Byggahus.se
Till våren är tanken att jag ska sätta upp ett växthus jag har fått tagit över från en avvecklad handelsträdgård.

Detta är 25x10m och jag har börjat tänka kring hur jag ska gjuta grunden.
Idag står växthuset på en betongbalk som är 25cm bred, osäker på hur djup.
Nuvarande ägaren rekommenderade plint.

Själv har jag minimal kunskap kring detta. Har någon ett tips på vad ni rekommenderar? plint eller balk? dimensioner?

Jag ska ha jord som underlag i växthuset, likt som det är idag, alltså ingen hel platta.
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Har tyvärr inga konkreta tips för grundläggning men måste bara säga att det låter härligt! Hoppas det går bra både med att bygga upp det och kommande odlingar!
 
R
Christian9101 Christian9101 skrev:
Till våren är tanken att jag ska sätta upp ett växthus jag har fått tagit över från en avvecklad handelsträdgård.

Detta är 25x10m och jag har börjat tänka kring hur jag ska gjuta grunden.
Idag står växthuset på en betongbalk som är 25cm bred, osäker på hur djup.
Nuvarande ägaren rekommenderade plint.

Själv har jag minimal kunskap kring detta. Har någon ett tips på vad ni rekommenderar? plint eller balk? dimensioner?

Jag ska ha jord som underlag i växthuset, likt som det är idag, alltså ingen hel platta.
Om du ska ha plintar så behöver växthusets väggar vara självbärande emellan plintarna..
Säkrast är att ha samma grundläggning som den har idag..
Du behöver få det dränerat under balkarna samt ha kärlförskjutande material under om det ska hålla, balken kanske görs lämpligen 250x400mm höjden på balken beror ju på lite om hur mycket som du vill/behöver ha den ovan mark tänker jag…
Sedan på insidan av balken går det bra och ha jord…
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Vi gjorde "betongbalk" till vårt växthus med skalblock (ihåliga betongblock som man lägger armering i och fyller med betong), väldigt smidigt och man slipper bygga form.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.