Kan göra ett sent tillägg i diskutionen. Har man lerrik jord och vill få en bättre struktur så rekommenderar jag starkt att blanda i Barkmull i jorden. Planteringsjord innehåller mycket mull som förmultnar ganska snabbt och ger en mer kompakt jord efter ett par år.

Jag har lagt ner droppslang i min häck men det är ju värdelöst. Det droppar ju betydligt mer i början av slangen än i slutet.

Nyfniken skrev:
Jag har lagt ner droppslang i min häck men det är ju värdelöst. Det droppar ju betydligt mer i början av slangen än i slutet.
Prova sänka flödet/trycket.
Det gjorde underverk för min billiga droppslang från plantagen

Vilket märke var det på droppslangen? Ska själv köpa och lägga i nya häcken.

• Gilla
vivi_gbg
  • Laddar…
Oj, vad mycket tips det har kommit :)
Jag undrar om det inte är rostjord jag också har en bit ner i backen. På vissa ställen när jag grävt ner till ca 40 cm djup så var det rostfärgad sand.

Droppslang har jag funderat på. Men men min häck blir i två delar, en på vardera sida om infarten och jag har ingen lust att ha en droppande slang under infarten :)
Jag kommer pumpa upp vatten med en kärcherpump från en gammal vattenbrunn som ligger nån meter från häcken och vattna med det.

Det var som jag misstänkte, i ena änden av 25 meters diket var det blött och lerigt. Ska lägga en dräneringsslang där som ska leda vattnet till dagvattenbrunnen en bit bort.

Fredrik_Jo skrev:
ett tips är att köp runda stolpar och placera dem med 6-7 meters mellanrum. Spänn sedan en grön ståltråd långt ner och en långt upp så får du en rak linje där du sedan enkelt kan bina fast bambupinnarna.
Kan man inte bara sticka ner bambupinnarna i marken? Så hade jag tänkt göra ialf. Dock så räcker inte längden på bambupinnarna till för den höjd jag vill ha på häcken, men jag tänkte att man kanske kan skarva genom att binda fast kortare pinnar, i toppen på de långa bambupinnarna, när/om det behövs.

_manne_ skrev:
Vilket märke var det på droppslangen? Ska själv köpa och lägga i nya häcken.
"Den vanliga" som säljs på Plantagen etc.

En svart rund historia med lite "fjällig" yta.

Nu har jag grävt färdigt mina planteringsdiken och blandat i lite planteringsjord. Säkert för lite, men jag tänkte ta mer planteringsjord vid varje planta sen vid planteringen.
Har även börjat tveka på mitt val av häck. Har sett några avenbokhäckar den senaste tiden och de är inte så vackra så här års. Börjar fundera på mitt första val av häck, tuja, men jag tänker att det nog kan vara bäst att välja något som trivs bra i sandig jord.
Någon som har förslag på tät och hög häck som trivs bra i sandjord?

M
DANNE_K_ skrev:
Nu har jag grävt färdigt mina planteringsdiken och blandat i lite planteringsjord. Säkert för lite, men jag tänkte ta mer planteringsjord vid varje planta sen vid planteringen.
Har även börjat tveka på mitt val av häck. Har sett några avenbokhäckar den senaste tiden och de är inte så vackra så här års. Börjar fundera på mitt första val av häck, tuja, men jag tänker att det nog kan vara bäst att välja något som trivs bra i sandig jord.
Någon som har förslag på tät och hög häck som trivs bra i sandjord?
Avenbok skräpar lite nu, men den är ju betydligt vackrare än tujan så snart bladen slår ut.

Det ser ut som du ska plantera intill ngn form av landsväg. Saltas den på vintern? I sådana fall så är kanske inte tuja så bra, då den inte tål salt.

Själv tycker jag häggmispel är snyggt. Blommor på våren och sedan trevlig färg på bladen på hösten

Ja, en avenbokhäck med gröna blad är ju klart snyggare än en tujahäck, medans tujahäcken är snyggare under vintern.

Ja det är en landsväg som saltas på vintern, det var lite därför jag ändra mitt första val (tuja) till mitt andra val (avenbok). Men nu är det sandjorden som bekymrar i stället.

Hur trivs häggmispeln i sandjord?

Om vägen saltas är nog oxel ett bättre val, jag har tänkt sätta det själv just för att det är en av få växter som tål salt, den klarar även bilavgaser utan problem. Oxel har gröna blad, vita blommor och röda bär. Väldigt tålig mot det mesta men vill gärna ha väldränerat så din sandjord borde uppskattas. Enda nackdelen är väl att den inte är vintergrön då.

M
Nyfniken skrev:
Med vår droppslang från gardena neom har tryckutjämnande munnstycken/hål blir det samma tryck i slutet som i början av vår 40m häck. :)

Redigerat av moderator:
M
När vi satte thuja-häcken grävde jag 50 cm djupt och 40-50cm brett. I botten blandade jag 50% kogödsel och 50% vanlig jord från krauta (4st 50l för 100kr, ni vet). Blev ca 15 cm tjockt lager. Därefter fyllde jag på med jord och ställde rotklumparna uppepå och fyllde på med jord runtom. Det var förra april. Nu har de växt 50cm och alla ser friska och gröna ut. Droppslangen ligger löst uppepå jorden då jag tänkte mig att plantorna kanske klarar sig själva nästa år. Förmodligen började rötterna nå gödsellagret i höstas.

En sak till. Var tvungen att dränera ut till ett dike då det blev som ett badkar annars.

Redigerat av moderator:
Ja, avenbok är ju inte så kul så här års, men det finns väl knappast någon häck som är snygg precis alla årstider. Förutom thuja då som är precis lika tråkig året om! :) Fördelen med avenbokens vissna blad som sitter kvar är att de utgör insynsskydd.

Andra alternativ? Är du inne på att ha klippt häck eller kan du tänka dig en friväxande? Bland klippta häckar tänker jag framför allt på vintergrön liguster. Den är visserligen ful just nu innan de nya bladen vuxit ut, men bevarar insynskyddande grönska större delen av vintern. Oxelhäck som också nämndes tycker jag också låter som ett bra alternativ. Den tappar dock löven helt på hösten.

Eftersom du har sandjord så tänker jag spontant på vresros. Antingen den vanliga varianten eller blandat med olika förädlade sorter som också är rätt sandtåliga jämfört med andra rosor (som helst vill ha lera). Då får du doft och lång blomning på sommaren och dekorativa nypon på hösten. Vresrosen Hansa har en maximalt lång blomningstid, doftar och kan bli 2,5 meter hög. Tät och tålig.

Bukettapel är en annan dekorativ häck med snygga blommor i början av sommaren och färggranna frukter på hösten.

Även häggmispel är vacker, men jag kan varna för att den släpper sina blad relativt tidigt på hösten och sedan är den inte mycket till insynsskydd.

Redigerat:
Vresros tror jag det är som grannen har och den häcken sträcker sig in ett par meter på min tomt och min häck som jag ska plantera blir en förlängning av den.
Men jag tycker inte att vresrosen är snygg och jag bryr mig inte om den nya häcken passar med grannens.

Det är bara en av de Avenbokshäckarna jag sett som hade de mesta bladen kvar och var tät. De andra såg mest ut som en rad med pinnar.
Jag har sett några häckar som är täta utan blad. Vet inte vad det kan vara. Men de har ett mycket tätt grenverk.

Jag har funderat på eventuellt en friväxande häck. Jag fastnade för paradisbusken. Men jag tror att en friväxande häck bara kommer skymma sikten när jag ska köra ut på vägen. Så en klippt häck får det nog bli.

Klippt, tät och hög (över 2 meter) häck som trivs i sandjord. Behöver ej vara vintergrön.
Det var inte lätt det här. :confused:

M
Thuja passar dig ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.