Gräsmatta

Ämne
Svar
Läst
Senast ↓
  1. E

Gräsmatta - anläggning och skötsel

[citat] Ta jordprov innan du kalkar! Du kommer bog hitta en hel del trög blålera! :eek: :wow:
    elpaco · nov '16 · 302 svar · 208,4k läst
    ·
  2. Marlen Eskilsson

Så anlägger du bra gräsmatta + åtgärda vanligaste problemen med gräsmattan

Så själv eller på rulle? Hur underhåller man gräsmattan? Experten från SLU tipsar. Underarbetet avgörande för bra gräsmatta Så här åtgärdar du de vanligaste problemen med gräsmatta, expert från SLU igen: Vanligaste problemen med gräsmatta
    Marlen Eskilsson · apr '08 · 0 svar · 28,3k läst
    ·
  3. M

Blanda egen saltlösning för ogräsbekämpning

Hej! Har i dagarna strött lite salt över ogräset som börjar växa på gårdsplanen. Detta har gett ganska god effekt relativt fort - ogräset har börjat vissna. Det hade dock varit mycket enklare att gå runt med en tryckspruta och spruta ut saltet istället. Har läst om folk som har "kokat" ihop någon lösning med salt, vatten lite vinäger etc. Är det någon som har ett bra recept med
    mothership · 4h · 0 svar · 42 läst
  4. A

Humic acid / Humussyra, granulat på gräsmattan?

Ja, jag håller med dig om transporten. Kanske lite bökigt att framställa själv också. Synd att det inte verkar finnas lättillgängligt i handeln i Sverige. Jag hade gärna prövat det på min matta isf.
    AdslVerbe · 1d · 2 svar · 107 läst
  5. H

Tips på bevattning

Hej Jag har två små gräsplättar på framsidan av huset som jag vill bevattna automatiskt. [bild] Huset är uppe i bilden och det svarta strecket är ett staket, cirkeln är vattenutkastens placering. Totala gräsytan är ca 35 kvm. Jag vill helst inte gräva ner någonting i gräsmattan utan ha den fri. Vad tror ni om att dra en vattenslang runt gräsmattan och sedan sätta munstycken på
    Hantlangaren · 1d · 0 svar · 51 läst
    ·
  6. Åsa Lund

Få bort Tuvor och fixa kala fläckar

Om jorden är för kompakt kan man lägga på torv och sand över hela ytan och sedan arbeta ner det i gräsmattan med jordfräs. Så nytt gräs eller rulla ut
    Åsa Lund · 2d · 10 svar · 344 läst
    ·
  7. A

Hur får jag ner vattnet i gräsmattan!?

Den här killen använder diskmedel för att få bort ytspänningen och därmed få bättre kapillärkraft. Vet ej hur bra det fungerar, men i teorin borde det ju i vart fall få jorden att suga åt sig mer fukt. [MEDIA=youtube]rA9BoRAPd8g[/MEDIA]
    AdslVerbe · 2d · 17 svar · 5,9k läst
    ·
  8. S

Gräsmatta i backe, hårt angripen av sol

Hej, Jag har en del av tomten som är en backe, cirka 200m2. Det är totalt soldränkt och gräset blir gult redan i slutet av Maj, vart enda år. Det är Granngårdens slottspark i backen. Jag funderar om det finns något gräsfrö som passar bättre i denna backe, någonting som tål sol och torr mark bättre än slottsparkblandningen. Läste om en fröblandning som heter Vägren. Kan det vara
    spaxx · 2d · 0 svar · 72 läst
  9. R

Ejektorspridare

Ja, om det är ljust nog såklart för gräset . Jag har mossa i halva gräsmattan fram till ungefär en vecka efter vår givan (3kg /100 kvm) , sedan får man klippa varje vecka fram till det torkar. Fn är dock gräsmattan gul...
    Rickard Ohlin · 3d · 3 svar · 534 läst
  10. D

Vad är det för ogräs?

Ja det är det.
    Daniel 109 · 3d · 4 svar · 281 läst
    ·
  11. N

Identifiera ogräs

[citat] Läste på nu på forumet mm. Suck, gräsmatteskötsel blev just lite jobbigare.
    noupe · 7d · 4 svar · 365 läst
    ·
  12. O

Gödsla innan regn

Det är nog lagom med sex mm. Regnar det för mycket spolas ju bara näringen bort.
    Otsef · 8d · 5 svar · 294 läst
  13. mg765

Vad är detta som växer i min gräsmatta?

Berra, risken är att det inte kommer bli något bra. Vertikalskärning och toppdress gynnar även vitgröen. Den slår rot otroligt fort på den fröbank som den bygger upp från en enstaka planta. De områden i gräsmattan jag försökt vertikalskärning och toppdress med stödsådd är idag värre angripna av vitgröe än innan. Du måste dra upp hela plantan med den grunda roten, annars
    mg765 · 8d · 9 svar · 682 läst
    ·
  14. J

Göra rabattkant av gamla betongplattor

[citat] Utmärkta tips, tack!
    Jored · 9d · 8 svar · 631 läst
    ·
  15. B

Önskar tips om en bättre gräsmatta!

Är det skillnad i slitage på olika ställen? Gräs är ju slitagetåligt men det tål ju inte hur mycket som helst. T.ex. om det är många som svänger ut på gräsmattan precis vid grinden kan det vara nödvändigt att lägga några plattor eller bredda grusgången just där. Längs häckar och under träd blir det väldigt torrt och skuggigt och det gillar inte gräset heller. Gräs blir
    BirgitS · 10d · 1 svar · 392 läst
    ·
  16. B

Olika färg på gräset

[citat] Vad är det som växer där nu? Det kan ju sägas en del om vad som kan trivas där i fortsättningen. Flocknäva är en perenn som klarar många dåliga lägen, men jag vet inte om det går just där. Men träd och buskar mår ju inte bra av att få sina rötter exponerade för varm och torr luft.
    BirgitS · 10d · 2 svar · 226 läst
    ·
  17. S

Kan jag anlägga gräsmatta ovanpå marksten

Jag har med stor framgång skänkt bort allt från spricka murgrillar, defekta kaminer till fönster och överbliven makadam, mot avhämtning och egen lastning. Jag har inte ens annonserat, bar skrivit en skylt för hand och satt på staketet. Några av grejerna var jag inte ens hemma när de blev hämtade. Bekvämt för mig och någon har förhoppningsvis blivit glad.
    Scouten · 11d · 8 svar · 624 läst
  18. B

Duger denna jord till ny gräsmatta ?

Lite grus i jorden förbättrar dess genomsläpplighet och motverkar att jorden blir allt för komprimerad, men just ytskiktet är väl bättre utan sten så en krattning efter utläggning som elpaco skriver är bra.
    BirgitS · 12d · 6 svar · 972 läst
  19. E

Anlägga gräsmatta

Det viktiga är att hålla fröna fuktiga hela tiden. Så om det är jättevarmt och soligt som nu på många håll, så kan det behövas x3. Du kan gödsla igen om 4-6v så det nya gräset får tillskott.
    elpaco · 13d · 31 svar · 1,6k läst
  20. M

Gödsla gräsmatta och vattna själv

Om det redan är gödslat så är det ju bara att vattna vänta och se. Gödsling vid nysådd bör ske innan gräsfrö läggs ut så att gödslet kan myllas ned en bit i jorden så att det finns på plats när gräsets rötter nått en bit ned i jorden då har gräset hunnit växa till sig innan det får tag i gödslet. Fortsätt att vattna så blir det säkert en fin gräsmatta snart.
    marka · 14d · 3 svar · 372 läst
  21. Vulcan61

Tips! Förgro gräsfrön för snabbare etablering

[citat] Ok ja fiberduk kanske funkar tills det växt upp
    Vulcan61 · 16d · 85 svar · 23,6k läst
    ·
  22. mg765

Vad är det som tar över min gräsmatta?

Om ogräset är tätt och isolerat på några mindre områden i gräsmatten är en variant att hyvla bort grässvålen med en platt spade och så nytt gräs tillsammans med gräsmattejord/toppdress. Parksallat (om det nu är det som bilden visar, jag tycker det ser ut som någat annat) droppar miljarder frön som lever länge i jorden den är väldigt svår att konkurrera ut eller utrota med
    mg765 · 16d · 16 svar · 1,1k läst
    ·
  23. Anna_H

Reklamera gräsmatta

Sådär ser det ut på vår gräsmatta - där vi grävt upp alltihopa för att få bort gamla tallrötter och inte hunnit släta ut och sätta gräsfrö än.
    Anna_H · 21d · 2 svar · 896 läst
    ·
  24. E

Så gräs hur mycket jord ska man fylla upp med

Man skall tänka på att en väletablerad gräsmatta lyfter nivån ca 2-3cm mot jordytan.
    elpaco · 22d · 4 svar · 430 läst
    ·
  25. E

Vad använda mot klöver i gräsmattan?

[citat] Det är så klart ett oprecist och generaliserande uttalande. Gift kan vara tex idegransbark, som fungerar som cellgift vid cancer. Men visst man skall inte strö gift omkring sig kors och tvärs. Dock tycker jag att om nu vår rätt stränga kemikalieinspektion har godkänt ett visst användande, så behöver man inte stigmatisera detsamma. Dessutom lyfts detta alltid i liknande trådar
    elpaco · 22d · 19 svar · 1,6k läst
    ·
  26. Bart

April: vilket gödsel inleder ni med?

Jag bruka köpa det som finns på bra erbjudande. Olika varje år alltså. Resultatet är exakt det samma varje år. Det växer så det knakar och gräset håller sig grönt och skönt. La på första vändan i slutet av april. När växtsäsongen kommit igång ordentligt, men gräset fortfarande kan behöva en liten knuff. Jag tror inte gödselsort är så viktigt utan att det gödslas.
    Bart · 23d · 11 svar · 1,2k läst
  27. E

renovera gräsmatta

Jämna ut allt. Fräs djupt med en stor fräs 20-30cm djupt. Kompaktera sedan med lastad vält. Så eller rulla. Har du mycket mossa kan du först köra roundup och vänta två veckor. Vertikalskärning och mossrivning är inte aktuellt.
    elpaco · 24d · 2 svar · 305 läst
  28. E

Lägga gräsmatta efter dränering

Om man har röjt runt med tunga grävmaskiner så är marken kompakterad. Du behöver så fräsa upp så djupt du kan för att lufta jorden. Dock måste den sedan kompakteras lagom igen(!), för annars sätter den sig. Antingen väntat du då en vinter eller så välter du den med belastad vält.
    elpaco · 24d · 6 svar · 507 läst
    ·
  29. E

Plaskig gräsmatta - dräneringsproblem

Om du har en fet jord som inte dränerar så finns det nog bara ett alternativ, och det är att gräva bort och lägga ner dränering. Ovanpå sedan 20-30cm fin matjord. Kanske kan man ansluta till ditt dagvatten. Prata med en anläggningsfirma!
    elpaco · 24d · 2 svar · 292 läst
  30. E

Vilken sand för att dressa gräsmatta?

Du skall under inga omständigheter använda murarsand/sandlådesand/0-fraktion. Det kommer kompaktera och sätta igen den!
    elpaco · 24d · 3 svar · 716 läst
  31. E

Gödsla bort mossa?

Min syn på snabb effekt är att mossriva satan först. Så mycket mattan tål. Sedan vattnar man direkt ut järnsulfat (för att bekämpa spridd mossa). Upprepa järnsulfat vid behov. Nu hämmar man mossa genom stödsådd och gödning. Använd järnsulfat förebyggande och som härdning till hösten.
    elpaco · 24d · 3 svar · 554 läst
  32. E

Gödsla, vertikalskär, toppdress, stödså. Är det rätt ordning?

Grillen - kolla in Olle Bergs renoveringsprogram. Där står allt du behöver veta. I grunden kan man säga: behandla mossa, ogräs, vertikalskär och stödså. Gödsla.
    elpaco · 24d · 6 svar · 543 läst
Laddar...