Hej på er,

Tänkte starta en ny hobby och börja snickra möbler.

Som projekt nr.2 hade jag tänkt göra en homage till soffbordet "Höllviken".

Det komplexa för en nybörjare som mig är att bordet endast har tre ben och ska sammanfoga i mitten. Behöver en stark och stabil lösning!

Blablabla [...]

Är det någon skarp och erfaren snickare som vet hur jag enklast sammanfogar och märker bitarna, som ska karvas bort, för att vinklar och dylikt ska bli rätt? Behöver en pålitlig metod för att det ska bli rätt.

Hade uppskattat input!

All gott,
Cdawg

(Ska försöka del en bild på en tanke när jag är vid datorn nästa gång)

T
Om det är 3 ben och bordet är runt så får man börja med cirkelns grader som är 360. 360 delat med tre är 120 så varje bit måste ha en 120 graders vinkel och det är 2x60 grader så från mitten av biten så måste det vara 60 grader åt varje håll.
Då behöver du kapa bort från sidan motsvaraden vinkel som är 30 grader (rät vinkel = 90 grader, ta bort 60 så blir det 30 graders vinkel)
Jag hoppas det hjälper.

• Gilla
CDawg
  • Laddar…
Tjena,

Tack för hjälpen! Det är absolut hjälpsamt :)

Bifogade en bild på en konstruktion jag hittade på pinterest.
Tänker att de bör vara stabil och stark till tre ben?

Jag hade tänkt göra en lite spartansk lösning:
1. Skapa en rätvinklig triangel i typ plywood. Den fungerar som mall till steg 2.
2. Placera tre bitar trä runt triangeln om som på bild, stående. Detta blir som en mall till steg 3.
3. Placera en fjärde bit ovanpå "mallen" och använda vinkelhake för att märka ut vad som ska karvas osv. På så sätt bör jag få till vinklarna som kommer skilja sig från de två olika sidorna av träet.

Hiss eller diss? Glad för hjälp :D

/Cdawg

• Träkonstruktion med tre snedställda pjäsar som bildar ett starkt hörn, inspirerad av en design från Pinterest för ett projekt med tre ben.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
C CDawg skrev:
Hiss eller diss? Glad för hjälp :D
Just en sån där konstruktion skulle jag dragit nytta av att alla tre bitarna är identiska, och dessutom att samtliga sågsnitt skall ha exakt samma vinkel om jag inte misstar mig.

Det innebär att med rätt arbetsgång så kan du ställa vinkel, stopp, sågdjup osv. och göra dina snitt utan att sedan behöva "hitta tillbaka" till samma mått. Dvs. du skulle kunna tillverka den där prylen utan att mäta en endaste gång.

• Älska
CDawg
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Just en sån där konstruktion skulle jag dragit nytta av att alla tre bitarna är identiska, och dessutom att samtliga sågsnitt skall ha exakt samma vinkel om jag inte misstar mig.

Det innebär att med rätt arbetsgång så kan du ställa vinkel, stopp, sågdjup osv. och göra dina snitt utan att sedan behöva "hitta tillbaka" till samma mått. Dvs. du skulle kunna tillverka den där prylen utan att mäta en endaste gång.
Bra inspel, tack! :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.