Är de någon form av engångskoppling som man skall klippa bort? Jag hittar inget sätt att öppna dem.
Elanslutningar med transparenta klämkopplingar på flera färgade kablar mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkopplingar med WAGO-klemmor och oskalade kablar framför en eluttagdosa.
Skapa konto
Elkopplingar i skarvklämmor med omslutna ledningar och fråga om engångsanvändning.
Skapa konto

Knepigt med dessa, ta tag i en ledare håll hårt, sen vrider du den framochtillbaka samtidigt som du drar utåt, kan bli ett antal ggr men kommer, är det långa tampar så klipp rakt över kopplingen.

• Gilla
cyberknutte
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är engångskopplingar som man inte bör, även om det går att återanvända. Lägg några kronor och köpa wago 221 och ersätt med.

• Gilla
Magnus 67 och 2 till
  • Laddar…
Som sagt dra och vrid fram och åter. Jag reagerar på en annan sak på din bild. Lampsladden som går in i de röda kopplingsklämmorna till höger. Jag tror inte att det är en lämplig kombination av klämma och kabel.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Kopierat från schneider electric.

"Godkänd för koppling av entrådig, flertrådig, mångtrådig och extra mångtrådig ledning, samt kombination av dessa"

Så det är inga problem att använda torix, dock är väl öppningsbara wagos att föredra.

• Gilla
cyberknutte och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för hjälpen!

Jag är en sådan som gillar Torix och använder dessa ofta, trots att de kanske är godkända så undviker jag att använda dessa på MK/RK då jag inte tycker att de sitter så tillförlitligt som jag vill.
Av det jag sett av varmgångar i torix så är MK/RK inblandat i de flesta av fallen och gärna i kombination med otillräckligt uppskalning.
Personligen använder jag alltid kopplingsplint med skruvanslutning (t.ex sockerbit/ubåt) när MK/RK skall anslutas med annan typ av ledare,

Alla godkända typer av toppklämmor/sockerbitar/wagos etc. har för och nackdelar och jag kombinerar ofta dessa utifrån vad jag anser bli den säkraste/bästa anslutningen för ändamålet. Fel anslutet är ingen av dessa typer bra, rätt använda fungerar alla hur bra som helst.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Om tillverkaren klassar det som lämpligt har jag bara att lägga mig. Jag har någon gång använd Torix för att skarva ihop EK med RK. Min slutsats den gången var att det var en dålig idé.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
K karkka skrev:
Kopierat från schneider electric.

"Godkänd för koppling av entrådig, flertrådig, mångtrådig och extra mångtrådig ledning, samt kombination av dessa"

Så det är inga problem att använda torix, dock är väl öppningsbara wagos att föredra.
Men det är ingen bra ide att blanda Rk, Fk och Ek i en tomtehatt

• Gilla
Rostig_9000i_-88
  • Laddar…
E
U Uffe A skrev:
Men det är ingen bra ide att blanda Rk, Fk och Ek i en tomtehatt
Tomtehatten är mycket montörsberoende, en kanske kan få ihop en salig blandning på ett bra sätt medan en annan misslyckas med 2 FK.

Snabbkopplingarna är mycket mer förlåtande samt att man kan kika in i dessa och se hur resultatet blev.

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.