Köpte precis 5 kubik "anläggningsjord" för att plana till min egen gräsmatta och sten har jag inte, förutom någon enstaka, hittat. Däremot små pinnar och grejor men det tror jag är normalt.

Däremot undrar jag om det för ändamålet vore bättre med i princip ren sand för jorden klumpar sig och gör det svårt att få jämnt i kanterna av fyllnadsytorna. Men man kanske får finlira med sand nästa år. Det rinner ju dessutom ner mellan befintlight gräs bättre.

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Det där ser inte seriöst ut. Gräsmattejord brukar vara en kombination av sållad jord (åkerjord), sand, mull och ibland kompost. Den skall vara finkornig och luftig. Den där ser tung ut och med extrema variationer i fraktioner.

"Tag bort alla lösa partiklar,- rötter och sten innan du sår eller rullar" är ungefär vad alla gräsleverantörer rekommenderar. Småsten som detta är därför enligt mening inte förenligt med en gräsmattejord.

Och glas och annat skräp som kan dyka upp tycker jag tyder mer på dålig kontroll och "man tager vad man haver"-filosofi i gropen...istället för att följa recept och få en konsekvent kvalitet.

Jag hade definitivt, men ödmjukt som TS är inne på, reklamerat detta och hänvisat till gräsleverantörers anvisningar och kanske lagt in om en kommentar att det inte känns vidare tryggt att hitta glas i levererad jord.

• Gilla
Mikael Rutqvist och 1 till
  • Laddar…
Verkar tyvärr vara standard att "gräsmattejord" är ren dynga, är några trådar här på forumet varje år gällande stenar och glas i jord.

Jag har själv gått på niten, köpte gräsmattejord vilket var den billigaste jorden och det var sandblandad lera, sen köpte jag en större mängd matjord till ett projekt som är deras mittemellan prissatta produkt och den var perfekt på alla sätt. Sen förra året köpte jag deras dyraste variant vilket kallas för norrlandsmylla och ska vara en "lyxig" jord. Ren skitprodukt som var full med sten, pinnbitar och oförmultnad bark.

verkar som att matjord följer en viss standard medans dessa hittepå produkter är det dom kommer över billigt från markjobb som sen blandas med lite finare jord och sen skeppas till Svensson.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Ja då har du köpt av den ena och jag av den andra stora aktören i Göteborg:)
Renova på Marieholm är ett alternativ. Kommunen själva och många trädgårdsanläggare köper hos dem. Jag har själv köpt all min jord där sedan gräsmattan anlades 2008. Där får du ren, nytillverkad jord.och med protokoll om man vill. Det kan dock förekomma småstenar och annat hårt som sikten har släppt igenom. Inget man märker dock.

TRJBerg
Jag skulle inte kalla det för jord. För att kallas jord förväntar jag mig att det ska i stort sett se ut som jord, dvs typ om man gräver i åkern etc.
Det där ser ut som slumpmässig utfyllnadsmassa.

Bäst är såklart om man kan åka förbi leverantören först och titta på de olika produkterna så man vet vad man får...

• Gilla
citronskal och 1 till
  • Laddar…
H
S Staffan-N skrev:
Bäst är såklart om man kan åka förbi leverantören först och titta på de olika produkterna så man vet vad man får...
Jo men vem har tid med det.
Som lekman så ringer man och säger.
Hej jag vill ha em lastbil med jord utkör till denna adress.
Då förvänar man sig inte fyllnadsmassor som TS har fått utan svart härlig matjord likt som man köper på 25 literspåsar hos Lokala mathandlaren. Så tänker jag i alla fall.

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Jo men vem har tid med det.
Som lekman så ringer man och säger.
Hej jag vill ha em lastbil med jord utkör till denna adress.
Då förvänar man sig inte fyllnadsmassor som TS har fått utan svart härlig matjord likt som man köper på 25 literspåsar hos Lokala mathandlaren. Så tänker jag i alla fall.
De flesta åker nog till ett showroom när de ska köpa kakel eller en bänkskiva, ska vi lära av alla dessa trådar om "jord" så kanske det är något vi borde göra. Vi lever ju I en värld där allt möjligt får kallas "Jord". Påsarna hos mathandlaren t.ex. "Odlingssubstrat" vore ett mer passande namn.

• Gilla
Grönamarie och 1 till
  • Laddar…
Men angående TS bilder: det där ser ju ut som fyllnadsmassor lämpade att göra djupare utjämning och uppbyggnad. Då är det bra med sten och låg mullhalt så att det inte sjunker ihop. Men längst upp behövs ett lager mullrik matjord att odla I. Dressa brukar man väl göra med sand eller sandblandad torv.

• Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
S Staffan-N skrev:
Men angående TS bilder: det där ser ju ut som fyllnadsmassor lämpade att göra djupare utjämning och uppbyggnad. Då är det bra med sten och låg mullhalt så att det inte sjunker ihop. Men längst upp behövs ett lager mullrik matjord att odla I. Dressa brukar man väl göra med sand eller sandblandad torv.
Jag är faktiskt benägen att hålla med är.

Som massorna på bilden ser ut brukar matjord man grävt upp, harpat och sen torkat till lite se ut. Att tro att den är perfekt svart matjord med hög mullhalt och microliv i är fel.

Så fort man börjar gräva i jord försvinner mycket av dess goda egenskaper och det är därför det är svårt att återskapa åkermark.

Däremot så kan man behövs komplettera översta lagret med någon form av mullhaltig jord likt plantjord och/eller dressjord.

Exakt så såg jorden ut som jag fick levererad ifrån något företag i Göteborgstrakten (vet inte vilket då det var en totalentreprenad på dränering). Jag blev lovad en lätt och luftigt produkt som med lätthet skulle gå att spridas ut. Nu fick jag istället ett tungt elände fullt med stenar. Det var inget problem med att anlägga en ny gräsmatta, men den blev ojämn och full med stenar.
Kan inte säga att jag blev glad att se dina bilder, men möjligen kände jag mig något mindre dum.

Ossian K Olsson
Blöt matjord från en gräsmatta ligger på marken bredvid en yta av plattor och grus. Jorden är flyttad och saknar organiskt material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En jämförelse kan vara att här har jag lagt matjord från min egen gräsmatta där det tidigare varit grus. Urgrävningen gjordes för att lägga plattor vid ett annat ställe och jorden är således flyttat någon meter bara. Men då det mesta organiska är bortkrattat så ja, så ser den ut såhär. Det har regnat på den så den är lite blöt ska sägas!

P pebe292 skrev:
Sådär ser jorden ut jag fick för ett tag sedan också. Vad låg priset på?
10m3, 4400:- inkl transport

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
Kan säga att efter ett regnfall, så ser jorden betydligt mer ut som jord:) Man skall nog inte bortse från att den var snustorr på mina bilder. Skall ta några bilder senare.

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Så här skriver firman i fråga om sin Gräsmattejord:

Även kallad Växtjord Typ A är tillverkad för att motsvara kraven som ställs enl AMA Anläggning 20.
Grunden är en naturjord som vi tillsätter sand och naturgödsel.
Vi kan tyvärr inte garantera att den är helt fri från rotogräs, då vi enbart tillverkar naturjordar fria från bekämpningsmedel.

Jorden förvaras under tak och är torr och fin och lätt att arbeta med året runt.

Mullhalt: 3-5%
PH-Värde: 5,5-7,5%

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.