Byggahus.se
Hej,

Jag har golvvärme på första våningen och sedan i helgen har jag kopplat in golvvärmen även på andra våningen. LVVP'ens innedel står i källaren och cirkulationspumpen för slingorna är monterad precis ovan inneenheten. Det är alltså ca 4,5m från pump upp till översta fördelaren men enligt spec'en ska CP'n klara som mest 4m. Men det blir ändå varmt i slingorna på övre våningsplanet även om den står lågt inställd på variabel hastighet. Just nu 1,2m / 7W.

Kan någon vänlig själ berätta för mig dels hur det ändå kan funka och också vad jag bör ställa in den på genom utläsning av diagrammen i dokumenten nedan? -Jag förstår dem inte! Jag har inte sling-flödena i huvudet, men det är ca 83m2 (17mm rör) på vån1 och ca 55m2 (20mm rör) på vån2.

Cirkulationspumpen är en Altech CPA 130 LT4:
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/PROD_212_5731816.pdf
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_212_5731816.pdf

4 4väggarochtak skrev:
Hej,

Jag har golvvärme på första våningen och sedan i helgen har jag kopplat in golvvärmen även på andra våningen. LVVP'ens innedel står i källaren och cirkulationspumpen för slingorna är monterad precis ovan inneenheten. Det är alltså ca 4,5m från pump upp till översta fördelaren men enligt spec'en ska CP'n klara som mest 4m. Men det blir ändå varmt i slingorna på övre våningsplanet även om den står lågt inställd på variabel hastighet. Just nu 1,2m / 7W.

Kan någon vänlig själ berätta för mig dels hur det ändå kan funka och också vad jag bör ställa in den på genom utläsning av diagrammen i dokumenten nedan? -Jag förstår dem inte! Jag har inte sling-flödena i huvudet, men det är ca 83m2 (17mm rör) på vån1 och ca 55m2 (20mm rör) på vån2.

[länk]
[länk]
Pumpen klarar att öka trycket med Max 4 meter. Men i ett värmesystem har man ett övertryck (minst så man kan lufta systemet i högsta punkten. 100kPa övertryck per 10 meter höjdskillnad plus lite till). Då systemet är trycksatt så krävs en mindre effekt/tryck från cp för att cirkulera vattnet. De 4 metrarna i tillgängligt CP-tryck används för att övervinna motstånd i rör/ventiler/etc samt för att kunna få ett flöde i alla radiatorerna och GV shuntar/slingor. Inte att lyfta vattnet 4 meter i höjd.

4 4väggarochtak skrev:
Hej,

[länk]
[länk]
Glömde hur, så här tänker jag. Orkar inte läsa manualer…
Om det blir varmt överallt då är det ok. Om man vill minska cp energi eller minska ljud, sänk trycket. Om det inte blir tillräckligt varmt långt bort, höj trycket/effekt. Jag använder pump med konstant tryck, då justeras pumpen ner när termostater stänger.

'Meter' är en helt idiotisk märkning på pumpar som lever kvar från förra årtusendet då man kunde ange tryck i enheten 'meter vattenpelare'. Jag gissar att man använder den märkningen för att kunna behålla mystiken kring sitt arbete...
Det har alltså ingenting med någon specifik rörlängd att göra, utan betyder helt enkelt att pumpen klarar av att skapa samma tryck som 4 meter ner under vattnet, dvs 0,4 bar. Det trycket ska sen övervinna tryckfallet som blir i alla rör, böjar, ventiler, etc vid det önskade flödet.

• Gilla
bifrost.
  • Laddar…
Med 4 meter kan du sätta den på max, med den kapaciteten är enda nackdelen att det kan bli ljud. Men mät gärna returen på alla slingor och justera flödena så returen får ungefär samma temperatur, då blir flödet bra fördelat

Tack för svaren!

Hittills verkar ingen vara av åsikten att man bör studera diagrammen i relation till slingorna och sätta farten därefter? Vilket jag såklart helst slipper om det är "onödigt". Vad är det som då skapar trycket i systemet?

Däremot säger @Plutus att jag ska sätta den på max, men det låter inte som det på de andra svaren?

Är det "bättre" att köra konstant tryck? den är ju kopplad till LVVP'n som bestämmer start/stopp, men den är ju inte kopplad till ventilerna i fördelarskåpen, så då vet den ju ändå inte om den behöver gå eller inte?

Ytterligare en fundering: Matarröret är kopplat med T-koppling till fördelarskåpet på 1a vån, och går upp till 2a vån. och returen går på samma sätt. Kan jag räkna med lägre flöde på 2a våningens slingor kontra 1a vån. iom höjdskillnaden? Teoretiskt sett borde 2a våningens slingor avge mer värme då, eller? I sådana fall bör termostaterna stänga ventilerna till slingorna och det blir ännu större flöde på enbart 1a våningens slingor som då avger värmen ännu sämre. Stämmer det eller tänker jag fel någonstans? Kanske inte är en reelt problem, utan istället att de får värmen de behöver och väggtermostaterna ser till så de stänger/öppnar som behövs för den värmen jag vill ha?

4 4väggarochtak skrev:
Vad är det som då skapar trycket i systemet?
Det statiska trycket skapas av att du fyller på vatten. Differenstrycket, som driver på cirkulationen, skapas av cirkulationspumpen.

4 4väggarochtak skrev:
Hittills verkar ingen vara av åsikten att man bör studera diagrammen i relation till slingorna och sätta farten därefter?
Jo, det korrekta sättet är att man bestämmer vilket flöde man ska ha utifrån effektavgivning, delta-T, etc. Sen väljer man ventiler utifrån flödet, beräknar det totala tryckfallet i alla ledningar, böjar, kopplingar, ventiler, etc och till sist tittar man i diagrammen vilken pump som behövs och vilken inställning man ska ha på pumpen för att uppnå önskat flöde vid det beräknade tryckfallet.

I verkligheten brukar man sätta dit en lagom stor pump och skruva på den tills man får lagom delta-T.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Kurvorna använder man för att välja pump och göra en grundinställning av systemet vid uppstart. Är det igång och går är det bättre att justera efter temperaturer.

Flödet har inget med systemtrycket att göra.

Har pumpen en konst trycks funktion är den lämplig att använda.

Du kan räkna med lägre flöde på övervåningen, inte för att den är högre upp, utan för att rörlängden dit ger ett visst tryckfall, Om en slinga har lägre flöde och och kallare retur, så avger den mindre värme, eftersom slingans medeltemperatur blir lägre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.