K
Vi har byggt vårt hus själva och spacklat och målat alla väggar, lister och foder för hand själva. Har under arbetets gång fått höra av många att det bör man leja bort..

Under samma period har jag varit hemma hos två bekanta som varit otroligt missnöjda med sina hantverkare och det ser då ut precis som TS beskriver det i första inlägget.

Har även varit hemma oss bekanta som varit nöjda men där det runnit (lite) i dörrkarmar och slipats dåligt där det inte förväntas synas..

Har man höga krav får man förmodligen göra det själv. Det gäller i de flesta hantverksområde!

S Sofinor skrev:
Är rätt ny här så har helt missat att man kunde lägge upp bilder. Sorry, My bad!
Nästa gång ska jag kanske söka i forumet efter liknande trådar :seenoevil:
Det är inte för sent, går helt utmärkt att lägga in bilder i ett nytt svar i samma tråd. Här är exempelvis en bild på en idog yrkesman som slipar sin nyspacklade vägg.

Yrkesman i arbetskläder slipar en vägg med slipmaskin i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
K
S Sofinor skrev:
Jag vet faktiskt inte om han har fler. Fick honom rekomenderad av en bekant och har bara haft kontakt med honom.
Han eller någon av hans kollegor kommer att få fixa till det. Hoppas det finns tid till det bara, jag har en snäv deadline :(
Han kan ju ha många andra kvaliteter som fått din bekant att rekommendera honom. Han var ju snabb att komma och måla, kanske gjorde han det snabbt för att kunna komma på semestern och för att du som kund inte skulle få det så dyrt :)

Många har dessutom inte så höga krav som jag skrev i förra tråden, de är kanske glada för att någon annan gör det och hade kanske inte kunnat göra det lika bra själva...

JanneJanne123
K Kallebo skrev:
Har man höga krav får man förmodligen göra det själv. Det gäller i de flesta hantverksområde!
Både ja och nej skulle jag säga, men problemet är att har man höga krav innebär det också hög kostnad och det brukar folk inte vilja ha.

Lejer jag bort jobb förväntar jag mig att de ska göra jobbet snabbare och bättre än mig, att vara på plats och stämma avi slutet av dagen alt. Dagen efter på morgonen när de kommer för dagen.

Många moment som de fått göra om samt att klargöra att detta får ni rätta till på era timmar ej på mina.

sir_daniel sir_daniel skrev:
Lejer jag bort jobb förväntar jag mig att de ska göra jobbet snabbare och bättre än mig, att vara på plats och stämma avi slutet av dagen alt. Dagen efter på morgonen när de kommer för dagen.

Många moment som de fått göra om samt att klargöra att detta får ni rätta till på era timmar ej på mina.
Exakt så känner jag också !

N noupe skrev:
Det är inte för sent, går helt utmärkt att lägga in bilder i ett nytt svar i samma tråd. Här är exempelvis en bild på en idog yrkesman som slipar sin nyspacklade vägg.

[bild]
Jag får försöka fota i morgon och få in här

Blir lite irriterad.
han kunde komma fort ja, han kanske snabbade sig för att gå hem på semester vad vet jag. Vissa får det att låta som att man får vad man betalar för utan att jag nämnt något pris.
Han kom, han kollade på vad som behövdes göras, han talade även om vad som krävdes, vi talade om hur vi ville ha det , han sa hur lång tid han behövde och priset.
Vi var tacksamma att han kunde ta åt sig jobbet och vi accepterade priset utan några konstigheter. Litade på hans "expertis" då han är yrkesmålare och har alltid varit.
Ska jag acceptera de taskiga resultatet för att han va snäll och kunde fort? För att han ville ta semesterhelg?

Nästa gång gör jag mina efterforskningar och tar reda på hur man gör och gör det själv. Då är det bara mitt eget fel om det går käpprätt :crysmile:

Min personliga erfarenhet är att den som är petig (vilket jag är själv) alltid ser skillnad på de olika ytorna när man spacklat igen hål och sådant på en tapet och sedan målar direkt på det om man inte använder VÄLDIGT tjockt med färg.

S Sofinor skrev:
Tack för svar!
Vad mättar man med? Finns det något sätt att rädda upp detta nu efteråt eller är det bara att göra om?
Med den färg du ska måla övriga rummet med. Man börjar med att måla spacklingarna så de inte suger färg, sedan färdigstryker man med de två ordinarie lagren. Du kan rädda upp det genom att stryka en tredje gång.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Med den färg du ska måla övriga rummet med. Man börjar med att måla spacklingarna så de inte suger färg, sedan färdigstryker man med de två ordinarie lagren. Du kan rädda upp det genom att stryka en tredje gång.
Tack snälla du för ditt svar ! :D

Anna_H Anna_H skrev:
Min personliga erfarenhet är att den som är petig (vilket jag är själv) alltid ser skillnad på de olika ytorna när man spacklat igen hål och sådant på en tapet och sedan målar direkt på det om man inte använder VÄLDIGT tjockt med färg.
Jag kan väl erkänna att jag också är petig. Speciellt om jag gör någonting själv.
Men den här gången var det de första jag såg när jag klev in i rummet. Det bokstavligt talat lös om spacklet.
Innan han började visste jag om 4 stycken hål på motsatt vägg som skulle spacklas. De syns men inte alls mycket. Och de är jag okej med. Men nu ser det ut som om jag har stora blaffor med ställen han spacklat på på andra väggen. Inte alls lite diskret.

S Sofinor skrev:
Tack för era svar. Blis så less. Och stressad. Jag va så glad över att han kunde fixa detta så snabbt då jag har lite tidspress. Så blir det så här.

Han ska få höra på måndag :confused:
Du har lärt dig läxan.

Under våren/sommaren vill många renovera. Därför har bra hantverkare fullt upp.
Jag har fått tag på en bra målare.... Han kan i... Oktober.

Staffans2000
Tycker du inte själv, att det var ett kvalificerat struntprat?

• Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Tycker du inte själv, att det var ett kvalificerat struntprat?
Vad menar du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.