5 766 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Hur räknar man ut skatten vid försäljning
Hej.
Hur räknar man ut skatten på ett hus vid försäljning ? Tomten inköptes för 5500 kr år 1963 och husbyggsatsen kostade 7500 kr då. Om man säljer idag hur räknas det då ? Borde ju prisjusteras till dagspris på något sätt eller ?
Hur räknar man ut skatten på ett hus vid försäljning ? Tomten inköptes för 5500 kr år 1963 och husbyggsatsen kostade 7500 kr då. Om man säljer idag hur räknas det då ? Borde ju prisjusteras till dagspris på något sätt eller ?
Har hittat lite uppgifter, huset taxeringsvärde var 1965, (det första) 16 000 kr. Vi har gjort ombyggnader och tillb yggnader + div. investeringar för totalt 800 000 kr, hur räknar man ut slutskatten när man ska deklarera ? Huset såldes för 1700 000 kr.
mobbe skrev:
Eftersom ditt(?) hus är byggt efter 1952 behöver du inte bry dig om regelverket för hus från före 1952.
Kursiv text nedan.
Du vet ju vad tomten kostade.llehs skrev:Nja, så räknar man nog inte ut vinsten.
(Eller så kan man säkert göra, men det är lite ofördelaktigt)
Eftersom du inte skriver något om 1952 antar jag du har förvärvat fastigheten senare.
Alternativt, vilket låter väldigt osannolikt, köpt fastigheten före 1952 för ett pris som överstiger 1.5 x taxeringsvärdet med riktigt dålig värdeutveckling.
Ett hus byggt på femtiotalet i "originalskick" för ca 50 kkr värderas i dagens penningvärde till ca 20 ggr mer. Dvs ca 1 mkr
Egentligen bara inflationsjusterat och med hänsyn till värdefall pga slitage och ålder. Utan hänsyn till skenande tomtpriser.
Som jag tolkat regelverket, men observera att jag är i samma fas som dig:
.-----------------------------------
Från Skatteverkets sida, från tidigare länk
Avdragsgilla förbättringsutgifter på en bostad består av utgifter för ny-, till-, eller ombyggnad och övriga grundförbättringar, men också av utgifter för förbättrande reparationer och underhåll:
-----------------
- Nybyggnad: Innebär nyuppförande av byggnad.
- Tillbyggnad: Innebär utökning av en byggnads volym, till exempel om du gräver ut en källare eller bygger ett inglasat uterum.
- Ombyggnad: Ändring av byggnadens konstruktion, planlösning eller funktion till exempel om du flyttar badrummet till ett tidigare sovrum eller ändrar en vind till bostad.
- Övriga grundförbättringar: Hit räknas utgifter för tillföra bostaden något som inte funnits tidigare, exempelvis installation av diskmaskin eller braskamin.
Förbättringsutgifter är alltså de ingrepp som tillfört funktioner till fastigheten + underhåll från de senaste fem åren.
Så för att veta om du får dra av tex tapetseringen måste något av följande villkor vara uppfyllt:
1. Fanns det tapeter tidigare? Om inte så är det tveklöst en förbättringsavgift
2. Om det fanns tapeter sedan tidigare så måste din omtapetsering vara nyare än fem år.
Tilläggsisolering, elanslutning, VA-anslutning borde vara förbättringsutgifter.
Försäljningspriset ------------------------------- 500000
- Utgifter för försäljningen ------------------------ Mäklararvode, energideklaration, ev. homestageing
- Inköpspris och lagfartskostnad m.m. ----- 300000 + ev. inköpskostnader
- Förbättringsutgifter ------------------------------- ????
+ Återföring av uppskov
= Vinst/Förlust
Nu vet du din vinst. Den du skattar på.
Med viss reservation för att jag också är novis på detta område.
Personligen skulle jag vilja få nuvärdesberäkna kamininstallation, utbyggnader osv men det befintliga regelverket är väl en kompromiss som tar hänsyn till ev. åldersrelaterat värdefall.
Du vet ju vad huset kostade.
Addera (+) de kostnaderna.
Addera (+) övriga kända kostnader (förbättringskostnader osv)
Subtrahera (-) försäljningsrelaterade kostnader (tex mäklare, annonsering)
osv.
Räkna ut skatten. Läs här.
http://www.skatteverket.se/privat/s...utskatten.4.233f91f71260075abe8800070771.html
Men risk för att jag verkar ha missförstått frågeställningen...?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Nej sånt prisjusteras inte.mobbe skrev:
Kostnad för inköp: 5500+7500 = 13000 kr
+Omkostnader för försäljning (mäklare osv)
+ Kostnader för förbättringar (enligt skatteverkets regler om år och typer osv)
Det ger det avdrag du kan göra.
Sålde du för 1.7 mkr så är risken stor att du kommer få skatta på nästan hela den summan om du inte har förbättrat huset de senaste åren för mkt av dom pengarna
/K
Om man står ut med att själv visa sin bostad för en massa människor finns det ju pengar att spara på mäklararvodet. Rätt mycket pengar även om arvodet är avdragsgillt på reavinsten. Men om det inte gäller en väldigt enkel försäljning skulle jag dock ta hjälp av mäklare/bank med själva kontraktsskrivandet.mobbe skrev:
Vi ska sälja huset till vår vuxne son som väldigt gjärna vill överta det, han trivs enormt här på landet. Men visst har du rätt, man tjänar lite på att fixa det själv. Skulle vi sålt till nån annan hade det blivit mäklarhjälp, dom kan sånt här !!!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur beräknar jag ut träffyta på vägg för spotlight
Belysning -
Hur räknar jag ut arean av hela huset, hus A och hus B?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Hur räknar man ut arean på detta hus?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Kan man skjuta på reavinstskatten när man flyttar in i egenbyggd villa
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur räknar ja ut vilken A på huvudbrytare ja bör ha
El