grått innan) eller fortfarande alger.
Testade slipa med excenterslip för hand på en del, nöjd med resultatet så imorgon hyr jag en Edge golvslip. Sen, eftersom det här är väldigt torrt och sprucket på många platser så tänker jag nog köra linoljesåpa. Om jag förstår det rätt så är bara såpa bara för rengöring. Man behöver sen olja in (tex), men en linoljesåpa har en del olja i sig som vårdar utan att vara så fläskigt fett som att olja in den. Helst vill jag inte köra ren olja, tror jag, för jag läser att den då kommer snabbt bli smutsig och mörk/fläckig.
Men har ingen aning alls. Helt ny på det här
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Paket med linoljesåpa
Naturligt rengöringsmedel
579 kr inkl moms
634 kr
Läs mer
Om man bestämmer sig för att gammalt trä ger en äkta känsla och dessutom är snyggt blir lösningen så mycket enklare. Oavsett om det gamla trät är ljusgrått eller mörkgrått.
Det enda man behöver göra då är ingenting.
Orkar man lägga en timme vart eller vartannat eller vart tionde år kan man olja in med färdigblandad terassolja. Det minskar sprickbildning och ger tålighet mot fläckar.
Orkar man lägga en timme vart eller vartannat eller vart tionde år kan man olja in med färdigblandad terassolja. Det minskar sprickbildning och ger tålighet mot fläckar.
Ni kan prov Jape Bkekmedel, tonar ned det mörka.
https://www.jape.se/produkter/traerengoering/redo-blekmedel/
Trallen får en ljusgrå ton, men tar några veckor.
Den här, 13 år, behandlades förra året och i år endast såpskurats/behandlats.
https://www.jape.se/produkter/traerengoering/redo-blekmedel/
Trallen får en ljusgrå ton, men tar några veckor.
Den här, 13 år, behandlades förra året och i år endast såpskurats/behandlats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, håller med. I vårt fall är den nog aldrig ens rengjord och ffa norrsidan, i skugga av huset och i lä genom att ligga i en vinkel, såg verkligen förskräckligt ut. Och många stickor. Jag får se det här som en reboot, inte återkommande varje år.O skrev:
Om man bestämmer sig för att gammalt trä ger en äkta känsla och dessutom är snyggt blir lösningen så mycket enklare. Oavsett om det gamla trät är ljusgrått eller mörkgrått.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
En solig dag, ättikan tar bättre då. Ättika och lite vatten och lite såpa så att ättikan ligger kvar längre, skrubba lite. Låt ligga 30-60 minuter. Skura lite och skölj av med vatten. Ta några kvm i taget så att det inte hinner torka in helt. Olja INTE in, använd grönsåpa, helst tallsåpa och vatten.P Perab skrev:Hej!
Olja oxiderar och allt från luften fastnar i oljan.
Jag har fått för mig att linoljesåpa blir som ett mellanting - inte riktigt så fett som att olja in men ändå lite fett som skyddar lite och gör det lite lenare. Har ingen aning, vet du? Kanske ska göra ett A/B-test! En del av altanen med, och en del utanH HEM2121 skrev:En solig dag, ättikan tar bättre då. Ättika och lite vatten och lite såpa så att ättikan ligger kvar längre, skrubba lite. Låt ligga 30-60 minuter. Skura lite och skölj av med vatten. Ta några kvm i taget så att det inte hinner torka in helt. Olja INTE in, använd grönsåpa, helst tallsåpa och vatten.
Olja oxiderar och allt från luften fastnar i oljan.
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
436 kr inkl moms
Läs mer
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Har inte använt någon typ av olja så jag kan inte svara på det. Gillar mer att altanen blir grå än brun.slothy skrev:
Grannen kör sedan många år istället med poolklor i pulverform och får samma resultat, men mycket billigare. Jag skall testa det också, jag har en badtunna numera så det finns medel att testa med. Skall nästa helg själv testa på en trappa till altanen som ändå skall rivas nästa år.A AndersS skrev:
Först, SLIPA ALDRIG tryckimp virke. Du tar bara bort tryckimp och det ruttnar ganska omgående.
Jag har testat.....
En dunk Jotun terrasvask och en Kärcher PCL 4 löser problemen. (Eller kanske din Ryobi)
Sen kan du behandla med vad du vill, men undvik gärna träolja, den blir bara svart med tiden.
Jag har testat.....
En dunk Jotun terrasvask och en Kärcher PCL 4 löser problemen. (Eller kanske din Ryobi)
Sen kan du behandla med vad du vill, men undvik gärna träolja, den blir bara svart med tiden.
Lugn i bussen, inga problem att slipa tryckimpregnerad trallJ Jan_G skrev:
Intressant.K kniv skrev:
Jag har lagt mycket trall genom åren och i sämsta fall är det 1 mm inträngning, i bästa fall 12-14 mm. Slipa av 2-3 mm så är det rent trä på många ställen.
Dvs garanterad röta inom 5 år.
Så de firmor som slipar, kommer garanterat erbjuda omläggning av trallen inom kort. Bra säljargumentation.
Mitt tips är således: Låt bli !!!