Claes Sörmland
J Johan Larsson9794 skrev:
Hur ser tecken på skador från hare ut?
De tar alla sidogrenar den understa metern. Händer när det blir snötäcke några dagar.

• Gilla
Johan Larsson9794
  • Laddar…
Känns som om Barrot skulle vara känligare för Sorkangrepp, men det gissar jag mig bara till

vi har gjort båda, i första huset köpte vi 60-80 plantor och i andra köpte vi 125-150 cm, båda barrotade avenbok. De högre nådde sluthöjden ca 180 cm snabbare men de blev täta på ungefär samma tid, ca 4 år tog det tills man inte såg igenom sommartid.

• Gilla
My Saxin och 1 till
  • Laddar…
T tpsoft skrev:
vi har gjort båda, i första huset köpte vi 60-80 plantor och i andra köpte vi 125-150 cm, båda barrotade avenbok. De högre nådde sluthöjden ca 180 cm snabbare men de blev täta på ungefär samma tid, ca 4 år tog det tills man inte såg igenom sommartid.
Hur höga blev 125-150 ett år efter plantering? Och efter två :)

Skulle vilja ha få upp en häck snabbt, Avenbok.

Hade ni valt 125-150cm barrotad för 15 000kr eller 100-125cm på kruka för 20 000kr.

Vilken tror ni har vuxit mest och är högst ett år efter plantering?
Hur många plantor får man för det priset?

Hur höga blev 125-150 ett år efter plantering? Och efter två :)
Jag skulle säga att de var uppe på sluthöjden andra året. Fick tag på riktigt fina och kraftiga plantor från Tyskland till superpris så vi kom billigt undan med de större plantorna. Vi gav under 40 kr/plantan för 280 stycken inkl frakt.

T tpsoft skrev:
Jag skulle säga att de var uppe på sluthöjden andra året. Fick tag på riktigt fina och kraftiga plantor från Tyskland till superpris så vi kom billigt undan med de större plantorna. Vi gav under 40 kr/plantan för 280 stycken inkl frakt.
Vi har plantor satta vid flera tillfällen där vi bor nu. En del planterades är inne på sin tredje säsong, andra på sin första (sattes i höstas) och då den större delen som sattes 2016.

T tpsoft skrev:
Menar du att stammen var kraftig?

• Gilla
Yvonne Gustavsson
  • Laddar…
Jag höjer ett lite varningens tecken för barrotade plantor. Jag kanske hade otur, men jag köpte 150 plantor varav 100 är döda. Jag gjorde enligt kostens alla regler och med facit i hand så skulle de 100 aldrig planteras. de var döda vid ankomst. OM jag skulle göra om detta jobb skulle jag nog välja kruka

• Ledsen
  • Wow
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Man kan spara 1-2 år på att köpa krukodlat istället för barrotat. Jag har använt bägge.

Barrotade plantor måste hållas fuktiga tills de planterats. Tex genom att jordslå dem. Sedan måste de vattnas 2-3 ggr i veckan första sommaren om det inte regnar ordentligt. Även krukodlade måste vattnas 1-2 ggr i veckan första sommaren. Ett smart sätt att vattna är att lägga ut svettslang eller liknande längs med häcken. Då är det bara att koppla in vattenslangen och låta den vara på några timmar.

När jag satte 200 barrotade plantor så var det 3-4 stycken som dog eller utvecklades så dåligt att jag bytte dem ett år senare. Det kan se ut som om de är nästan döda efter en månad eller två men vänta rill nästa vår innan du dömer. I början använder de nästan all energi till att bilda rötter.

Förra året satte jag 20 barrotade plantor, en dog.

• Gilla
Johan Larsson9794
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag höjer ett lite varningens tecken för barrotade plantor. Jag kanske hade otur, men jag köpte 150 plantor varav 100 är döda. Jag gjorde enligt kostens alla regler och med facit i hand så skulle de 100 aldrig planteras. de var döda vid ankomst. OM jag skulle göra om detta jobb skulle jag nog välja kruka
Ok måste varit en rätt dålig återförsäljare? Plantskolorna vi varit i kontakt med har 100% garanti. De säljer inte döda plantor och de levereras packade.

E Eld skrev:
Man kan spara 1-2 år på att köpa krukodlat istället för barrotat. Jag har använt bägge.

Barrotade plantor måste hållas fuktiga tills de planterats. Tex genom att jordslå dem. Sedan måste de vattnas 2-3 ggr i veckan första sommaren om det inte regnar ordentligt. Även krukodlade måste vattnas 1-2 ggr i veckan första sommaren. Ett smart sätt att vattna är att lägga ut svettslang eller liknande längs med häcken. Då är det bara att koppla in vattenslangen och låta den vara på några timmar.

När jag satte 200 barrotade plantor så var det 3-4 stycken som dog eller utvecklades så dåligt att jag bytte dem ett år senare. Det kan se ut som om de är nästan döda efter en månad eller två men vänta rill nästa vår innan du dömer. I början använder de nästan all energi till att bilda rötter.

Förra året satte jag 20 barrotade plantor, en dog.
1-2 år låter mycket. Menar du att de barrotade knappt växer de första två åren?

De växer knappt första året och inte jättemycket det andra heller.

E Eld skrev:
De växer knappt första året och inte jättemycket det andra heller.
Gör krukodlade det?

Gör krukodlade det?
De är större från början och kommer igång lite snabbare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.