Hej,

jag har köpt en bostadsrätt för 2 veckor sedan och har nu märkt att bruket mellan klämringen och sil i duschen ej är slät. Denna del är smutsig och behövs rengöras.

Hur rengör jag detta utan att riskera att skada något?

Är detta ett fel som jag borde anmäla?

Närbild på ojämnt bruk mellan klämringen och silen i en dusch, med smuts och rester synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen golvbrunn i dusch med smutsigt bruk och klämring på svarta kakelplattor.
Skapa konto
Ojämnt och smutsigt bruk mellan klämring och sil i en dusch som behöver rengöras.
Skapa konto
Ojämnt bruk mellan klämring och duschsil med synlig smuts och skräp.
Skapa konto

Fullt normalt. Ta en diskborste, det räcker om du håller rent från smuts.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fullt normalt. Ta en diskborste, det räcker om du håller rent från smuts.
tack för svar! Och är det så att man kan spruta in vatten från duschen in i dessa håligheter utan problem?

Ja

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja
anledningen till att jag frågor är också för denna rapport som jag hittade

https://www.gar-bo.se/om-gar-bo/skadebyggande-arbete/golvbrunnar

där det står att 1/3 av alla golvbrunnar är felmonterad då det ej är slätt mellan sil och klämring. Enligt rapport är detta en risk då man kan skada fuktskyddet när man rengör.

Diskborsten ska du bara använda i själva brunnen om jag var otydlig. Mellan kan du ta en trasa och torka med. Om tätskiktet är väldigt spänt just där, torka försiktigt.

Hur vet man om tätskiktet är spänt där? Jag vet inte ens om jag ser tätskiktet.

Det är en lite mjukare duk, kanske helt täkt av fix.

Jag ser ingen mjukare duk, dock är det något som är lite kletigt som är under bruket.

T
Är det ditt första egna boende?

Brunnen ser ut som den ska och du behöver inte rengöra med diskborste, håll bara den vita delen ren och rengör vattenlåset kontinuerligt, mer behöver du inte göra!

T tank77 skrev:
Är det ditt första egna boende?

Brunnen ser ut som den ska och du behöver inte rengöra med diskborste, håll bara den vita delen ren och rengör vattenlåset kontinuerligt, mer behöver du inte göra!
det är både min och min familjs första boende, har samlat i flera år till min handpenning så nu är jag lite nojig att jag gjort något fel vid köp, får ursäkta min okunskap, uppskattat all hjälp jag fått.

men det är mest att det kommer lukt just nu ovanför klämringen. Så det är därför jag vill försöka göra rent där

T
K ksilverf skrev:
det är både min och min familjs första boende, har samlat i flera år till min handpenning så nu är jag lite nojig att jag gjort något fel vid köp, får ursäkta min okunskap, uppskattat all hjälp jag fått.

men det är mest att det kommer lukt just nu ovanför klämringen. Så det är därför jag vill försöka göra rent där
Någon lukt ovanför klämringen är omöjlig i så all är det vattenlåset gummipackning som är gammal och som inte håller tätt men det finns nya att köpa och byta ut om man misstänker att det är så. Kolla avloppet till handfatet också för ibland är det det som är boven i dramat!

Sitter vattenlåset ordentligt på plats? Inte ovanligt att det inte sätts tillbaka "nästan rätt" och om ni nyss flyttat in har väl det nyligen gjorts en flyttstädning. Vårt är lätt att misslyckas med - det "klickar" liksom inte när man sätter det på rätt plats så ibland märker man först när det börjar lukta att det inte är rätt.

• Gilla
tank77
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.