7 203 läst ·
11 svar
7k läst
11 svar
Hur olaglig är min el ?
Hej! Det är nämligen så att jag renoverat om köket och haft en pensionerad elingenjör (släkting) som dragit elen. Han har satt uttag, dimmer, spottar i taklåda samt fast installation av ugn och häll. Han är extremt kompetent och tidigare dragit all el själv i villor och stugor där en besiktningsman sen kommit och godkänt och kopplat in strömmen. Allt är korrekt utfört och jag är inte orolig över att det är gjort fel på något sätt alls men efter vad jag läst är han nog inte behörig? och kan det bli några konsekvenser för mig om någon får veta att det inte är gjort av (behörig elektriker)?
Svar: Nej. Jag är nästan helt säker på det.
Det som är förbjudet är att utföra elinstallationsarbete utan behörighet - inte att ha el som är hemmapulad. Som fastighetsägare är du ansvarig för att din installation är i bra skick. Är elen okej så är den okej och det spelar ingen roll vem som gjort den. I vissa nybyggen krävs det dock någon form av intyg.
Det finns ingen som helst risk för juridiska konsekvenser. Under de år jag har hängt på byggahus så har ingen kunnat ta fram ett enda exempel på en privatperson som har fått något som helst straff för att ha hemmapulat el på ett fackmannamässigt vis. Inte heller har jag hört talas om att någon skulle ha fått sänkt försäkringsersättning pga brand orsakad av taskigt hemmapul. Det finns dock exempel på folk som blivit straffade för riktigt vårdslöst dåligt genomfört hemmapul (som jag tror lett till olyckor), ofta i samband med strömstöld. Men då är det vårdslöshet och strömstöld de straffats för, inte brott mot elinstallationslagen.
Om du ska sälja huset så kanske du inte behöver berätta hur elen tillkommit. Det kan få en köpare att oroa sig i onödan.
Det som är förbjudet är att utföra elinstallationsarbete utan behörighet - inte att ha el som är hemmapulad. Som fastighetsägare är du ansvarig för att din installation är i bra skick. Är elen okej så är den okej och det spelar ingen roll vem som gjort den. I vissa nybyggen krävs det dock någon form av intyg.
Det finns ingen som helst risk för juridiska konsekvenser. Under de år jag har hängt på byggahus så har ingen kunnat ta fram ett enda exempel på en privatperson som har fått något som helst straff för att ha hemmapulat el på ett fackmannamässigt vis. Inte heller har jag hört talas om att någon skulle ha fått sänkt försäkringsersättning pga brand orsakad av taskigt hemmapul. Det finns dock exempel på folk som blivit straffade för riktigt vårdslöst dåligt genomfört hemmapul (som jag tror lett till olyckor), ofta i samband med strömstöld. Men då är det vårdslöshet och strömstöld de straffats för, inte brott mot elinstallationslagen.
Om du ska sälja huset så kanske du inte behöver berätta hur elen tillkommit. Det kan få en köpare att oroa sig i onödan.
Det har ju dessutom varit mängder med inslag på tv, t.ex. Arga Snickaren där de medverkade har varit direkt ansvariga för mängder med direkt livsfarliga hemmapul, har inte hört något om att dessa har fått någon som helst påföljd, trots att deras "brott" uppdagats på bästa sändningstid. De värsta jag kan minnas är:
* 400V 3-fas via sockerbit skarvad öppet i golvet. Den som pillar eller trampar sönder den sockerbiten kommer förmodligen inte finnas mer...
* "Fixat" en säkring med en rostfri bult. Tål garanterat höga strömmar, förmodligen brinner huset upp innan denna säkring ger sig.
* Öppna 2-vägs uttag i barnrum, helt oskyddat mot beröring.
Osv osv osv.
/S
* 400V 3-fas via sockerbit skarvad öppet i golvet. Den som pillar eller trampar sönder den sockerbiten kommer förmodligen inte finnas mer...
* "Fixat" en säkring med en rostfri bult. Tål garanterat höga strömmar, förmodligen brinner huset upp innan denna säkring ger sig.
* Öppna 2-vägs uttag i barnrum, helt oskyddat mot beröring.
Osv osv osv.
/S
Så länge du vet att det inte finns något som kan skada någon, ex. lösa spänningssatta trådar i väggar, golv, så finns det inte något "olagligt". Dock har ju din släkting utfört en olaglig handling när han kopplat elen men som sagt finns det ännu inte någon som fått något straff för det...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Nu verkar det inte handla om något livsfarligt hemmapul så det är ingen fråga här om att "komma undan" taffligt arbete.
Så länge som utförandet är enligt föreskrifter, standarder och god elsäkerhetsteknisk praxis så har du som innehavare fullgjort din plikt mot ellagen att endast tillåta kompetenta personer arbeta i din starkströmsanläggning. Det ställs inga krav på dig att kontrollera att vederbörande är behörig. Det krävs inga intyg på detta, om vi pratar om en privatbostad. Därmed går du helt "fri" då det inte finns något att anmärka på utförandet. Detta definitiva svar är jag inte nästan helt säker på
Inga försäkringsbolag kan ställa några krav på dokumentation om de inte uttryckligen skriver så i sina regler. Men detta är en ickefråga, om du har förtroende för din släkting så blir det ju inga försäkringsärenden pga skada! Ingen framtida köpare kan heller kräva några dokument.
En avundsjuk svensk som får nys om detta skulle dock kunna anmäla din släkting för brott mot behörighetskravet. Det blir i så fall en polisanmälan då elsäkerhetsverket inte har några mandat att agera mot obehöriga personer, endast behöriga
Risken att polisen går vidare med en sådan anmälan är troligen mycket liten. Om detta osannolika skulle ske så har staten rätt att "förverka" den olagliga installationen. Hur det skulle gå till återstår att se då det ännu inte finns några kända domslut mot obehöriga som utfört en korrekt installation.
Så länge som utförandet är enligt föreskrifter, standarder och god elsäkerhetsteknisk praxis så har du som innehavare fullgjort din plikt mot ellagen att endast tillåta kompetenta personer arbeta i din starkströmsanläggning. Det ställs inga krav på dig att kontrollera att vederbörande är behörig. Det krävs inga intyg på detta, om vi pratar om en privatbostad. Därmed går du helt "fri" då det inte finns något att anmärka på utförandet. Detta definitiva svar är jag inte nästan helt säker på
Inga försäkringsbolag kan ställa några krav på dokumentation om de inte uttryckligen skriver så i sina regler. Men detta är en ickefråga, om du har förtroende för din släkting så blir det ju inga försäkringsärenden pga skada! Ingen framtida köpare kan heller kräva några dokument.
En avundsjuk svensk som får nys om detta skulle dock kunna anmäla din släkting för brott mot behörighetskravet. Det blir i så fall en polisanmälan då elsäkerhetsverket inte har några mandat att agera mot obehöriga personer, endast behöriga
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Nej...hsd skrev:
Tror att nästan alla som jobbar som elektriker har sett precis såna där saker i yrket.
Bultar istället för säkringar. FK löst i vägg. Sockerbitsskarvar i vägg / synligt längs golvlist.
LIstan går att göra hur lång som helst, en sak som är säker är att såna saker inte är ovanliga iallafall.
Kolla om han är behörig, enklast är att kolla med elsäkerhetsverket, där kan man fråga om en viss person har behörighet. utan följdfrågor. Är han behörig då är väl din fundering utredd.
Elingenjör är en "bred" yrkestitel med många inriktningar, finns många elingenjörer med behörighet, finns även många utan.
Är anläggningen schysst rätt utförd, och uppfyller gällande regler/krav som gällde vid installationstillfället. så behöver du inte oroa dej elsäkerhetsmässigt.
TS skrev att det varit en besiktningsman och kollat samt spänningssatt elingenjörens tidigare installationer i villor och stugor, har besiktningsmannen varit hos er och kollat köket?
Kanske "besiktningsmannen" har behörighet och har felaktigt "tagit på sej" ansvaret i elingenjörens tidigare installationer.
Rätt kompetens + rätt utfört + rätt materiel + rätt provmetoder = säker anläggning
Sedan behövs rätt skötsel och underhåll av anläggningen.
Innehavaren har ansvaret för att anläggningen uppfyller kraven och är säker.
Att prata om de juridiska eventuella påföljderna blir bara spekulationer så därför avstår jag.
Elingenjör är en "bred" yrkestitel med många inriktningar, finns många elingenjörer med behörighet, finns även många utan.
Är anläggningen schysst rätt utförd, och uppfyller gällande regler/krav som gällde vid installationstillfället. så behöver du inte oroa dej elsäkerhetsmässigt.
TS skrev att det varit en besiktningsman och kollat samt spänningssatt elingenjörens tidigare installationer i villor och stugor, har besiktningsmannen varit hos er och kollat köket?
Kanske "besiktningsmannen" har behörighet och har felaktigt "tagit på sej" ansvaret i elingenjörens tidigare installationer.
Rätt kompetens + rätt utfört + rätt materiel + rätt provmetoder = säker anläggning
Sedan behövs rätt skötsel och underhåll av anläggningen.
Innehavaren har ansvaret för att anläggningen uppfyller kraven och är säker.
Att prata om de juridiska eventuella påföljderna blir bara spekulationer så därför avstår jag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Jo behörigheten är ju till för att visa på sin kompetens, något som är bra att fråga efter. Nu skriver TS i första inlägget att släktingen är extremt kompetent så då tillför ju inte ett behörighetsbevis någonting i denna fråga. Inte för att det är dåligt på något vis, men TS frågade om "lagligheten" i anläggning och den är ju fin eftersom de krav som lagen ställer på honom är att den ska va fin, inte nödvändigtvis utförd av en behörig.
Klicka här för att svara