1 036 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Hur mycket spackel går att lägga på?
Jag har en vägg med bl.a. spånskiva (igensatt öppning) som buktar in som mest c:a 1 cm på mitten.
Hur mycket kan man förvänta sig är rimligt att spackla med vanligt sandspackel för att jämna ut den buktiga spånskivan? Den är c:a 1 m bred och det skiljer ~ 1cm mellan mitten och ytterkanterna. Är det möjligt överhuvudtaget? Går det att få ett godtagbart resultat? Det jag sett är att man kan lägga på max 5mm men är osäker på om det gäller totalt eller om det går att lägga på flera lager.
Hur mycket kan man förvänta sig är rimligt att spackla med vanligt sandspackel för att jämna ut den buktiga spånskivan? Den är c:a 1 m bred och det skiljer ~ 1cm mellan mitten och ytterkanterna. Är det möjligt överhuvudtaget? Går det att få ett godtagbart resultat? Det jag sett är att man kan lägga på max 5mm men är osäker på om det gäller totalt eller om det går att lägga på flera lager.
👍C chaos skrev:
Då behövs 1cm i mitten...C chaos skrev:
JaC chaos skrev:
JaC chaos skrev:
Det är nog per lager. I princip kan man väl fylla hela rummet med spackel. Om man skall överdriva. Så nej det är inget problem med 1cm.C chaos skrev:
- Men har du övervägt att ersätta spånskivan med något som inte buktar. Spånskiva, plywood, gips... Eller demontera och staga upp med något på baksidan.
- När du till slut spacklar är det bäst att ta flera tunna lager. Och torka med varmluftpistol eller hårtork mellan lagren. 1-2mm torkat superfort. 5mm som lufttorkar tar en "evighet".
Tack!O skrev:
👍
Då behövs 1cm i mitten...
Ja
Ja
Det är nog per lager. I princip kan man väl fylla hela rummet med spackel. Om man skall överdriva. Så nej det är inget problem med 1cm.
- Men har du övervägt att ersätta spånskivan med något som inte buktar. Spånskiva, plywood, gips... Eller demontera och staga upp med något på baksidan.
- När du till slut spacklar är det bäst att ta flera tunna lager. Och torka med varmluftpistol eller hårtork mellan lagren. 1-2mm torkat superfort. 5mm som lufttorkar tar en "evighet".
Jo, jag har funderat på andra lösningar som att byta till gipsskiva istället, men det drar med sig lite annat jobb också och sedan har jag redan börjat spackla innan jag insåg att hur det såg ut. Så det blir nog till att spackla vidare. Bygga upp en massa på mitten i omgångar och jämna av ut mot kanterna.
Klicka här för att svara