Hej, har en modern gjutjärnspis(5-6 månader gammal) och undrar hur mycket ström den drar när man lagar mat.

Värmer frysmat i ugnen, 30minuter på 175grader?
Värmer 4dl fryst mat i en kastrull på låg värme?
En 7L gryta med 5L mat i som småkokar 1timme?
Kokar en portion makaroner?
Steker lite bacon?

Om man ser långsiktigt(2-3år), är det vät att köpa en mikro att värma maten i?

Mvh Tjaboo

Spisar drar olika mycket energi beroende på vilket läge man ställer in plattan på.

En "stor" platta brukar ha maxeffekten 2000W, de små 1000W om man kör dem på full effekt som när man kokar upp vattnet för makaronerna. Men det tar sällan mer än 15 minuter att koka makaroner, och av det är halva tiden på halv effekt. Summa 0,1875kWh.

I ugnen är elementen som regel på 1000W vardera, ett uppe och ett nere. Grillelementet är som regel på 2000W. När du värmer något i ugnen slår termostaten ifrån när inställd värme har nåtts, och inte heller där blir det någon enorm energiåtgång. Det handlar om kanske 0,3-0,5kWh eller så för att värma mat där en halvtimme. (Beror på hur mycket det är).

I det stora hela så tror jag att det är svårt att räkna hem en bättre mikro, men det är klart bekvämt att värma den frysta maten på 10min istället för en halvtimme, och ordna en kopp tevatten på 30 sekunder.

Gott, då drar inte spisen i närheten så mycket som en del påstår, är en cylinda och småplattorna ligger på 1.5kw.

Men har en följdfråga, enligt den "såkallade" fastighetskötaren skall en keramikhäll dra så mycket mindre ström än gjutjärn att man sparar in de 60kr per månad det kostar att få en sån.
De stämmer ju verkligen inte men är det nån förbrukningskillnad alls att tala om?

Det blir mer "spillvärme" på en gjutjärnsplatta, den har en järnplatta som skall värmas
I pengar blir det inte så mycket vid varje tillfälle, men många bäckar små......
Det handlar nog mest om tidsvinst och vad och hur man lagar maten

Tessok skrev:
I pengar blir det inte så mycket vid varje tillfälle, men många bäckar små......
Räknat på full effekt 15s per dag under 1år så blir det ~130kr.

Är induktion bättre än både gjutjärn och keramikhäll?

Induktion är en annan teknik som sparar en del energi, och som tar matlagningen en nivå till för den som tycker om att leka stjärnkock. Jag har dock svårt att verkligen räkna hem energibesparingen på hällens högre kostnad. Man skall också veta att alla kokkärl inte fungerar på en induktionshäll, men det är klart roligt att laga festmat på en sådan. Jag har lovat tanten att när vår nuvarande spis har gjort sitt blir det en induktionshäll.

Induktionshällar spar mycket energi vid uppvärmningsfas, vid långkok jämnar det ut sig skapligt men den är fortfarande bättre energimässigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.