Håller på med planlösningen till en enplansvilla med kommunalt vatten, bergvärme med varmvatten beredare, FTX ventilation med kylbatteri och behöver hjälp av någon som är vass på VVS.
Rummet för tekniken är rätt litet och jag tror inte jag kan få till det större utan att "förstöra" planlösningen, och jag behöver hjälp med att bedömma om det det går att få plats med all utrustning i rummet och samtidigt komma åt för service mm. Mest intressant är att veta om all kringutrustning som hör till värmepumpen med frikyla (expansionskärl, rördragning, frikyleaggregat, kylbatteri (ej med på bilderna)) får plats i rummet och kan kommas åt i efterhand.
Tack
Rummet för tekniken är rätt litet och jag tror inte jag kan få till det större utan att "förstöra" planlösningen, och jag behöver hjälp med att bedömma om det det går att få plats med all utrustning i rummet och samtidigt komma åt för service mm. Mest intressant är att veta om all kringutrustning som hör till värmepumpen med frikyla (expansionskärl, rördragning, frikyleaggregat, kylbatteri (ej med på bilderna)) får plats i rummet och kan kommas åt i efterhand.
Tack
Ett alternativ kan vara att sätta FTX aggregatet så här och dra rören från VP till expanstionkärl och kylbatteri bakom FTX aggregatet. Om VP installeras innan FTX så borde det gå, men service och ev ändring av systemet kanske blir en mardröm?
Ska värmepumpen stå i ett skåp ? Se till så att det finns 100cm framför värmepump, om den någon gång skall repareras. man måste kunna få ut modulen och få på den på en pirra, så man kan ta ut den, om det inte finns plats i rummet den står i. Tänk också på att du måste ha golvbrunn och vattentätt skickt mot golv i rummet där vp står.
Definitivt golvbrunn och tätskikt i rummet. Värmepumpen är ju ett skåp i praktiken, på bilden är rutan på golvet Nibes rekommenderade fria yta framför pumpen och jag tänker att dörröppningen till rummet får vara framför pumpen så det går att få ut den rakt ut.
Frågan är om all installation som behöver monteras och dras utanför VP och FTX lådorna kommer få plats och vara åtkomstbara i rummen som dom är ritade?
Frågan är om all installation som behöver monteras och dras utanför VP och FTX lådorna kommer få plats och vara åtkomstbara i rummen som dom är ritade?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur bygger man en platsbyggd garderob runt sängen?
Inredning -
behövs fog runt inre fönsterkarm?
Fönster & Dörrar -
Bygga stenlagd uteplats runt gran/tall
Altan & Uteplats -
Hur mycket plats behövs kring en ledspot mot isoleringen?
Belysning -
Ska ha täckbark runt träd - behövs rabattkant och vilken rekommenderas?
Trädgård allmänt