Byggahus.se
Claes Sörmland
En byggnad måste enligt PBL ha ett tak, annars är det ingen byggnad. Taket behöver enligt praxis inte vara tätt, det kan t ex vara en trall med glipor eller ett antal överliggare med viss regelbundenhet. Gränsdragningsfråga.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Man tar ett måttband och mäter höjden från marken.
Pinnarna som sticker upp över duken bör inte räknas om de är normalt höga.
Mått är nått man mäter, inte beräknar enligt mig.
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ulltand Ulltand skrev:
Tex en kåta?
Det regleras i PBF:

"Byggnadshöjden ska räknas upp till skärningen mellan fasadplanet och ett plan som med 45 graders lutning inåt byggnaden berör byggnadens tak."

Fasadplanet ligger väl vid markens medelnivå tänker jag. Tänker jag fel att man räknar så här (röda markeringar av mig):

Enkel grafisk representation av hus med sadeltak, höjdmärkningar, 45-graders vinkel markering, främre och bakre projicering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel och 1 till
  • Laddar…
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det regleras i PBF:

"Byggnadshöjden ska räknas upp till skärningen mellan fasadplanet och ett plan som med 45 graders lutning inåt byggnaden berör byggnadens tak."

Fasadplanet ligger väl vid markens medelnivå tänker jag. Tänker jag fel att man räknar så här (röda markeringar av mig):

[bild]
Va? Så takhöjden är inte uppe vid nock?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det regleras i PBF:

"Byggnadshöjden ska räknas upp till skärningen mellan fasadplanet och ett plan som med 45 graders lutning inåt byggnaden berör byggnadens tak."

Fasadplanet ligger väl vid markens medelnivå tänker jag. Tänker jag fel att man räknar så här (röda markeringar av mig):

[bild]
Jag förstår tänket. Men skulle inte linjen dras där fasaden möter marken i figuren? (om det var en kåta)
 
Claes Sörmland
Ulltand Ulltand skrev:
Jag förstår tänket. Men skulle inte mätningen då göras där fasaden möter marken i figuren? (om det var en kåta)
Jag tänker att min röda streckade linje är medelmarkhöjden för en kåta, d v s ignorera väggarna under den linjen som hör till originalbilden.

(Är genuint osäker på detta och hoppas att någon som verkligen kan detta med hur byggadshöjder beräknas enligt PBF hoppar in i tråden och klargör fallet hus med taket som vägg.)
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Va? Så takhöjden är inte uppe vid nock?
Ja helt intuitiva är inte dessa definitioner i PBF. Jag kämpar alltid med dem.
 
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja helt intuitiva är inte dessa definitioner i PBF. Jag kämpar alltid med dem.
Jag skrev lite kort o skarpt sorry😉
Är det inte ifrån färdig mark till nock som är takhöjd?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att min röda streckade linje är medelmarkhöjden för en kåta, d v s ignorera väggarna under den linjen som hör till originalbilden.

(Är genuint osäker på detta och hoppas att någon som verkligen kan detta med hur byggadshöjder beräknas enligt PBF hoppar in i tråden och klargör fallet hus med taket som vägg.)
Tänker att det gör skillnad om man mäter medelmarkhöjden en bit ut från vägg eller i liv med väggen för skärningspunkten...
 
Claes Sörmland
PBF säger följande om detta:

"Byggnadshöjden ska räknas från den medelnivå som marken har invid byggnaden. Om byggnaden ligger mindre än sex meter från allmän plats, ska dock beräkningen utgå från den allmänna platsens medelnivå invid tomten, om inte särskilda skäl föranleder annat."
 
Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
[länk]
Den sidan berör hur kommuner bör utforma detaljplaneregleringar. Den behandlingar egentligen inte byggnadshöjd eftersom den avråder från att använda detta i detaljplaneutformningen:

"Det är också möjligt att använda begreppet byggnadshöjd. Byggnadshöjd är definierat i plan- och byggförordningen, PBF, men har även tolkats mer långtgående genom omfattande rättspraxis. Byggnadshöjd som planbestämmelse kan därför leda till svårförutsedda resultat och kan försvåra lovprövningen."
 
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den sidan berör hur kommuner bör utforma detaljplaneregleringar. Den behandlingar egentligen inte byggnadshöjd eftersom den avråder från att använda detta i detaljplaneutformningen:

"Det är också möjligt att använda begreppet byggnadshöjd. Byggnadshöjd är definierat i plan- och byggförordningen, PBF, men har även tolkats mer långtgående genom omfattande rättspraxis. Byggnadshöjd som planbestämmelse kan därför leda till svårförutsedda resultat och kan försvåra lovprövningen."
Men man kan väl inte mäta på olika sätt?
Sedan att var man mäter ifrån alltså marken kan skilja men en byggnadshöjd kan väl inte mätas där fasaden och taket möts så som du ritade ett exempel på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.