14 735 läst ·
30 svar
15k läst
30 svar
Hur mycket sten i gräsmattejord får man se som acceptabelt?
Har precis köpt 10m3 jord för att plana ut och fixa till en del av gräsmattan. Både som utfyllnad och "dressning".
Har köpt jorden som gräsmattejord, och levererats av den dominerande aktören i området för just jordmassor.
Jag har lagt ut det själv.
Tycker personligen den innehåller väldigt mycket småsten. Har dock sett avsevärt värre exempel på forumet. Så jag funderar på vad är acceptabelt. Utgångspunkt är att jag ställde fråga om matjord till firman. Han stämde sen av att jag avsåg gräsmattejord, då jag skulle fixa en gräsmatta.
Jag tycker det är väldigt mycket smågrus, småsten på ytan. Ganska mycket i storlek 20-30mm, fåtal större än det. Dessutom ganska mycket rester av kvistar/rötter. Har även hittat ett apr glasskärvor, från flaskbottnar, och någon enstaka keramikdel från ett trasigt fat. Känner att jag faktiskt inte vet om detta är ok för denna typ av fraktion, eller om jag borde förväntat mig mer. men det känns att skall man ah en bra yta att springa på, så borde det vara lite finare i ytan, eller rättar detta till sig i takt med att gräset börjar väga??? Vissa av de bifogade bilder är ganska in zoomat. Så de sten som ser stora ut r nog upp till ca 30mm.
Är jag orolig i onödan?. Behöver jag toppa av med bättre jord?
Bör jag reklamera, eller är detta normalt??
Har köpt jorden som gräsmattejord, och levererats av den dominerande aktören i området för just jordmassor.
Tycker personligen den innehåller väldigt mycket småsten. Har dock sett avsevärt värre exempel på forumet. Så jag funderar på vad är acceptabelt. Utgångspunkt är att jag ställde fråga om matjord till firman. Han stämde sen av att jag avsåg gräsmattejord, då jag skulle fixa en gräsmatta.
Jag tycker det är väldigt mycket smågrus, småsten på ytan. Ganska mycket i storlek 20-30mm, fåtal större än det. Dessutom ganska mycket rester av kvistar/rötter. Har även hittat ett apr glasskärvor, från flaskbottnar, och någon enstaka keramikdel från ett trasigt fat. Känner att jag faktiskt inte vet om detta är ok för denna typ av fraktion, eller om jag borde förväntat mig mer. men det känns att skall man ah en bra yta att springa på, så borde det vara lite finare i ytan, eller rättar detta till sig i takt med att gräset börjar väga??? Vissa av de bifogade bilder är ganska in zoomat. Så de sten som ser stora ut r nog upp till ca 30mm.
Hittar du skräp i det så hade jag skickat ett jordprov för analys på tungmetaller, PAH, BTEX, alifater och aromater. Jämför sedan med Naturvårdsverkets riktvärden för bostadsändamål, känslig markanvändning. Masshanteringsbolag är en riktigt skum bransch, ofta blandar de ut förorenad jord av olika slag (från byggen) så allt blir lågförorenat och hoppas ingen ska upptäcka det.
Fick du inte harpad matjord? Den är lämpad för t.ex. gräsmattor.
Hade förmodligen varit bra. Men det är inte en kostnad jag är sugen på att ta i detta första läge. Det är för övrigt inget som kommer odlas här utöver gräs. Nu är jag mest orolig över att få ont i fötternaC citronskal skrev:Hittar du skräp i det så hade jag skickat ett jordprov för analys på tungmetaller, PAH, BTEX, alifater och aromater. Jämför sedan med Naturvårdsverkets riktvärden för bostadsändamål, känslig markanvändning. Masshanteringsbolag är en riktigt skum bransch, ofta blandar de ut förorenad jord av olika slag (från byggen) så allt blir lågförorenat och hoppas ingen ska upptäcka det.
Förstår.M mojjen skrev:
Men med tanke på rötterna kan du passa på att fråga hur deras rutiner för invasiva arter ser ut, så du inte fått med parkslide-rötter.
Bra tanke, tror dock inte jag kommer få ut något av det.C citronskal skrev:
Jag tror att det är bättre att kommunicera sakfrågan och få utrett om jorden i sig är ok (bortsett glasbitarna 2-3 st som vi hitta), för ändamålet. Eller om det är en per definition undermålig leverans. Skjuter man in massa andra frågor så hade åtminstone jag blivit defensiv. Vill hellre få dom med mig än mot mig.
Målet är att antingen får jag förlika mig med att det är inte bättre än så här. Eller så får de subventionera/bjuda på ett lass med jord som är mer enligt förväntan. Så jag kan lägga ut ett topplager.
Hej.M mojjen skrev:Har precis köpt 10m3 jord för att plana ut och fixa till en del av gräsmattan. Både som utfyllnad och "dressning".
Jag hade samma problem med jorden jag köpte från Allt i mark Tagene, ställde samma fråga/krav när jag köpte den, gjorde likadana fynd som du. Jag fick gå och rensa/kratta,,,slutade med att jag köpte nytt hos annan leverantör och ströde över. Idag skulle jag inte accepterarat det. Var nybliven husägare då, för 5 år sedan.
Ja då har du köpt av den ena och jag av den andra stora aktören i GöteborgT Tomasmexitegel skrev:Hej.
Jag hade samma problem med jorden jag köpte från Allt i mark Tagene, ställde samma fråga/krav när jag köpte den, gjorde likadana fynd som du. Jag fick gå och rensa/kratta,,,slutade med att jag köpte nytt hos annan leverantör och ströde över. Idag skulle jag inte accepterarat det. Var nybliven husägare då, för 5 år sedan.
Intressant är att jag kollar i min tråd där jag beställde, och jag har i en tidiagare fråga innan jag beställde uttryckligen skrivit att det är för att skapa topplager på en gräsmatta jag skall fixa iordning.
Det är nog smart. Jag är bara så skeptisk till masshanterare i allmänhet, har hört alltför mycket som de gjort fel (både av okunskap och med flit för att dölja skit och tjäna pengar).M mojjen skrev:Bra tanke, tror dock inte jag kommer få ut något av det.
Jag tror att det är bättre att kommunicera sakfrågan och få utrett om jorden i sig är ok (bortsett glasbitarna 2-3 st som vi hitta), för ändamålet. Eller om det är en per definition undermålig leverans. Skjuter man in massa andra frågor så hade åtminstone jag blivit defensiv. Vill hellre få dom med mig än mot mig.
Målet är att antingen får jag förlika mig med att det är inte bättre än så här. Eller så får de subventionera/bjuda på ett lass med jord som är mer enligt förväntan. Så jag kan lägga ut ett topplager.
Jag har nog i grunden rätt stort förtroende just för detta företag. Dom jobbar bara med jord av olika typer, inga andra fraktioner. Dessutom gammalt anrikt företag i Göteborgs trakten. Så tror inte att detta är en firma som medvetet kör någon fuling.C citronskal skrev:
nu gissar jag, men det måste ha använt s.k. jord från vägrenen helt eller delvis.