Byggahus.se
Har fått hjärnsläpp på hur man räknar ut hur många kvadrat meter ett rum är, jag vet att det ska vara längd * bredd men hur blir det då rummet har hörn som gör att det inte blir helt "fyrkantig" eller "rektangulärt" Hoppas ni förstår hur jag menar, vore tacksam för hjälp :)
 
Räkna ut kvadraten för varje "del" av rummet, lägg sedan ihop de olika delarna.....eller? ;)
 
Dela upp rummet i rektanglar och trekanter, som du sedan adderar eller drar bort. Trekanters area är de vinkelräta sidorna gånger varandra delat med 2.
 
Gå in på ikeas hemsida ock ladda hem homeplanner. fyll sedan i alla parametrar på vänstersidan och du får en tredimensionell bild på ditt rum med m2 färdiguträknat. Mycket bra program när man ska bygga kök eller liknande... om man nu gillar ikeas produkter.
 
1. Hur räknas garderober som man kan gå in i?
2. Hur räknas inbyggda garderober?
3. Räknas kök vägg till vägg med skåp och allt inkluderat?
 
Miles skrev:
1. Hur räknas garderober som man kan gå in i?
2. Hur räknas inbyggda garderober?
3. Räknas kök vägg till vägg med skåp och allt inkluderat?
Detta beror på varför man vill veta kvadraten.
Boytan räknas enligt skattetverkets riktlinjer, golv yta för matta räknas verklig yta och bostadsrätt är det föreningens beräkning som va när huset blev förening som gäller.
 
snuttjulle skrev:
Detta beror på varför man vill veta kvadraten.
Boytan räknas enligt skattetverkets riktlinjer, golv yta för matta räknas verklig yta och bostadsrätt är det föreningens beräkning som va när huset blev förening som gäller.
Intressant! Men hur blir det då när en BRFörenings uträkning är lite off mtp att en kvm idag kostar runt 20.000 kr? Om jag säljer min lägenhet och köparna räknar om den .. hur kan man bevisa vad en BRF från början räknat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.