3 556 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Hur mycket vatten ska man dricka per dag?
Sida 1 av 2
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Den här diskussionen är utbruten ur tråden Din absolut bästa köksdetalj.
/Mod Marlén
---
En negativ och en positiv kommentar:
/Mod Marlén
---
evasch skrev:Jag är mest nöjd med dessa tre saker.
1. Kyl/frys med is, vatten och kolsyrat vatten. Barnen dricker mkt mer vatten nu än tidigare
2. kranen med slang som man drar ut. SÅ skönt att kunna komma åt överallt
3. låder i stället för skåp för slaskhinken och återvinning.
hummm...det blev en 4:a också
Bara stora lådor, endast 1 skåp som bara används för sådant som kommer fram någon gång per år
En negativ och en positiv kommentar:
Är det bra? Varför i så fall? Mina barn har druckit så mycket de behöver, utan is och kolsyra.
Håller med helt och fullt!
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Två liter vatten per dag är det bra att dricka och jag tror att de flesta dricker för lite. Jag får påminna min ena son om att dricka hela tiden, han glömmer det.
Enligt vem?
Mänskligheten klarade sig hyfsat bra i rätt många år innan företagen som säljer vatten på flaska kom och berättade för oss att vi behöver dricka 8-10 glas om dagen.
Kroppen är rätt finurligt funtad på många sätt, ett av dem är att vi blir törstiga när vi behöver vätska och inte är törstiga när vi inte behöver vätska.
Mänskligheten klarade sig hyfsat bra i rätt många år innan företagen som säljer vatten på flaska kom och berättade för oss att vi behöver dricka 8-10 glas om dagen.
Kroppen är rätt finurligt funtad på många sätt, ett av dem är att vi blir törstiga när vi behöver vätska och inte är törstiga när vi inte behöver vätska.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Man kanske ska tolka evasch som att barnen dricker mer vatten och mindre saft/coca-cola/starköl. Och att evasch tycker att det är bra
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Barn vill ju gärna dricka festliga saker som läsk och andra söta drycker, vilket inte är bra. Det är lättare att övertala dem att välja vatten om det är kolsyrat. Så är mina barn i alla fall.Korvgubbe skrev:Enligt vem?
Mänskligheten klarade sig hyfsat bra i rätt många år innan företagen som säljer vatten på flaska kom och berättade för oss att vi behöver dricka 8-10 glas om dagen.
Kroppen är rätt finurligt funtad på många sätt, ett av dem är att vi blir törstiga när vi behöver vätska och inte är törstiga när vi inte behöver vätska.
Här har du en källa av många .Korvgubbe skrev:
Men huvudsaken är att du dricker så mycket att ditt urin är ljust / genomskinligt när du kissar.
Har själv blivit ordinerad 2-3liter vatten om dagen (av doktor ) då jag dricker för lite och har fått njursten till o från.
Tänk på kolsyran bara, den är värre för tänderna än sockret, utöver det så kan man få problem med magen vid för mycket kolsyrat, det blir för surt. Jag talar dessvärre av egen erfarenhet. Sedan bör man inte borsta tänderna direkt efter man druckit kolsyrat eller jos.Marlen Eskilsson skrev:
nyttig.eu känns ju som en sida att lita på...Micro skrev:
Dessutom påpekar även de att det handlar om vätska man får i sig, inklusive mat. Påståendet om att man behöver dricka två liter vatten om dagen är det jag vänder mig emot. Drick när du är törstig så klarar du dig!
Du får leta själv på google..du ville ha en källa o det finns massor om du letar.Korvgubbe skrev:
Du har kanske rätt i påståendet att man behöver dricka 2liter är felaktigt , kroppen behöver ca 2liter vätska med matens vätska inräknad.
O det fungerar inte alltid o dricka bara när man är törstig tyvärr..min kropp får för lite vätska då jag sällan är törstig men det syns på mitt urin o känns i njurarna när det blir för lite vätska.
Ber om ursäkt för ot.
Det där med att pissa genomskinligt hade man ju som bekräftelse förr på att man började bli fullMicro skrev:
Det där är ingen källa, det är en anonym webbsida som upprepar ett påstående. Saker blir inte sanna bara för att man kan läsa dem på Internet.Micro skrev:
Då kanske du kan förklara för mig vad en riktig källa är i dina ögon då det mesta står skrivet på olika ställen på internet.andersmc skrev:
Jag tycker läkaren som ordinerade mig att dricka vatten mer var en bra källa , men jag vet inte om han heller har rätt eller har spridit ett påstående vidare ??
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=11357
Känns för mig trovärdigt och det låter rimligt.
Känns för mig trovärdigt och det låter rimligt.
