3 219 läst ·
34 svar
3k läst
34 svar
Hur överlerlever man en ombyggnad?
Kan bara bidra med min egen erfarenhet av att byta kök i en lägenhet.
Jag jobbade i princip helt ensam och för mig så tog det ungefär 7-8 dagar från rivning innan jag hade något som gick att bruka som kök.
Sedan tog det ytterligare ca 1 månad innan saker som kakel, luckor, passbitar, diverse el och liknande var på plats.
Köket som jag monterade hade tre bänkskåp, diskmaskin, gasspis samt fem väggskåp. Kan säga att jag är extremt petig av mig samt att det krävdes lite modifikationer på några skåp som tog lite tid.
Jag jobbade i princip helt ensam och för mig så tog det ungefär 7-8 dagar från rivning innan jag hade något som gick att bruka som kök.
Sedan tog det ytterligare ca 1 månad innan saker som kakel, luckor, passbitar, diverse el och liknande var på plats.
Köket som jag monterade hade tre bänkskåp, diskmaskin, gasspis samt fem väggskåp. Kan säga att jag är extremt petig av mig samt att det krävdes lite modifikationer på några skåp som tog lite tid.
Valter,
Okej, tror du jag både river och monterar på samma dag alltså? Montering, då menar du inte uppsättning på väggen m.m. eller?
Nej, elen behöver inte dras om, och inte vattnet heller. Det jag skall göra är följande:
1. Riva alla stommar, koppla ur vatten, riva diskbänk och bef. kakel. Transportera till återvinning.
2. Riva bort plastmatta och förbereda underlag för flytspackling, (ca 12 m2)
3. Montera ihop det nya köket och sätta på plats; bänk och väggskåp, inklusive diskbänk och koppla ihop vatten & avlopp. Diskmaskin.
4. Måla om taket & spackla och måla om väggarna (3st).
5. Flytspackla golv, prima och lägga linoliumplattor.
Kanske i annan ordning, men i stort är det det här som jag behöver göra. Kakling och småfix med golvsocklar och lister, siliconfogar är inte inräknat..
Tror ni man fixar det på en vecka? ???
Okej, tror du jag både river och monterar på samma dag alltså? Montering, då menar du inte uppsättning på väggen m.m. eller?
Nej, elen behöver inte dras om, och inte vattnet heller. Det jag skall göra är följande:
1. Riva alla stommar, koppla ur vatten, riva diskbänk och bef. kakel. Transportera till återvinning.
2. Riva bort plastmatta och förbereda underlag för flytspackling, (ca 12 m2)
3. Montera ihop det nya köket och sätta på plats; bänk och väggskåp, inklusive diskbänk och koppla ihop vatten & avlopp. Diskmaskin.
4. Måla om taket & spackla och måla om väggarna (3st).
5. Flytspackla golv, prima och lägga linoliumplattor.
Kanske i annan ordning, men i stort är det det här som jag behöver göra. Kakling och småfix med golvsocklar och lister, siliconfogar är inte inräknat..
Tror ni man fixar det på en vecka? ???
En vecka, nope. Min erfarenhet är att det alltid dyker upp något litet irriterande problem som gör att projekten drar ut på tiden.
Det är så svårt att säga hur lång tid ett moment tar. Det beror på så många faktorer som varierar från rum till rum. Ta väggarna tex. det kan variera från en till ett antal dagars jobb beroende på hur krokigt det är och hur duktig du är att spackla.
sorry men en vecka tror jag är optimistiskt.
/Tommy
Det är så svårt att säga hur lång tid ett moment tar. Det beror på så många faktorer som varierar från rum till rum. Ta väggarna tex. det kan variera från en till ett antal dagars jobb beroende på hur krokigt det är och hur duktig du är att spackla.
sorry men en vecka tror jag är optimistiskt.
/Tommy
morsan,
Jo, det blev väl si och så med arbetsordningen. Det var mer tänkt som ett uppräknande av saker att göra..
Det borde föresten vara en fördel om man kan ha köket hemma INNAN rivningen, och ha alla skåp ihopskruvade. Så att det bara är att smacka upp sedan när det kommer till det... bra va..? Gäller att man har utrymme för allt bara..
Jag bytte mitt kök i januari detta året, tog 1 månad då en massa oförutsedda saker hände.
1. Riva en vägg, regla om och bygga upp igen.
2. Dra ny el i hela köket
3. Riva upp golv och ersätta regel
4. Slipa ned och bredspackla taket.
5. Dra ny vvs
6. Mura igen ventilationskanal
7. Slipa ned betongvägg för att få det slätt
8. Spackla upp ojämna ytor i golvet
osv osv osv...................
Ett gott råd är att ta din tid så det blir ordentligt och bunkra upp frysen med hemlagad mat.
Färdigmaten blir grymt trist efter 2 veckor.
Köp hem köket och montera innan du river det gamla då minst en dag går åt att montera.
Lycka till och fråga om du har nåt som är osäkert.
1. Riva en vägg, regla om och bygga upp igen.
2. Dra ny el i hela köket
3. Riva upp golv och ersätta regel
4. Slipa ned och bredspackla taket.
5. Dra ny vvs
6. Mura igen ventilationskanal
7. Slipa ned betongvägg för att få det slätt
8. Spackla upp ojämna ytor i golvet
osv osv osv...................
Ett gott råd är att ta din tid så det blir ordentligt och bunkra upp frysen med hemlagad mat.
Färdigmaten blir grymt trist efter 2 veckor.
Köp hem köket och montera innan du river det gamla då minst en dag går åt att montera.
Lycka till och fråga om du har nåt som är osäkert.
Grejen är väl den att man nättopp klarar sig, Utåt håller man masken, men inåt tänker man "ALDRIG IGEN".
Alla som håller med räcker upp en hand. Ojoj.... vad många händer det blev.
Själva slipade vi ALLA parkettgolven i hela huset SAMTIDIGT och bodde kvar hemma. Bodde i hallen och ett rum till. Toa i hallen och dusch i källaren (som för övrigt var överfull med alla möbler vi var tvungna att flytta på.) Vi kommer definitivt INTE göra om detta, inte ens om vi fick betalt.
Alla som håller med räcker upp en hand. Ojoj.... vad många händer det blev.
Själva slipade vi ALLA parkettgolven i hela huset SAMTIDIGT och bodde kvar hemma. Bodde i hallen och ett rum till. Toa i hallen och dusch i källaren (som för övrigt var överfull med alla möbler vi var tvungna att flytta på.) Vi kommer definitivt INTE göra om detta, inte ens om vi fick betalt.
Hemmakatten,
Ni kanske tog i för mycket? Slipa alla rum samtidigt?? Det hör man ju hur det låter - här handlar det ju "bara" om att leva utan kök. Eller gjorde ni det också under tiden?
Hade ni småbarn också? Min lärdom är att varje småbarn förvärrar svårighetsgraden expionentiellt med en faktor 2 ungefär.. Eftersom ni alla vet (?) att små barn inte är förhandlingsbara..
Ni kanske tog i för mycket? Slipa alla rum samtidigt?? Det hör man ju hur det låter - här handlar det ju "bara" om att leva utan kök. Eller gjorde ni det också under tiden?
Hade ni småbarn också? Min lärdom är att varje småbarn förvärrar svårighetsgraden expionentiellt med en faktor 2 ungefär.. Eftersom ni alla vet (?) att små barn inte är förhandlingsbara..
"Bara" att leva utan kök diskussionen kan vi ta efter du gjort dittNussen skrev:Hemmakatten,
Vad jag förstår så bor du i lägenhet och där har man ju inte så fruktansvärt gott om plats vilket innebär att de monterade skåpen, allt porslin och övrigt kökstillbehör måste placeras någonstans under tiden.
I mitt fall fyllde jag vardagsrummet med monterade skåp, spis, diskmaskin, kylskåp, fläkt, köksbord+stolar, vitrinskåp etc etc.
Alla övriga kökstillbehör tex pannor, kastruller, porslin, bestick etc etc hamnade i andra sovrummet.
Så nu hade jag ett sovrum kvar och hallen, i hallen hamnade alla verktyg, färg, tapeter, nya golvet, mikron etc etc.
Kort sagt så såg vår lägenhet ut som ett bombnedslag.
Till detta får du då lägga att det gamla köket skall rivas ut och om du inte kör på tippen direkt så måste du förvara det med någonstans, balkongen funkar till detta.
Om inte detta har fått dig att förstå lite bättre vad jag menar iallafall så får du själv prova och se ;D
OBS! Jag har bara fru & hund d.v.s de är förhandlingsbara
Lycka till iallafall.
** Usch jag blev trött bara av att återuppleva kaoset **
Jo, visst var vi ovanligt korkade som gjorde alla golven samtidigt och som bodde kvar hemma!
Det är ju därför jag kan dra fram detta som avskräckande exempel..... 
Kök hade vi inget heller under tiden. Men det värsta var 1. ljudet från slipmaskinerna 2. att HELA huset (golv,tak, väggar) behövde tvättas ordentligt för att få bort allt damm.
Men det som inte knäcker en, stärker en - eller hur det nu var....
Kök hade vi inget heller under tiden. Men det värsta var 1. ljudet från slipmaskinerna 2. att HELA huset (golv,tak, väggar) behövde tvättas ordentligt för att få bort allt damm.
Men det som inte knäcker en, stärker en - eller hur det nu var....
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
drx,
Jodå jag är redan avskräckt. Jag behagade skämta lite bara, men var väl inte tillräckligt tydlig där..
Jag bor alltså i lägenhet. Det vette fasen hur man ska få ihop det alltså. Jag tänkte också bygga ihop allting och ha det i vardagsrummet. Jisses... Men sen skall jag också ha provisioriskt kök ngn stans. Jag får nog satsa på att försöka riva allt i det gamla köket och köra iväg med skåpbil till tippen samma dag. PLANERING är ordet. Kan inte underskattas verkar det som..
Hemmakatten,
Att ni BODDE där under tiden låter ju som ett stadium ur Dantes inferno. Är ni fortfarande gifta? Du borde skriva en bok om den upplevelsen - kanske ha med det i din CV också
Under sommaren har vi renoverat köket. Två vuxna och två blöjbarn...
Eftersom köket var helt obrukbart fick spisen stå i hallen (använde dock en kokplatta utomhus under hela tiden, plus micro) Köksbord och stolar, kylskåp i vardagsrummet. Det var ett litet helvete milt uttryckt. Själv var jag ju mycket på jobbet medans sambon och barnen fick bo i misären. Jobba på kvällar/helger.
Bröt upp hela golvet och gjorde om allt, tog nog 1,5 månad innan det fanns golv att gå på....
Eftersom köket var helt obrukbart fick spisen stå i hallen (använde dock en kokplatta utomhus under hela tiden, plus micro) Köksbord och stolar, kylskåp i vardagsrummet. Det var ett litet helvete milt uttryckt. Själv var jag ju mycket på jobbet medans sambon och barnen fick bo i misären. Jobba på kvällar/helger.
Bröt upp hela golvet och gjorde om allt, tog nog 1,5 månad innan det fanns golv att gå på....