Byggahus.se
mexitegel mexitegel skrev:
Precis, alternativen är inte så(!) många. Att hålla jorden fuktig är verkligen A och O för en snabb etablering. Har lyckats bra med vårsådd vid ett par tillfällen men det är nästan ett måste med bevattningstimers. Det gör stor skillnad i hur snabbt gräset etablerar sig, även om jag vid andra tilfällen yckt jag har hållt jorden fuktig med manuell vattning så är det stor skillnad.

Har använt Gardena Flex (400 kr) och denna spridaren: [länk]. Prisvärd och funktionell lösning.

Ett tips är att lägga på växtduk vid sådd på våren. Dels håller det fukten men framförallt blir det mindre ogräs.
Tycker precis tvärtom :) Busenkelt att få det att växa, men så jobbar jag hemifrån så jag kan ta en sväng ut mitt på dagen också om det är soligt. Vattnar för hand med kanna som jag fyller ur tunna och det funkar bra även om det är lite slitigt. Har bara dålig erfarenhet av fiberduk: mitt problem var att den var dålig på att släppa in vatten när det regnade och så torkade det ut i alla fall.

Ogräset håller jag med om däremot! Det är vårkänslor i marken och det ploppar upp både det ena och det andra innan gräset, särskilt när man varit och rotat runt i jorden.
 
Vilken bransch jobbar du i? :crysmile:Jag jobbar också hemma men lyckades inte så bra som jag önskade. Då hade jag förvisso 500kvm att vattna... :D.

Det kanske är olika kvaliteter på fiberduken och att vi hade tur, eller ja, tom troligt :).
 
mexitegel mexitegel skrev:
Vilken bransch jobbar du i? :crysmile:Jag jobbar också hemma men lyckades inte så bra som jag önskade. Då hade jag förvisso 500kvm att vattna... :D.

Det kanske är olika kvaliteter på fiberduken och att vi hade tur, eller ja, tom troligt :).
Jag är kodapa till yrket. Har betydligt färre kvadratmeter att vattna. Fixar en bit gräsmatta i taget i takt med att jag gör förberedelserna, så jag har nog inte mer än ett par hundra kvadrat som värst som behöver daglig tillsyn.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Grejjen är väl att det krävs mycket tålamod för att få en bra matta. Det är ju typ först 3:e året som den är bra tycker jag om man inte rullar.
 
Snömögel (och de flesta andra svampangrepp) ger i princip alltid ett mer fläckigt utseende än vad bilden visar, skulle jag påstå. Här är det mer total ödeläggelse/dvala. Kommer du ihåg vad det var för gräs du sådde? Granngården har flera blandningar och olika grässorter beter sig väldigt olika, både i hur fort dom gror, hur fort dom växer, hur dom klarar torka, skugga, sol etc. och hur dom klarar övervintring. Rajgräs, t ex gror snabbt och ger en fantastisk matta snabbt, men är tämligen känsligt för vinterkyla. Ängsgröe å andra sidan gror oerhört långsamt -det kan ta uppemot en månad innan man ser grönt, men när det väl fått fäste så är det väldigt tåligt mot kyla och slitage. Rödvingel, med sina hårstråstunna strån som vi Svenskar älskar att gå runt på, klarar torka och skugga extremt bra, men är kanske inte jättetåligt mot slitage men får inte klippas för kort.

Nu är det ju rätt tidigt på säsongen och temperaturerna har varit ganska kalla men om du skrapar bort lite av den döda filtytan, ser det ut att komma nya grässtrån, eller är det stendött? Bor du i Dalarna så är det ingen panik IMHO, då det fortfarande är rätt kallt i jorden och gräset kanske inte har kommit igång ännu, beroende på sort. En visseligen kraftigt förenklad, men ändå rätt användbar tumregel är att det behöver vara över 10 grader i jorden för att gräset ska börja växa.

Det ser ju inte jätteroligt ut, men om det fortfarande är lika svalt i Dalarna som det är i Stockholm så skulle jag vänta lite och se om det kommer nytt under det döda.
 
hevi hevi skrev:
Snömögel (och de flesta andra svampangrepp) ger i princip alltid ett mer fläckigt utseende än vad bilden visar, skulle jag påstå. Här är det mer total ödeläggelse/dvala. Kommer du ihåg vad det var för gräs du sådde? Granngården har flera blandningar och olika grässorter beter sig väldigt olika, både i hur fort dom gror, hur fort dom växer, hur dom klarar torka, skugga, sol etc. och hur dom klarar övervintring. Rajgräs, t ex gror snabbt och ger en fantastisk matta snabbt, men är tämligen känsligt för vinterkyla. Ängsgröe å andra sidan gror oerhört långsamt -det kan ta uppemot en månad innan man ser grönt, men när det väl fått fäste så är det väldigt tåligt mot kyla och slitage. Rödvingel, med sina hårstråstunna strån som vi Svenskar älskar att gå runt på, klarar torka och skugga extremt bra, men är kanske inte jättetåligt mot slitage men får inte klippas för kort.

Nu är det ju rätt tidigt på säsongen och temperaturerna har varit ganska kalla men om du skrapar bort lite av den döda filtytan, ser det ut att komma nya grässtrån, eller är det stendött? Bor du i Dalarna så är det ingen panik IMHO, då det fortfarande är rätt kallt i jorden och gräset kanske inte har kommit igång ännu, beroende på sort. En visseligen kraftigt förenklad, men ändå rätt användbar tumregel är att det behöver vara över 10 grader i jorden för att gräset ska börja växa.

Det ser ju inte jätteroligt ut, men om det fortfarande är lika svalt i Dalarna som det är i Stockholm så skulle jag vänta lite och se om det kommer nytt under det döda.
60 % rödsvingel, 30 % rajgräs, 10 % ängsröe.

Gräsmattan har utsatts för stort slitage på ett ställe under vintern/våren, men på ett annat ställe har vi inte rört oss alls. Det ser lika ut på båda ställena.

Under filtytan ser det verkligen stendött ut. Bara jord. Känns som att filten kvävt allting under.
 
  • Torrt, dött gräs hålls mellan fingrar med en skadad gräsmatta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en skadad gräsmatta med dött gräs och bar jord under ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en tuss död gräsmatta som visar jord och döda rötter, med en kala gräsplätt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A artvandeley skrev:
60 % rödsvingel, 30 % rajgräs, 10 % ängsröe.

Gräsmattan har utsatts för stort slitage på ett ställe under vintern/våren, men på ett annat ställe har vi inte rört oss alls. Det ser lika ut på båda ställena.

Under filtytan ser det verkligen stendött ut. Bara jord. Känns som att filten kvävt allting under.
Hur var vintern? Var det mycket töväder och sedan frös på? Det är jättesvårt att säkert säga vad som hänt, men det ser mer ut som isbränna, tycker jag, dvs att vatten fryser till som ett lock över gräsmattan och kväver den. Nysått är ju generellt känsligare än etablerad gräsmatta så det kan förklara att bara de nysådda delarna drabbats.

Nu vet jag inte hur stor yta det rör sig om, men har du råd så skulle jag så om den. I värsta fall är det onödigt, dvs gräset kommer igen, men om det inte gör det kommer det ganska snabbt förutom ogräs dyka upp en massa "oportunistiska grässorter" som t ex vitgröe som är väldigt snabba på att gro och fröa av sig, men väldigt svaga och brukar ge bestående problem med kala fläckar på våren och torra fläckar på sommaren.

Jag skulle antingen refsa bort så mycket som möjligt av det döda gräset alternativt (om gräsmattan är förhållandevis jämn) kör en vertikalskärare över den för att riva bort filten. Sen skulle jag så direkt på gräsmattan och sprida ut ett mycket tunnt lager torv (milimetrar) över nysådden. Torven håller vatten bra vilket håller fröna fuktiga tills dom hunnit gro. Gräsmattedress som köpes på påse är i princip bara torv och sand så det funkar också, men det är torven du vill åt vid nysådd.

Vill du jämna av vissa partier så jämna iså fall av dom ytorna innan du sår gräset eftersom gräsfröet inte bör hamna för djupt i jorden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.