Vi är i slutfasen av vårt husbygge och har slutbesiktning 1 september. bygget har flutit på hyfsat bra med småmissar här och där...
Nu när en del av finliret är gjort undrar jag hur petig/noggrann man bör/får vara. Jag vill ju helst att huset ska vara perfekt den dag vi flyttar in, men...
Skönhetsfel vi upptäckt hittills är:
1. En ordentligt kantstött fönsterkarm (210 x 100 stort fönster) där man ser träet. troligtvis istött av en stege..
2. Färgskiftningar i vitfärgen på fönsternischerna. De levererades i 2 olika omgångar.
3. En skjutdörr som är jättetrög, trots att snickarna monterat ned den och försökt åtgärda felet som inte hittades - fortfarande lika trög + 2 cm stor träflis har gått i nederkant av den massiva dörren.
Det är ganska mycket montering av inredning kvar så jag misstänker att detta bara är början...
När ska man påpeka detta och till vem...Vissa saker har vi ju självklart tagit direkt med säljaren men det kommer troligtvis fler skönhetsfel.
Ska man ta upp detta på slutbesiktning eller så fort som möjligt.
Kan nämnas att ingen badrums eller köksinredning är monterad ännu...
Tacksam för alla förslag på smidiga lösningar.
Buffy
 
Påpeka vänligt allt du ser. Lägg ribban högt...så de märker att inget fusk eller slarv accepteras.
 
Du ska definitivt lägga ribban högt. Det är alltid bra att ha "förhandlingsmarginal" Du kan behöva några punkter som inte är "viktiga"

Sedan är det bättre att påtala felen direkt, det är oftast lättare att åtgärda dom då.
 
I slutbesiktningen missade jag själv att en köksvägg var sned.
Detta kostade mig åtskilligt med jobb då jag bytte diskbänk får några år sen och fick tillgång till en vinkelhake (diskbänken) i storlek 2,5 x 3 meter. Det glipade ca 4 cm i hörnet.
Mät gärna vinklar och kolla att väggar m.m. inte lutar.
 
vi har snart slutbesiktning 2/9 och har hittat lite småfel, och givetvis kommer jag att påpeka det jag ser, det är mycket pengar som man lägger ner på att bygga ett hus och det är ju jag som betalar som ska va nöjd.
 
Det är ju ditt hus och du som betalar. Klast du skall få det som du vill ha det. Under arbetets gång har vi hittat diverse småsaker, där elementtillverkaren slarvat. Vi har rättat till det och fått separat spec på de timmarna och drar av det på betalningen till tillverkaren.

Sådant som snickarna gjort fel har de fått göra om, utan kostnad för oss.

Men som sagt var.. Påpeka direkt. Enklast att åtgärda då!
 
Precis. Kan de klåparna inte klämma upp ens ett schysst visningshus är det nog inte mycket att ha.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.