Hej. Har någon en bra idé hur jag ska fixa mitt insysnskydd eller har stöttt på samma problem och löst det? Förslag jag tänkt på är:
- Tillverka nya stolpskor av tjockare gods.
- Kapa höjden på insynsskyddet (frun blir vansinnig).
- Bygga på med ett till stycke vinkelrätt mot det andra (vill vi helst inte göra).

Mått på skapelsen:
Längd: 4,8m
Höjd: 1,7m
5st 70-stolpar med 1.2m mellanrum.

Supertacksam för svar.

• Ett insynsskydd lutar vid sidan av en altan vid ett hus. Gräsmatta och träd i bakgrunden under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallplatta och stolpe på trätrall, del av insynsskyddskonstruktion med muttrar och bultar. Gräs och stenar syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
En stötta i marken eller i altanen?

Fästa i fasaden?

K kniv skrev:
En stötta i marken eller i altanen?
Tack för svar. Funktionellt, men vill helst ha en snyggare lösning.

Bart Bart skrev:
Fästa i fasaden?
Tack för svar men tyvärr är stupröret i vägen.

M morajonas skrev:
Tack för svar men tyvärr är stupröret i vägen.
Fäst det med ett snedstag isåfall.

K
Flytta stupröret? Sätt ett fäste bredvid stupröret som sen fästs i planket?
Lösningarna är oändliga och om du ratar alla på sånna banaliteter så är det tveksamt om du ens ska försöka dig på det hela själv.

Jag skulle göra en större blomlåda och ev klä på samma sätt som vindskyddet. Står den längs med vindskyddet så får ni minst fästpunkter på två stolpar och kryddväxter direkt till maten.
Då kan ni troligen bara byta ut de fästena ni har idag då sidoförankringen sköts via lådan.
Sätt ett järn vid väggen för att vara säkra.
Passa på att göra några fler lådor eller en betydligt längre längs med hela vindskyddet när ni ändå förbättrar

Annars öppnar ni bara och skruvar rejäla järn i något under trädäcket. Ev lägg till någon extra regel här och där men det måste ni göra baserat på hur det ör byggt under.

Tredje alternativet är två stora vinklar i stål i vardera änden. Inte "jag köpte de största på byggmax" utan betydligt större och grövre.

B
Vad är det som gjort att det lutar så, bara vinden, lekande barn, fulla vuxna?
Om risken att det sak börja luta inåt altanen är utesluten så skulle en vajer mellan plank och fasad kunna duga, skulle nog knappt synas. Annars är det nog nya stolpfästen och sen en snedsträva mot fasaden bästa lösningen.

Luc Reiner Luc Reiner skrev:
Fäst det med ett snedstag isåfall.
Tack, det skulle kunna fungera mot fasadsidan.

Z z_bumbi skrev:
Jag skulle göra en större blomlåda och ev klä på samma sätt som vindskyddet. Står den längs med vindskyddet så får ni minst fästpunkter på två stolpar och kryddväxter direkt till maten.
Då kan ni troligen bara byta ut de fästena ni har idag då sidoförankringen sköts via lådan.
Sätt ett järn vid väggen för att vara säkra.
Passa på att göra några fler lådor eller en betydligt längre längs med hela vindskyddet när ni ändå förbättrar

Annars öppnar ni bara och skruvar rejäla järn i något under trädäcket. Ev lägg till någon extra regel här och där men det måste ni göra baserat på hur det ör byggt under.

Tredje alternativet är två stora vinklar i stål i vardera änden. Inte "jag köpte de största på byggmax" utan betydligt större och grövre.
Tack så mycket. Detta är det bästa alternativet hittills.

B breakman skrev:
Vad är det som gjort att det lutar så, bara vinden, lekande barn, fulla vuxna?
Om risken att det sak börja luta inåt altanen är utesluten så skulle en vajer mellan plank och fasad kunna duga, skulle nog knappt synas. Annars är det nog nya stolpfästen och sen en snedsträva mot fasaden bästa lösningen.
Det har jag också funderat på. Insynsskyddet på andra sidan altanen lutar åt andra hållet (utåt från altanen). Är det att trallen rör sig så pass mycket under vintern?

B
M morajonas skrev:
Det har jag också funderat på. Insynsskyddet på andra sidan altanen lutar åt andra hållet (utåt från altanen). Är det att trallen rör sig så pass mycket under vintern?
Snö som rasat ner och tryckt ut vindskydden gissar jag då. Kan vara ganska stora krafter så jag vet inte om jag skulle vilja fästa de i fasade då... inte utan snörasskydd på taket först.

• Gilla
morajonas
  • Laddar…
4774
Skotta bort snön på vintern, om det nu är snömängden som har orsakat detta. Borde vara enkelt och löser det problemet så är det väl bara att ta fram skyffeln på vintern.
Om det nu inte beror på för klent uppsatt. Att fästa i väggen är lämpligt. Vad som skulle vara fult med det vet jag inte.
Vi bor extremt blåsigt, hänger du tvätt ute så spelar det ingen roll hur många klädnypor du använder för jag får ändå söka högt och lågt efter den. Parasoll är omöjligt så vi byggde ett vindskydd på yttersta kanten av altanen och fäste med 3 rejäla stolpar fastsatta på 3 stolpskor. Står än så länge, trots storm och orkan 😀

• Gilla
morajonas
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.