Gräsmatta
-
2d
Anlägga golfgreen
trähandtag: Ja det blev inte riktigt som jag tänkt mig. Det vart avstädning av gräsmattan och dra av jordbucklar av främst masken. Sedan vältning av greenklipparen, efter oljebytet. Därefter körde vi igång robotklipparen ”Molve”. Jag tänker så det sista av krypvenen i veckan och lägga på ett tunt lager sand, innan duken läggs ut. två bilder kommer. Gräset hade växt, så att det var 15-25 -
Y6d
Hjälpa gräset ...
Yojimbo22: [citat] Ett ännu bättre råd ;) Ser iof att du varit igång med gräsmattan sen januari :rofl: -
15d
Fylla upp sänkor/gropar
tensiden: Inga lecakulor och ingen markduk. Det är totalt onödigt och kommer bara leda till andra bekymmer i framtiden. Finns samma frön som gräsmattan är sådd med kan man slänga på jord, jämna ut och så. Saknas frön eller man är rädd för nyansskillnader så skär man upp gräset och lyfter undan tuvorna, fyller på jord och sätter sen tillbaks tuvorna. Tryck till och vattna och så har det -
16d
Slänt mot granne med ogräs/vildvuxet
Marmar77: [citat] Jävla larv! Känns som att man kan ha både snyggt med murar och gräsmatta, sen kan man ha rabatter med blommor. -
P
-
A29d
Hybridgräs- någon som provat?
ArWo: [citat] Det funkar fint. Behöver dock bygga ut lite där jag testade med hönsnät då den lösningen inte var lika bra. Min ruta är också under ett äppelträd i slänt där roboten vänder... inte perfekt men bättre än ett jordhål. Det problem man löser riktigt bra med en kvm som här är vid laddstationen. Borde gå att få tag i rulle om man letar lite. Inte kvar på hva men skulle -
19 feb
Efter dränering..
Visan i mitt liv: [citat] Då ska jag bara ragga upp någon med dragkrok på bilen och släp Tusen tack! -
Q17 feb
Skillnad på bevattningssystem?
Qwerty987654: [citat] Rabatter och odlingsbäddar. Gräsmattan får klara sig bäst den vill i det här hushållet -
M8 feb
Döda mossa
Mido11: [citat] Spruta/duscha, vilken storlek på behållare du behöver beror på vilken yta du vill behandla. Kommunen kommer inte bli glad, dom kommer bli rätt arga om dom kommer på dej (jag har ju givetvis aldrig gjort detta) Grannar .. pejla läget... -
3 feb
Göra underarbete långt före gräsfrön sås?
Hejjsvej: Det låter som en bra kompromiss, så på en gång och eventuellt en omgång till. Tack! -
21 jan
Vad är detta för ogräs och hur blir jag av med det?
MickeTyr: [citat] Jag misstänker att det är vitgröe eller något annat från poa-familjen. Det finns inga medel att använda på det som inte slår ut allt annat då det är gräs. Det finns selektiva herbicider som enbart tar bredbladiga växter men det kommer inte hjälpa här. Det är bara att rycka upp och sen är det nog på sin plats med en rejäl renovering när vädret tillåter det. -
nov '22
Småsten på nysådd gräsmatta
trähandtag: Hoppas ni inte betalt mycket för den jorden? Harpad matjord har inte sådan mängder sten. På sikt kommer stenarna att bädda in sig i gräset, då grässvålen växer sakta men säkert uppåt. Processen är inte snabb, men på en 10-årsperiod syns det tydligt. Ni kan ju toppdressa med bättre jord för att snabba på processen. -
Vokt '22
Dum fråga
Vincenzo: Fyra och en halv vecka efter sådd, tog av fiberduken i går. Väntar nu bara på våren så jag kan justera in mitt nyinstallerade sprinklersystem och installera robotklippare.:) [bild] -
Aokt '22
Försent för sista gräsklippningen?
AndersS: Perfekt tillfälle att nu slipa kniven/arna på klipparen. Vass kniv om det är lite blött nu och vasst när våren kommer. Inga problem att klippa nu även om det är lite fuktigt. -
Hokt '22
Identiferia ogräs i gräsmatta och slänt, små blad med ordentliga rötter?
hapazard: [citat] Om du vill kan du skörda knölarna och använda som rotfrukt, gammal kulturväxt. -
B
-
okt '22
Vad är detta för svamp och vad gör jag?
BirgitS: Gräsmattan ser ju fin ut så det finns väl ingen anledning att göra något egentligen. Jag märkte aldrig att gräsmattan tog någon skada av att det fanns svampmycel under den och att fruktkroppar kom upp ibland om höstarna. -
okt '22
Har en grävling som bökar upp gräsmattan
galento: [citat] Hagelgevär i villaområde är nog lite magstarkt men kommunjägaren här har gevär med ljuddämpare som är väldigt tyst. Men vi bor på landet så då är det ju inte så många det stör om det smäller på natten. -
okt '22
Oönskat grönt i gräsmattan
Tomture61: Har använt kalk 2-3 ggr , har nog kört näring också 3-4 ggr , på 14 år . Samlar inte upp kräsklippet . Gräva upp :surprised: är nog 100 talet tuvor :D Förra året när jag använde näring så fick jag fullt med tistlar I gräsmattan , hua. Men svamparna har hållit sig undan ...... -
G
-
Nokt '22
Tjockare grästuvor på gräsmattan
Nifa: [citat] Det är lugnt! Denna del ser alldeles för tråkig ut och jag kommer att stödså till våren. Undrade mest över de områden som trots allt var gröna och om det var någon annan sorts gräs/ogräs. -
Usep '22
Vad är detta för ogräs?
UlfOve: Tack för svaret, låter rimligt, även om jag upplever ogräset skilja sig något från vitgröe…. -
sep '22
Använda höstgödsel under rullgräs?
halper: [citat] Nja, det är nog att överdriva men tack :rofl: -
Msep '22
Ny gräsklippare - Beslutsångest (bensin/batteri)
menhir: [citat] [citat] Jag är också nyfiken. Jag har också köpt den modellen och kan klippa max 70 kvm på det medföljande 5Ah batteriet (plan gräsmatta med ganska lågt gräs, med drivning på). Alldeles för lite tycker jag, inte minst jämfört med recensioner på Julas hemsida som säger sig klippa tio gånger så stor yta! Annars är klipparen bra. Minst lika stark som min gamla 4 hk -
Fsep '22
Vad kan man använda istället för Stroller Plus+ T Kombi som ger samma resultat?
fsn: [citat] Extremt sålda. Men jag kan sälja ett par liter färdigblandad Dicotex på dunk som vattnas ut. -
sep '22
Ogräs med långa spröt hos ny gräsmatteägare
stefanvahlgren: [citat] Strålande! Nu vet jag precis hur jag ska göra. Ger ditt svar 10 / 10 -
Zsep '22
Glasbitar i matjord
Zeke_Varg: [citat] För andra som hittar hit till forumet och söker vägledning. Nu har jag fått fakturan och därefter påtalat problemet igen och schaktfirman ber så hemskt mycket om ursäkt och åtar sig att göra om och göra rätt. Räknar på det själv och det blir ett jävla jobb som ska göras igen. Frakt gräv och ny jord. Ca 60% av ursprungsfakturan så ingen liten smäll för företaget. -
Hsep '22
Ogräs eller gräs?
Hinken74: [citat] Sådde. Funderar på att vertikalskära sen toppdressa och stödså. -
sep '22
Vertikalskära-lämna gräset som gödning?
raveper: Det kommer bli bäst om du krattar bort det. -
aug '22
Vad är det som tar över gräsmattan?
anders07: [citat] Tack! Det var det jag befarade... De har helt exploderat i sommar och ligger även i rabatter och under häckar... Verkar bli att beställa bekämpningsmedel dessvärre då de är omöjligt att få upp dem med rötterna med.
Laddar...