MH75 skrev:
Jag kan bara varm rekomendera Osmo hårdvaxolja halvblank, outstanding! Använd en svamp och stryk ut oljan i tunna lager, tre lager olja rekomenderas, mellanslipa efter det andra lagret olja (240-320 papper).
Det sista lagret kan läggas på med en bomullstrasa tunt tunt... Slut resultatet blir en tålig sidenmatt yta vacker yta. Jag har provat mycket olika olje behandlingar och jag tycker att denna ger bäst resultat. Lycka till
Hur funkar det egentligen vid kontakt med matvaror? Jag har hört att just paraffinolja bör användas på köksbänkar eftersom det kan komma i kontakt med mat..?

Kontakt med matvaror är förmodligen inget problem eftersom oljan är godkänd för leksaker.
Citat från produktbeskrivningen
"OSMO Hårdvaxolja innehåller inte biocider eller konserverings- medel. Den har en snabb avdunstning enligt DIN 53160 och är godkänd för barnleksaker enligt Euro norm EN71. "
Welin & Co
Leksaker hamnar allt som oftast i munnen....

Helt rätt. Parafinolja till trä som kommer i kontakt med livsmedel. D v s skärbrädor.

Har för tillfället bänkskivor av sten (Labrador) och de kommer aldrig – och ska aldrig komma – i kontakt med livsmedel annat än sådant som skalas e dyl. Enkel kökshygien.

Tillverkaren/leverantören av dina bänkskivor SKA ge rekommendationer när det gäller underhåll. Jaga säljaren tills du vet vad som gäller och håll dig till dem. Då har du en chans att reklamera om inte annat.

MVH
Ronnie

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.