Hej,

Jag har kommunalt vatten som smakar bra på första tappstället på fastigheten som är garaget. Men när vattnet kommer in i huset så smakar och luktar det mossa/alger. Jag får spola en lång stund för att det skall gå att dricka. Huset är från 1970

Hur kan man göra rent rören?

Mvh M
 
Har du gjort rent silarna i kranarna?
 
Y
Ta en titt på vattenmätaren ifall det är sörja innanför glaset så siffrorna knappt är läsbara, då kan nog kommunen byta mätaren.
 
Stilarna är rengjorda och en av kranarna är utbytt. Vattenmätaren är bytt sen ett år tillbaks och jag märkte ingen skillnad
 
Y
Hur värmer ni vattnet, är det någon tank till detta?
 
Det är en beredare i bergvärmepumpen men har inte märkt nån direkt skillnad mellan varmt o kallt
 
Y
Blandare blandar ju ihop kallt och varmt vatten till viss del, så bara bollar idéer tills någon kunnig ger oss rätta svaret. :)

Bergvärmepumpens legionella-funktion är aktiv, inga fel i loggarna?
Jag fick "plastkopparrör" installerat vilket jag tror orsakade dålig smak på vattnet.
 
M
Går det att tappa av och smaka vid vattenmätaren så är ju det intressant också. I så fall ligger orsaken mellan garaget och huset, annars i husets ledningssystem.
 
Vattenmätaren sitter alldeles innan första tappstället och där smakar det bra
 
Har du nått pluggat tappställe i huset? Då skulle du kunna få en "bildtarm" på röret. Där blir de inte så stort vattenutbyte. Kan tänka mig att efter flera år kan de orsaka dålig smak på vattnet som flödar förbi.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nej det tror jag inte, och inget är ombyggt sen huset var nytt
 
M
Är det 100% kopparrör så det inte är gamla järnrör som spökar?

En vattenanalys är nog annars på sin plats för att få veta vad det kan vara.
 
M Marcussjogren skrev:
Är det 100% kopparrör så det inte är gamla järnrör som spökar?

En vattenanalys är nog annars på sin plats för att få veta vad det kan vara.
Ja det är kopparrör. Kan en vatteanalys säja exakt vad det är? Borde finnas nån som vet vad det mest troliga är och olika lösningar på detta
/tacksam för förslag
 
Hemmakatten
Tror att en vattenanalys, som du föreslår, är rätt väg att gå.
 
M
N nimbus88 skrev:
Ja det är kopparrör. Kan en vatteanalys säja exakt vad det är? Borde finnas nån som vet vad det mest troliga är och olika lösningar på detta
/tacksam för förslag
Absolut - det går att gissa lite, spola med klor och testa om det hjälper t ex :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.