Claes Sörmland
H Herr Klocka skrev:
Det tror jag inte man ska göra (så tillvida man klipper av levande plantor, bruna plantor som står kvar efter vintern spelar ingen roll). Då riskerar skotten skapa nya rotsystem och när man väl ska bekämpa det med glyfosat sen så tar det längre tid och är besvärligare då varje enskilt rotsystem behöver egen behandling
Det finns ett narrativ om att klippning av parkslide skulle leda till att det triggar spridning av rotsystemet, alltså att det expanderar under marken genom nytillväxt. Men oj vad vi har grävt kring detta i den begränsade vetenskapliga litteraturen och inte hittat något som helst empiriskt stöd för detta påstående. Det man kan hitta är resonemang och spekulation om att det skulle vara konsistent med hur växter som lagrar mycket energi i rotsystemet skulle kunna tänkas fungera. Bättre än så är det inte.

• Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
H Herr Klocka skrev:
Hur tror du växten har spritt sig över hela landet? Jo för att folk bekämpar den på fel sätt. Till exempel river upp växterna och deponerar de på felaktigt vis
Att folk "bekämpar" parkslide är ett nytt fenomen. Parkslide är en vacker växt som gör sig bra i rabatter. Det är därför den finns i våra trädgårdar.
När man kör ut trädgårdsavfall i skogen, vilket inte är ovanligt och det följer med parkslide, har man skapat ett problem där växten ohämmat kan sprida sig.

Normal trädgårdsskötsel, dvs ta bort skott som är oönskade, räcker. Du utrotar inte parkslide med en gång men slipper se den i sin fulla glans.
Maskrosor är svårare att bli av med. ;)

• Gilla
Herr Klocka och 2 till
  • Laddar…
H Herr Klocka skrev:
Att rycka upp parkslide är inte en rekommenderad metod eftersom det riskerar att förvärra situationen. Växten känner sig angripen och skickar ut rotskott. Vill mest ha det skrivet om andra fundera på att börja bekämpa ett bestånd på det sättet. Med det sagt, fungerar det kan man lika väl fortsätta. Men man tog en risk när man började, hade beståndet reagerat negativt på den behandlingen hade man kunnat hamna in betydligt sämre situation än innan
Jag har bekämpat fyra olika bestånd på vår tomt så och två har helt dött ut, ett tredje är väldigt "svagt" och det fjärde är i en otillgänglig slänt så där blir det mer sporadiskt att jag rycker så det kommer några enstaka skott där fortfarande.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag har läst på mer i ämnet och börjar tro att ni har rätt i att ryckning kan vara en effektiv metod för att bekämpa ett bestånd av parkslide, särskilt i kombination med en första glyfosatbehandling efter växten blommat på hösten året innan. Att endast försöka trötta ut växten genom ryckning om man inte först behandlar med glyfosat lär dock bli en betydligt mer tidskrävande och mödosam process. En väl utförd glyfosatbehandling med till exempel staminjektion dödar nog 95 % av växten (har egen erfarenhet) så mängden plantor som sedan behöver lyckas är betydligt mer hanterbar.

Problemet med att enbart använda glyfosat är att om behandlingen är framgångsrik, kommer knappt något att växa året därpå. Och de flesta plantorna som växer kommer inte bli särskilt stora, så staminjektion är kanske inte ens möjligt. Dessutom måste man låta plantorna växa upp under sommaren, vilket ger parksliden möjlighet att återetablera energireserver.

Om man däremot börjar rycka de fåtal skott som överlevt glyfosatbehandlingen, hindrar man växten från att genomföra fotosyntes och kan med ihärdigt arbete lyckas svälta ut den

Växter beter sig olika under olika förhållanden men den där skräckpropaganda att ovanjordsdelar av parkslide helt plötsligt slår rot är helt enkelt inte sant.

Jag fick bort min planta på några få växtsäsonger genom att helt enkelt rycka de skott som kom upp. Den rymde inte iväg med långa rotutlöpare utan blev helt enkelt bara tröttare med tiden.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Hur gjorde du när du ryckte växterna? Ryckte du bara rakt upp och får med ett litet rotfragment?

H Herr Klocka skrev:
Hur gjorde du när du ryckte växterna? Ryckte du bara rakt upp och får med ett litet rotfragment?
Ja, precis så. La dem på hög på en sten bredvid så de torkade ut. Första året fick jag nog rycka varje vecka men sedan lugnade den ner sig betydligt.

• Gilla
Herr Klocka
  • Laddar…
H Herr Klocka skrev:
Jag har läst på mer i ämnet och börjar tro att ni har rätt i att ryckning kan vara en effektiv metod för att bekämpa ett bestånd av parkslide, särskilt i kombination med en första glyfosatbehandling efter växten blommat på hösten året innan. Att endast försöka trötta ut växten genom ryckning om man inte först behandlar med glyfosat lär dock bli en betydligt mer tidskrävande och mödosam process. En väl utförd glyfosatbehandling med till exempel staminjektion dödar nog 95 % av växten (har egen erfarenhet) så mängden plantor som sedan behöver lyckas är betydligt mer hanterbar.

Problemet med att enbart använda glyfosat är att om behandlingen är framgångsrik, kommer knappt något att växa året därpå. Och de flesta plantorna som växer kommer inte bli särskilt stora, så staminjektion är kanske inte ens möjligt. Dessutom måste man låta plantorna växa upp under sommaren, vilket ger parksliden möjlighet att återetablera energireserver.

Om man däremot börjar rycka de fåtal skott som överlevt glyfosatbehandlingen, hindrar man växten från att genomföra fotosyntes och kan med ihärdigt arbete lyckas svälta ut den
Hur har du gått tag i glyfosat?

H Herr Klocka skrev:

Det är inte särskilt mödisamt att dra upp skotten som kommer upp. Det är ju inte så att skotten skjuter upp varje dag.
Om man nu inte låter trädgården sköta sig själv. Men då är det nog andra problem som är större.

Har hittills bara sett ett skott på vardera ställe där jag har haft parkslide. De togs bort och har inte sett flera skott ännu.

Det är trots allt en växt utan intelligens och inte någon illvillig varelse som hotar vår existens, som möjligen bekämpningsmedlen gör. :)

imported_Benno imported_Benno skrev:
Det är inte särskilt mödisamt att dra upp skotten som kommer upp. Det är ju inte så att skotten skjuter upp varje dag.
Om man nu inte låter trädgården sköta sig själv. Men då är det nog andra problem som är större.

Har hittills bara sett ett skott på vardera ställe där jag har haft parkslide. De togs bort och har inte sett flera skott ännu.

Det är trots allt en växt utan intelligens och inte någon illvillig varelse som hotar vår existens, som möjligen bekämpningsmedlen gör. :)
Jag har problemet att jag har sommar hus.Kan inte rycka varje vecka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.