Marooo
Marooo: Tusen tack för svar! Har googlat och kollat på bilder. Jag tror att du har rätt! Tack så mycket! Har snart dragit bort alla från gräsmattan :)
9 svar · 284 läst
·
M
Mackattacker: [citat] Tack för tipset, laddade hem och det visar sig mycket riktigt vara någon form av hägg. Var rädd det var något värre som är svår att få bort. Har klippt ner denna hela sommaren men växer upp igen.
3 svar · 188 läst
·
trähandtag
trähandtag: [bild]
484 svar · 132,4k läst
·
trähandtag
484 svar · 132,4k läst
·
MickeTyr
MickeTyr: [citat] Du kommer knappast få lika bra spridning om du går runt och kastar ut gödning eller frön. Det är bara att glömma.
5 svar · 273 läst
·
D
Drömbyggaren: [citat] [citat]
5 svar · 479 läst
halper
halper: Finns inga supertips men se till att gräsmattan är ordentligt vattnad om möjligt. Då blir det mindre koncentrerat. Vattna de gula fläckarna generöst, så fort som möjligt. Det blir grönt efter nästa regn, antagligen. Gödsla resten av mattan så blir kontrasten mindre 😃
4 svar · 408 läst
·
F
fsn: [citat] Tack, funderar på en sån eller rullgräs på ena sidan av huset när slänten med sedumtaksväxterna är klar. Det gräs du ser nu, eller åtminstone de första veckorna är rajgräset. Förhoppningsvis får ni en hård vinter så det dör.
13 svar · 2,4k läst
·
Isakare
Isakare: Knölar i gräsmattor och ängar som stått länge brukar bara bon efter myror. Jag har haft samma problem, gräsmatta som stått i 10 år. Först röjsåg och ta det högsta. Sen en gammal gräsklippare som man ställer på högsta höjd, kör tills man kommer till en knöl, trycker ner handtaget så framhjulen lyfter, kör fram över tuvan och sänk klipparen sakta och nöt bort den med
6 svar · 576 läst
·
O
Obygd: Se där! Det som kan se hopplöst ut till en början kan bli så mycket bättre än förväntat! Grattis, snyggt gjort och ett antal lärdomar rikare!
7 svar · 1,5k läst
·
B
Blazter: Hej! Är mängden småsten godkänd/normal vid gallring i denna matjord? Finns rätt mycket. Har hittat lite större som jag plockat bort men tänker om gräset växer bra? Har börjat växa, om än med kala fläckar, på annat ställe i samma matjord. Tack på förhand!
0 svar · 177 läst
·
M
MasMats: [citat] Den dag du får larverna i din gräsmatta så kommer du känna igen, se och förstå problemet. På en bild kan det vara svårtavläst. TS har solklart nåt som äter upp hans gräsmatterötter.
26 svar · 9,0k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: Jag har vid liknande situation sått gräs och sedan lagt odlingsduk över som har fått ligga kvar tills dess att gräsrötterna tagit sig ordentligt. Men, jag har även kört gräs-rullar med färdig gräsmatta vid ett annat tillfälle och det var så pass mycket trevligare att få ett färdigt resultat att jag helt klart skulle välja det nästa gång om jag valde mellan de två alternativen,
7 svar · 481 läst
pacman42
pacman42: Så gräs och var snabb med att börja klippa när det väl grott, gärna med robotklippare. ogräset försvinner och gräset tar över. Samtidigt får gräset gödning. Jag sår oftast inte ens gräs när jag varit igång i trädgården, jag brukar lyfta upp några tuvor från gräsmattan och placera lite här och där i ytan som skall få nytt gräs och sedan låter jag roboten köra igång.
1 svar · 233 läst
·
H
Hugo7: [citat] Tack för snabbt svar! Har du lyckats ta kål på den och hur isåfall?
2 svar · 373 läst
·
E
ErikaDe: [citat] Tack, det där låter som ett överkomligt projekt!
2 svar · 297 läst
·
Christer Back
Christer Back: [citat] Den var restnoterad, men denna finns att köpa. Det är dock lite dyrt med frakten. Gräsmattan är nu helt perfekt efter två säsonger. (det gäller dock att det regnar lite också) https://www.roehrs-baumarkt.de/GartenFreizeit/RoundupUnkrautvernichtermitRasenduengerGranulatfuer450m29kg.html
97 svar · 232,9k läst
·
O
Ossian K Olsson: [citat] 15-20 cm absolut minst med matjord. Gräs gror på hushållspapper också, problemet kommer sen. [bild] Här kan du se ett varnande exempel från min gräsmatta. Det är sått gräs här samtidigt men i fyrkanten var det tidigare ett land och där gräset dött grus(typ sånt material du har) som jag sedan lagt 5 cm jord på. Där det inte är riktigt gjort dör det ihop på en vecka utan
26 svar · 2,1k läst
·
K
kristoffersvensson1: Ett tips som kan hjälpa är att använda ogräsättika (naturlig metod) för att bekämpa ogräs utan att skada miljön. Jag hittade en artikel om det där du kan läsa mer om saken här: Guide till ogräsättika. Hoppas det hjälper och att du snart får en finare gräsmatta!
7 svar · 1,7k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Jag tycker också att det ser ut att vara någon slags fibbla, och om jag inte minns fel trivs de på näringsfattig mark. Ska du få till en gräsmatta där bör du alltså gödsla marken innan du sår gräs i höst.
8 svar · 381 läst
·
L
Lutte: [citat] Nej, det är grästuvorna jag tänker på. Dom går aldrig till sig utan kommer alltid vara ett sorgebarn i gräsmattan.
10 svar · 548 läst
·
D
Daniel Hedberg1: [citat] Hur pass farligt och försiktig bör man vara med en sådan här gammaldags Glyfosatbaserad RoundUp? https://www.tradera.com/item/636106047 [bild]
79 svar · 26,5k läst
·
BZMichael
BZMichael: [citat] Biltemas 20kgs modell
2 svar · 351 läst
·
SimonLe
SimonLe: Har en Stihl Imow som ofta fastnar och slirar när den ska följa begränsningskabeln hem. Är det lite mjukt, blött eller ojämnt kör den upp spår och fastnar. Ser att det finns terränghjul att köpa till. Även vikter. Någon som testat och kan svara på om det ger bra effekt?
0 svar · 254 läst
ricebridge
ricebridge: Tja, gräset ser ju friskt och frodigt ut, och så länge det gör det är väl allt som det ska. Gräset växer ju uppåt och kan mycket väl lyfta både det ena och det andra. Men regnet faller nedåt (särskilt i Sverige på sommaren…) och sköljer förr eller senare ned näringsämnena i jorden.
1 svar · 365 läst
·
ricebridge
ricebridge: Ja.
1 svar · 394 läst
H
Harmagedon: Jag hör inte till forumets gräsmattevirtuoser men jag skulle starkt avråda från att gödsla nu. De där ynkliga stråna kan inte ta upp särskilt mycket näring och risken är att du bara gödslar närliggande vattendrag om du gödslar nu. Vänta tills det ser ut som en gräsmatta.
1 svar · 542 läst
·
H
Hallerudsbo: När jag gjort gräsmatta de gångerna så har pojken fått kört atv eller gräsklippar traktorn med en upp och ned vänd pall bakom runt runt. Sen har vi kratta massa Sten i högar medans han kört runt.
8 svar · 660 läst
·
R
rsa: Vi la på 5 cm "gräsmattejord" och sådde. Det blev gräsmatta, men tyvärr inte speciellt tät. Förra sommaren torkade hela gräsmattan. Vi har för lite vatten (egen brunn) för att vattna gräsmattorna. I dag är det en gräsmatta, men inte speciellt fin. Det får bli till att vertikalskära, göda och hoppas på lagom med regn...
6 svar · 4,0k läst
·
P
patfred: Dom mörkare delarna har fått gödsel, det du kallar ogräs är vanligt rajgräs, dom tin are stråna är svingel.
4 svar · 634 läst
·
S
sinuslinus: Hur menar du att du använder gallervält för att sprida ut material med? Det fungerar rätt bra att toppdressa och dra ut det jämnt med en uppochnervänd lastpall som man drar kors och tvärs.
1 svar · 327 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.