6 549 läst ·
19 svar
7k läst
19 svar
Hur ofta vattna avenbok-häck?
Sida 1 av 2
Hallå! Vi har planterat en häck av avenbok som var barrotad. Vi har vattnat under plantering.
Men hur ofta ska vi nu vattna varje dag och hur länge?
Men hur ofta ska vi nu vattna varje dag och hur länge?
Se till att jorden är fuktig men inte blöt den första tiden. Blir det torr sommar ges den därefter rotblöta ca var tionde dag - det bör torka upp mellan varven.
Nästa sommar håller ni koll om sommaren blir varm/torr och ger rotblöta enstaka gånger.
År tre behöver ni antagligen inte vattna alls. Avenbok klarar som "vuxen" torka. Jag vattnar aldrig min häck som står torrt längs vägen i söderläge. Däremot vattnar jag bokhäcken en/två ggr/säsong om det är extremt torr sommar. Bok är mycket känsligare än avenbok.
Nästa sommar håller ni koll om sommaren blir varm/torr och ger rotblöta enstaka gånger.
År tre behöver ni antagligen inte vattna alls. Avenbok klarar som "vuxen" torka. Jag vattnar aldrig min häck som står torrt längs vägen i söderläge. Däremot vattnar jag bokhäcken en/två ggr/säsong om det är extremt torr sommar. Bok är mycket känsligare än avenbok.
Låter praktiskt.yonna skrev:
Se till att jorden är fuktig men inte blöt den första tiden. Blir det torr sommar ges den därefter rotblöta ca var tionde dag - det bör torka upp mellan varven.
Men bara till förtydligande. Häcken är 120-150cm nu, om det spelar roll.
Spelar det nog roll när man vattnar för att hålla den fuktig och hur ser man skillnad på fuktig och blöt jord?
Vad är rotblöta?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
För att veta om jorden är torr, fuktig eller blöt så gör man ett litet hål som är minst 10 cm djupt och så känner man efter hur jorden känns där nere. Det är ungefär som med blomkrukorna hemma fast man får känna en bit ner eftersom rötterna är längre ner.
Rotblöta betyder att man vattnar så mycket att det blir ordentligt blött där nere där rötterna är, dvs. 20-30 cm ner.
Rotblöta betyder att man vattnar så mycket att det blir ordentligt blött där nere där rötterna är, dvs. 20-30 cm ner.
Vi planterade häcken först dag tre efter leverans på barrot. Ser ni några risker med detta och bör vi göra något åt det? Vi vattnade dagarna som den stod.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Håll koll på om plantorna börjar se vissna ut fast jorden är fuktig. I så fall kan ni behöva täcka den med något (lakan, skuggväv, fiberduk etc.) så att inte så mycket vatten avdunstar från bladen pga. solskenet.
Välkommen till forumet också!
Välkommen till forumet också!
Om alla har gröna knopp, är alla då i friskt tillstånd?BirgitS skrev:
Häcken är idag 150-180cm.
När ska man beskära avenbok för första gången? Hur snabbt tror ni det tar för den att etablera sig? Hur mycket tror ni den kommer växa per år i zon 3 (nära zon 2)?
När ska man beskära avenbok för första gången? Hur snabbt tror ni det tar för den att etablera sig? Hur mycket tror ni den kommer växa per år i zon 3 (nära zon 2)?
Någon? 
Funderar på en till sak. Nu när vi planterat allt i planteringsdike så försöker vi göra iordning runtomkring det. Däremot är jorden runt planteringsdiket väldigt kompakt och med mycket tjockt gräs.
Är det en dum idé att jordfräsa sidorna på planteringsdiket? Tanken är att begränsa gräset samt att få lite mer utfyllnadsjord innan vi lägger på träbark.
Är det en dum idé att jordfräsa sidorna på planteringsdiket? Tanken är att begränsa gräset samt att få lite mer utfyllnadsjord innan vi lägger på träbark.
Häcken kommer att stå och stampa med förkrympta blad denna första säsong. Den bygger rötter.T Tändvätska skrev:
Normalt börjar den växa nästa säsong, lite försiktigt eller mer omfattande. Tillväxttakten styrs sen kommande säsonger helt av vattentillgången. Finns det vatten i backen så blir årsskotten lätt 40 cm och häcken tätar snabbt till sig. Är det torrt, t ex grus i backen, lågt grundvattenstånd p g a diken, dräneringar eller att det hela ligger högt så går det långsamt. På väldigt torra platser händer nästan ingenting.
Putsa med en sekatör kan du göra under sensommaren första säsongen, t ex ta bort dubbeltoppar, dubbelstammar, konstiga grenar som står rakt ut o s v.
Första beskärningen där du klipper in sidorna kan ske sensommaren år två.