Hittar ingen info om detta, bara hur man går genom innerväggen men det vill jag undvika. Jag ska flytta en innervägg så den kommer stå mot murstocken och den hamnar väldigt nära där rökröret går. Rökröret från kaminen kommet gå upp mot tak för att sedan gå in i murstocken och då väldigt nära innerväggen. Tänkte ifall det räcker med dubbla gips istället för plyfa+gips, eller måste väggen byggas med plåtregel och isoleras med stenull, och kanske inte ens plyfa på andra sidan?

Claes Sörmland
Är det en kamin från nutid så ska du följa manualen avseende avstånd mellan brännbart och rökrör. Avståendet påverkas stort av just hur isolerat röret är.

Om det gäller ett gammalt plåtrör utan isolering så är traditionen minst 500 mm till brännbart för att garantera kraven i BBR (vad är det nu igen, max 80 grader Celsius på ytan av det brännbara?).

Sätter du upp ett strålningsskydd (en icke brännbarskiva (med luft bakom) på väggen kan avståndet minskas till 250 mm.

Ett annat alternativ om rökröret hamnar för nära väggen är att mura den i t ex leca+puts närmast murstocken, då är den ju icke brännbar.

• Gilla
Segge
  • Laddar…
Tackar, då fick jag lite att gå på. Minsta avstånd med bästa isolerade rökröret verkar vara 5cm till brännbart. Men dom där avstånden till brännbart spelar det någon roll om det är inbyggt eller öppet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.