Byggahus.se
Hej!

Vi köpte ett hus där trädgården var minst sagt vildvuxen. Vi har haft fullt upp med att renovera på insidan av huset men nu är det dags att ta tag i utsidan och drömmen vore ju att ha en fungerande gräsmatta att hänga på nästa sommar.

Det är ca 150-200 kvm gräsmatta det handlar om och målet är inte områdets grönaste och finaste gräsmatta, helt ok duger för oss. Vi har rensat tomten på träd och buskar, kvar står ca 20 stubbar i varierande storlek, ogräs, mindre växter av olika slag och en hel del rötter. Jorden skulle jag säga är hyfsat lerig, det är gammal sjöbotten om jag har förstått det rätt.

Trädgård med lätt snötäcke, gult tegelhus, träskjul, staket, blottade buskar, molnig himmel, vinter eller tidig vår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett tegelhus med veranda, skräpigt öde trädgård, staket i förgrunden, kala träd, mulen himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min plan är följande:
1. Låta någon dränera runt huset
2. Låta samma firma gräva upp stubbarna. Alternativt låta någon gå lös med stubbfräs modell större
3. Riva sönder rötter och luckra upp jorden med jordfräs eller annan maskin. Tips? Hur stor maskin behöver man?
4. Jämna till och fylla ut sänkor med matjord
5. Eventuellt förbättra jorden något med gödsel/kalk eller vad man nu använder
6. Så eller rulla ut matta.

Missar jag något? Fördelar/nackdelar med att gräva upp stubbar jämfört med stubbfräs? Står ofta att det krävs mellan 10-20cm matjord för att gräset ska rota sig, behöver man det? Är inte billigt att få jord utkört i den mängden som krävs för det. Jag antar att underarbetet är viktigare om man ska så en gräsmatta från frö jämfört med om man rullar ut en?

Jag har inte obegränsat med pengar och är småbarnsfar med alldeles för få timmar på dygnet så vill ju komma billigt och enkelt undan men jag förstår samtidigt att den kombinationen inte existerar. Men det finns kanske en optimal mellanväg till en helt ok gräsmatta?

Hur hade ni gjort? Alla tips, tankar och idéer uppskattas.

Tack på förhand!

Mvh,
Erik
 
Sent svar, men om målbilden är helt ok skulle jag:
1 Dränerat (om huset behöver det. Påverkar ju inte trädgården mer än att det grisar ner en del och förstör lite gräsmatta och så, eller tänkte du dränera tomten? Varför?)
2 hyrt en stubbfräs - rätt kul att köra med 😁 eller tagit in en firma och fräst bort stubbar där du hellre vill ha plant.
3 omfördelat min egen jord - om du har upphöjningar, använd den jorden för att fylla i håligheter, t ex efter stubbarna.
4 köpt ett gäng säckar med jord och fyllt upp där det behövs, särskilt där jag ska så nytt. Lite svackor eller ”böljande” gräsmatta är inte hela världen men man vill inte ha gropar och hål.
5 Gödslat hela den yta som ska bli gräsmatta. Är bra men kan nog hoppas över om tid/pengar saknas.
6 Sått gräs på ytor där det nu är jord
 
Köp anläggningsjord på storsäck eller tipplass om du ska fylla ut, vanlig planteringsjord på påse är mestadels torv som bryts ner och försvinner på några år. Då kommer svackorna tillbaka.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jobba, jobba jobba, år efter år efter år.
Det gjorde vi, det som tidigare kallades ödetomten, kallades parken.
Med det sagt, det finns inga genvägar.
 
Berhöver du jordsäckar så har Thujor.se fraktfritt på storpack jord just nu. ca 4000:- för 2000L dressjord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.