Gräsmatta
tergo: Vanligaste problemen med gräsmatta | Byggahus.se
A&O: [citat] Jag gjorde det, men blev lite osäkra ”svar”. Men tack! 🙏🏼 tror också på rådjur dessvärre.
MickeTyr: [citat] Nja, jag har ifs aldrig använt en harv men jag skulle gissa på att det är ett sämre alternativ. Vänd på en sju-pall och tyg ner den med plattor eller liknande (sätt spännband så de inte trillar av. Dra den efter en lagom tung maskin.
MickeTyr: [citat] Se till att även gräva ner pem-slang för automatisk bevattning när du nu håller på. En självklarhet när du nu även har sjövatten.
jj44: Hej! Funderar på en HQ 305 till min gräsmatta. Ca 300 kvm. Någon som har erfarenhet hur den hanterar hinder såsom studsmatta, odlingslådor mm utan att ha begränsningskabel runt dessa? Vill ju att roboten kör under studsmattan mm. Tidigare haft en HQ 105 som fastnade hela tiden mot studsmattan trots att jag satte brädor vid dess ben. Blev tokig så gjorde mig av med den…
heimlaga: 5 cm räcker gott här hos oss. Fast det är en mager gräsmatta som ofta torkar bort. Lättklippt.
z_bumbi: Vid berget så skulle jag fundera på en rabatt som tål lite mer vatten under kortare perioder. Vatten är ofta en bristvara under stora delar av året. En plantering ovanför kan också både minska vattnet och se bra ut. Gräs med 10 cm jord under brukar inte se ut som gräsmatta (om det ör målet). Mitt på gräsmattan så skulle jag dels se över lutningen och dels låta gräset växa
Claes Sörmland: Köp en rak trädgårdsspade. Vässa den så att den får en skarp egg med ett slipverktyg. Och sen trampar du av rötterna med spaden och plockar bort slyet. Det är viktigt att spaden är just rak, en vanlig spetsig spade glider av rötterna istället för att skära av dem. Ta med slipverktydget när du jobbar för den blir slö rätt snabbt. Typisk bra spade: [bild] Jag fick göra detta när
Lanzal: Hade exakt samma, diket var där men slutarbetet tog ett tag! Tog typ 2h att fylla igen.. så inte så dyrt. Gruset kostade typ 1500kr (köpte från lokala bonden), slang 700kr och markduk donerades av svärmor. Bjöd två vänner på mat och dryck som hjälpte till!
jj44: Hej! Behöver lite råd kring val av robotgräsklippare. Har en tomt om ca 300 kvm. Finns lite buskar, rabattkanter och studsmatta. Har en HQ 305 (gamla trehjuliga varianten) men den kör fast överallt och den börjar bli till åren. Vad rekommenderar ni för maskin? Kikat på HQ 305 (fyra hjul) men finns det andra alternativ? Budget runt 12 000.
jonaserik: [citat] Jepp rätt. Jag klipper nästan ända ner till rot när dom gula kommer och det blir nya varje år igen på samma ställe. T.o.m dom vita åker med, så inga nya plantor där.
trähandtag: 3 november, sista bilden för i år. Nu körs robotklipparen till frosten kommer. [bild]
fredrik.johansson: Har du frågat rullgräsleverantören? Vill de leverera och tror att det kommer funka och det sen visar sig att det inte tar sig får de väl bjuda på några rullar till våren. Å andra sidan kan du ju så gräset själv nu och bättra på till våren. Rullgräs är ju mest för att etablera gräsmattan snabbt. Edit: förgro gräsfröna innan sådd är en bra grej!
Småbrukaren: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Repen
Vonanaka: [citat] Jo, har tittat på videos. Testat guidekabel, blinkar fortfarande blått på båda sidor. Med instrumentet, använt enligt manual visar den att kabeln är hel. Men ska testa med universalinstrument...
MickeTyr: [citat] Om du har sått gräs så vänta. Om inte så kan du väl testa. Risken är väl att effekten inte blir speciellt bra samt att du bör bespruta när det är soligt och torrt…vilket det sällan är på hösten. Om det är fuktigt kommer det inte absorberas i samma utsträckning.
Bosemannen: Rätt kul projekt så risken finns väl att man ger sig på resterande 250 kvadrat. Hunter MP rotors ser ju intressanta ut. Men då behövs det göras ordentligt. :) @Zanjo kan tillägga att Rinkabys PEM kopplingar fungerar fint. Sedan köpte jag ”vanlig” blårandig Pem-slang på Hornbach. Blev lite billigare än Gardenas grejer men marginellt i sammanhanget kanske.
Krulle_100: Mitt äppelträd knäcktes av vinden för några veckor sedan. Sågade uppser dagen efter. Försökte ta hand om så mycket spån och skit som möjligt när jag va klar. Nu har gräsmattan börjat dö fläckvis. Hur stoppar jag processen i gräsmattan för jag antar att det inte ger något att stödså utan att först åtgärda problemet.
Demmpa: Alltså en låglutande backe ner till laddstationen. Vad har du tänkt för ytskikt i backen? Gräs, plattor, etc? Ska det vara tak över backen? Hur lång blir backen? Hur bred blir backen? Har du funderat på regnvattnet som kan hamna i gropen?
MickeTyr: [citat] Nja, 5cm bör räcka men det viktigaste är att jorden ska vara fuktig men gräset ska inte stå blött några längre tider. Tex bör du inte vattna på kvällen så att grässtråna inte hinner torka upp innan natten.
Mac9: Många butiker rea ut gödsel (och frö) nu. Jag köpte 4 säckar stroller för 25% av kostnaden nu i helgen! Bra läge att passa på att köpa in till nästa år men som tidigare nämnts, sprid inte "vanlig" gödning så här sent utan ta en anpassad för höst om du vill sprida redan nu. Stödsådd av gräs är perfekt nu när det är fuktigare och det befintliga gräset lugnat ner sitt
cpalm: [citat] Jo, och gränsbeloppet är dessutom i själva verket 80 000 kr. Skall inte spekulera i hur lång tid det tar för TS att omsätta denna summa, men även om vinstmarginalen är 100% är det knappast något man kan leva på...
cocoo: Har en cub cadet CC 513 HD. Startade, gick någon meter sen la den av helt. Försökt starta nu men låter som den inte får krafter nog. Testat byta batteri men var inte det felet. Tänker nu tändstiftet. Men någon kunning som kan förklara vart det sitter? Försökt leta men hittar inget..
spuun: Paddor bajsar ganska rejäla korvar. Vi ser ofta bajs efter dem.
MickeTyr: Jag skulle personligen anse att det där inte var gott nog, speciellt inte om jag hade betalat för det. Gällande gruset så kan han ha rätt eller inte. Behövs det mer dränering? Om du tex mestadels har lerjord så kan det absolut vara en idé. Skulle jorden ha en hög andel sand i sig är den redan väldränerad och att öka på den egenskapen är hål i huvudet.
Sixten1970: [citat] Är det sqnd under så är 30 cm i minsta laget. Jag snålade lite när vi anlade bår gräsmatta men fick göra om det några år senare. Jag la 20 cm men dick vattna varenda kväll för att inte den skulle torka ut, nu har vi 35 cm och det funkar bättre.
z_bumbi: Om jag skulle tycka leran är så kompakt att den behöver fräsas så skulle jag ftäsa ett varv, lägga på 10 cm jord, fräsa igen så det blandas och sedan lägga på den sista jorden. Att fräsa 20 cm lera med en vanlig hushållsmaskiner ör slitigt så jag skulle nöja mig med 5 till 10 cm ner i leran. Kross känns mer som du skapar ett ännu mer kompakt lager där varken rötter elket