Köpte huset i våras, och har förstått nu att tidigare ägare inte gjort mer än klippt gräset. :-/

Med gallra menar ni då ta bort? Om ja, hur?

Om ni ser nedre delen av bild 2, alla de små grenarna har det inte varit några blad på, kommer det verkligen att ta sig? De verkar väldigt torra och livlösa...

Inger.P. skrev:
Tjocka gamla grenar och döda grenar ska bort.

När du rensat bort ogräset kan du väl bjuda på lite kogödsel... Jag tror doc att din häck hade klarat "slakten" bättre om du hade väntat några månader med klippningen.
Ska alla tjocka grenar bort, eller enbart de som är döda?

Börja med att handluka bort all växtlighet runt häcken - den skall inte ha ett ogrässtrå närmare än 30 cm ;). Jag vet inte vad våra forumistkollegor menar med "gallra". Har aldrig hört talas om att man gallrar en ligusterhäck ;D. De grenar som ser döda ut är det antagligen inte ... vänta med mer ingrepp i häcken till nästkommande maj/juni. Då har den vårtänt och du ser vilka grenar som ev är döda. Först då skulle jag kunna tänka mig att föryngringsbeskära där glesa partier inte tänt.

Det är bra att du klippt häcken nu. Liguster mår alls inte lika bra att klippas på vintern till skillnad från en del andra häckar. Vänta med gödslingen till våren. Om du inte fått de hällregn vi fått här nere i öster så får du vattna också - men jag misstänker att du också råkat ut för rejäl rotblöta.

Så ut och rensa ogräs!

Ursäkta att lgag lånar tråden det är ju iaf en Liguster ;)
Du hittade i alla fall inga getingbon  >:(
Jag klippte min idag och körde häcksaxen rätt i ett getingbo  >:(
Det är inte riktigt vad man förväntar sig 5-6 stick blev det Aj som fan  >:(

Här är en bild Boet är stort som en fotboll, ursäkta bilkvaliten men jag vågar inte gå längre fram just nu.

• getingbo_1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Usch, det låter inte kul :o

Lycka till med resten av klippningen

Jag vann över getingarna ;D

• _seger_.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vårt avlånga land har varierat klimat. Vårvinter kallar man kanske april längre upp i landet. April är en bra 'vårmånad' i Skåne och definitivt inte vinter ;). Liguster klipper man när den börjat tända - inte tidigare.

Jag satte och drev upp en ligusterhäck i zon IV i norra delarna av storstockholm och även jag klippte den i april, när den börjat knoppas, och det svarade den bra på.

Om nu en till ska komma med sin okvalificerade gissning om Leaffs häck så tror jag att en meter var alldeles för mycket att spara att döma av hur den ser ut. Inte för att jag någonsin har haft en sån där gammal ligusterhäck att ge mig på, men jag har sett andra göra så på ligustrar som sett så där risiga ut nertill och det har inte blivit så bra resultat. Den mesta tillväxten har kommit upptill.

FWIW, jag drog ned min gamla liguster till 40-50cm då den såg ut som Leaffes. Kommer att släppa upp den, precis som den övriga, nyplanterade ligusterhäcken, med 10-20cm per år. På det dryga året som har gått har det blivit riktigt bra.

Klipper häcken 3ggr/år  :P, den sk vårvintern, midsommar samt vid aug/sep. Fortsätter med den intensiteten så länge jag ids  8-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.