Karlia
Jag ska på framsidan av mitt radhus på en yta av ca 2.5x1.30 plantera en vipphortensia wim's red och funkia. Där har tidigare varit grus, under den sand.

Jag tänker att jag behöver gräva bort det mesta av sanden och ersätta med jord. Men vilken? Och hur djupt behöver jag gräva? Ska jag lägga dit något för struktur och dränering?

Både hortensia och funkia accepterar surjord men behöver det inte enligt uppgift.

När jag ser bilden - längst fram är en remsa med grus, där var tidigare rätt roliga växter. Men då längans stuprör är hos mig översvämmades den biten så växterna hade svårt att klara sig. Därför har jag skyfflat dit gruset i hopp om att det ska ta hand om regnvattnet.

Yta på framsidan av ett radhus med grus och sand, avgränsad av marksten, planerad för växtplantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland
Köp mull istället och blanda med sanden/gruset så får du rätt jord.

T ex torv och barkmull. Sen behöver det gödslas också så kanske några säckar komull på påse samt något mer kväverikt, blodmjöl, hönsgödsel eller blåkorn.

• Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Jag får prova. Hur djupt tror du jag behöver gräva? Hortensia lär ha grunda rötter men det är ju dumt att gräva för lite om jag ändå ska gräva.

Claes Sörmland
Ett greptag djupt skulle jag gräva och blanda med mull. Att det är sand på djupet gör inget, det gillar rötterna. Sen växer det hela på höjden när du tillför mull.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Att rötterna kan ta sig ner i sanden låter bra, för 15 år sedan gjorde jag trädgårdsland i lerjord som morötter inte klarade av att ta sig igenom. Det tog tre år innan jag fick ordning på jord och dagsljus..

Eftersom det är plattor och kanter runtomkring så finns det en gräns för hur hög jordbädden kan bli. Men det låter bra med grepdjupt, jag tänkte att jag skulle behöva gräva en meter eller så.

Hur ytliga rötter får en hortensia? Borde du lägga någon sorts kant ned i jorden längs plattorna för att åtminstone motverka lite att de eventuellt lyfter på sig när hortensian blir större? Eller är hortensian så svag att det inte behövs?

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Bra tanke, så långt har jag inte tänkt. Då hortensia ska ha ytliga rötter borde det fungera att lägga ner en djupare gräskant, det ska jag göra. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.