Hej,

Ett riktat inlägg till er som är bosatta i Nordvästra Skåne och har Nårab som leverantör för sophämtning. Hur löser ni era påminnelser?

Jag förstår att säkert många av er har byggt ställplats till soptunnorna, jag själv tycker inte att det ser så värst trevligt ut. Men det är ju en smaksak, allt skall ju vara praktiskt i slutändan.

Det finns ju fler leverantörer för just sophämtning i Skåne och runtom i landet som exempelvis erbjuder SMS-påminnelse eller tar det mot en extra kostnad. Är det bara jag som funderar över varför inte just Nårab erbjuder detta till sina konsumenter. Absolut de har sin sida där man kan skriva ut sitt schema, men det uppdateras ju inte dynamiskt om det skulle ske en flyttning av tömning. Det kan vara så att jag överanalyserar detta och möjligtvis är lat. Men jag är för automatisering, jag vet dessutom att det finns en plugin för att synka det via HA (Home Assistant) men jag föredrar nog att kunna få det på SMS.

Hur gör du/ni? Har ni funderat på detta?

Hej och välkommen till forumet!
Vill eller kan du inte ha dina tunnor vid gata/väg skulle jag föreslå att du betalar för att få dem hämtade där de förvaras, det är sannolikt den snyggaste och bekvämaste lösningen

• Gilla
fiven
  • Laddar…
Hej fribygg!

Tack för välkomnandet och ditt svar!

Absolut är det en möjlig lösning, men det känns egentligen som en onödig och dyr kostnad när man enbart vill bli påmind om tömning!

Men det är helt klart ett alternativ.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Gatans hus byggdes för drygt 20 år sedan då soptömning skedde i mindre och lätta kärl som rullades in på respektive bakgård. Numera har varje fastighet två mastodontkärl som är för tunga att rulla och som förfular husets entreer ...

• Gilla
fiven
  • Laddar…
Jag har det inlagt i telefonens kalender så det plingar till dagen innan

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Samma här, i kalendern på telefonen.

Men jag vet att det är Tunna 1 varannan måndag och Tunna 2 var fjärde fredag (samma vecka som Tunna 1).

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Jag har det inlagt i telefonens kalender så det plingar till dagen innan
13th Marine 13th Marine skrev:
Samma här, i kalendern på telefonen.

Men jag vet att det är Tunna 1 varannan måndag och Tunna 2 var fjärde fredag (samma vecka som Tunna 1).
Tack för era svar!

Jag antar då att ni matar in datumen manuellt i er kalender? Schemat går ju såklart att lära sig hur ofta det sker tömningar.

Har ni varit med om att datum flyttats fastän ni haft det inlagt i er kalender?

Hur har ni då hanterat det? Tagit kontakt med Nårab?

F fiven skrev:
Tack för era svar!

Jag antar då att ni matar in datumen manuellt i er kalender? Schemat går ju såklart att lära sig hur ofta det sker tömningar.

Jag ställer in det som återkommande händelse i Google Calendar, kanske är enklare att göra på datorn när man ska ha in veckointervall.
1779257717960.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag inte Nårab utan kommunen kör själva, men de har uttalat att de kommer på utsatt dag oavsett om det är vardag eller julafton.

F fiven skrev:
Tack för era svar!

I kalendern lägger du till att händelsen ska upprepas varannan vecka för kärl 2 och var fjärde vecka för kärl 1

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag ställer in det som återkommande händelse i Google Calendar, kanske är enklare att göra på datorn när man ska ha in veckointervall.
[bild]

Nu har jag inte Nårab utan kommunen kör själva, men de har uttalat att de kommer på utsatt dag oavsett om det är vardag eller julafton.
Lika enkelt att göra i telefonen 👍
Jag jobbar femskift och hade inte klarat mig utan funktionen med upprepning,i mitt skiftschema så upprepas allt var femte vecka

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
F fiven skrev:
... men det känns egentligen som en onödig och dyr kostnad när man enbart vill bli påmind om tömning!
Vad blir merkostnaden för det?

Skicka den här bilden till ert bolag och fråga om ni kan få en app med motsvarande eller om de planerar det.
Har tagit bort adressen som också anges.
Screenshot_20260520_085420_Kretslopp Sydost.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
F fiven skrev:
Men jag är för automatisering, jag vet dessutom att det finns en plugin för att synka det via HA (Home Assistant) men jag föredrar nog att kunna få det på SMS.
Men varför inte skapa en automation i HA som skickar ett mail/notis till din mobil?

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Vi har NSVA och får alltid SMS dagen innan. Jag hade varit lost (fått läggande mer tid för kontroll) utan det. Men jag kan inte för min värld förstå varför det inte skulle gå att implementera. Tacksam för att jag har det då våra tunnor just nu står några meter fel och skulle kräva en avgift för att dom skulle hämta upp dem om jag inte rullade ut dem själv.

Funkar iaf klockrent för oss. Annars är det väl som övriga skriver att lägga in i kalendern för påminnelse.

Standard för oss är nr1 varannan torsdag. Nr2 var fjärde fredag.

Eftersom att jag hatar appar och älskar kalendrar så började jag bygga på en lösning som tillhandahåller en kalender-feed baserat på en address, där tanken är att den ska kunna vara smart och lägga ut flera händelser för olika hämtningsdagar osv. just nu finns det support för MSVA (Sundsvall) samt Vatten och Miljöresurs (Härjedalen), men planen (förhoppningen) är att det ska vara lätt att lägga till flera.

Om någon är sugen på att bidra finns koden här ivf: https://github.com/cheif/soptunna

Dr Benz Dr Benz skrev:
Vi har NSVA och får alltid SMS dagen innan.
du menar nog nsr

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.