F
returen returen skrev:
är den verkligen vanligast förekommande och inte bara i fjollträsk?
statistiken säger ju tvärt om
att det är ett marginellt märke
Tycker man ser Kia överallt, är ju dagens svennebil, vad Volvo var för 30 år sen.
 
Jag har en Tesla model 3 från 2019.

Ingen lånekostnad på den och min pessimistiska kalkyl är att jag ska köra den i 10 år och att den är värd 0kr efter det, så inköpspriset/10 per år i värdeminskning. Kostnadstabell för Tesla Model 3 2019, visar utgifter som skatt, försäkring, värdeminskning och reparationer årligen från 2019 till 2029.

Kommande år är bara grova höftningar. Gissningsvis kommer jag få några reparationer och fler däckbyten som ökar kostnaden men inget (utöver däckbyten) som visar några tecken ännu.

Utan värdeminskningen ligger kostanden på 16-22kr/mil
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Sen är det svårt att räkna värdeminskningen.
Finns ganska bra listor och sidor för det.
F Fideliox skrev:
Trafikförsäkring 1571Kr
Skatt, 2264Kr, 2264
Besiktning, 400Kr/12= 33Kr
Bränsle, avrundar till 3000kr/mån
Reservdelar, 3000Kr per år
Värdeminskning: 0kr.(köpte den för 5000kr cash)

I slutändan ca 29kr milen.
Detta får jag inte heller ihop. Drog den 1.5 liter milen? Isf borde ni lättat på gasen eller servat den oftare.. (Jag började räkna för jag tyckte 29kr/mil lät mycket för ett gammalt lik, det är nästan alltid värdeminskning som ger stora siffror)

Dina kostnader summerar till 42868kr/år. Och sen får du 29kr/mil på det. Så 1478mil.
Med en bensinkostnad på 2885 pår månad och ett bensinpris på typ 16 kr/l så blir det 1.5 l/mil.

Jag gissar på att en V70 borde dra "typ en liter" lägre vid långkörning.

Då hamnar milpriset på 19 kr/mil istället.
En rimligare siffra för en bil utan stora reparationer och värdeminskning.
 
F
O [old rusty] skrev:
Jag gissar på att en V70 borde dra "typ en liter" lägre vid långkörning.
Ja ungefär. Men den hade 30k mil på mätaren, allmänt sliten, gick dåligt och min fru är italienare och kör som en idiot för det mesta. 😊

Var ett helvete när vi hade elbil innan, känns säkrare nu med en riktigt slö Kia.
 
  • Haha
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag har en Tesla model 3 från 2019.

Ingen lånekostnad på den och min pessimistiska kalkyl är att jag ska köra den i 10 år och att den är värd 0kr efter det, så inköpspriset/10 per år i värdeminskning.[bild]

Kommande år är bara grova höftningar. Gissningsvis kommer jag få några reparationer och fler däckbyten som ökar kostnaden men inget (utöver däckbyten) som visar några tecken ännu.

Utan värdeminskningen ligger kostanden på 16-22kr/mil
Med värdeminskning exkl finansieringskostnader landar du nog på runt 40 kr/milen. Intressant och det bekräftar min misstanke om att det inte är alls är billigare att åka elbil.
 
Ford Focus 2008. Köpte den kontant för fyra år sen, ihopsparade pengar, för 38.000. Kör ca 1400 mil/år så ca 20.000 i bensin. Service, slitdelar och reparationer ungefär lika mycket och så har jag köpt däck, sommar och vinter för ca 10.000 samt skattat knappt 4.000. Försäkring ca 25.000.

Så totalkostnaden under 4 år är ca 120.000 eller 21:50/mil

Edit: värdeminskningen har jag inte räknat med men om jag tappat halva inköpsvärdet blir totalkostnaden ca 25kr/mil
 
Redigerat:
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
MultiMan
Saab 9-5 2.0 SC
Årsmodell 2002
19 000 mil
Lån / Finansiering Köpt 2014 för 25 000, inga lån.
Försäkring 110 kr/månad halvförsäkring
Skatt 230kr/månad (äckligt när man bara kör 500 mil om året)

Servar allt själv, men behövt göra mycket lite på 10 år. Fyra nya bromsskivor och belägg samt handbromsbackar. Vevaxelgivare Bosch 700kr. Bränslepump inkl armatur 1000kr, byttes direkt vid inköp förebyggande, befintlig fungerade. Bytte kränghämmarstag fram förra året. 280 kr totalt. Värmekran efter 2 år, original kostade 300kr.

Köpt nya Hakka vinterdäck en gång. När sommardäcken var slut tog jag 17" fälgar med sommardäck i mycket bra skick från en exakt likadan reservdelsbil jag köpt för 3000kr. Fortfarande inte behövt plocka något från den annat än däcken.

Linoljat hela bilen själv för kanske 500kr totalt i material, så ingenting rostar längre. Perfekta avgasvärden varje gång med HC 0-3, lambda 1,01. Original avgassystem sedan när bilen var ny, bara svetsat fast ena fästet till mellandämparen som lossat. AC fungerar som den ska, aldrig fyllt på något. Motorn drar i storleksordningen 1 dl olja per 1000 mil, om ens det. Märks knappt på stickan när det är dags för oljebyte som sker pga tid, inte mil. 0,85L per mil blandat med min körstil, använder alltid motorvärmare på vintern.

Bilen kanske överlever mig. Trivs väldigt bra med den, så inte mig emot!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Tycker man ser Kia överallt, är ju dagens svennebil, vad Volvo var för 30 år sen.
lyckliga mej jag ser sällan dessa.
 
A Argastesnickaren skrev:
Jag vet inte om det är ett marginellt märke.
Ca 200 000 bilar från Kia rullar i Sverige.

Rekordhög marknadsandel för Kia 2022​

Dela via FacebookDela via LinkedinDela via TwitterLadda ned som PDF
  • Kia tredje största bilmärke för sjätte året i rad
  • Återigen Sveriges populäraste bilmärket hos privatköparna
  • Högsta marknadsandelen hittills: 10,4 procent
  • Företagsförsäljningen slår rekord
  • Kia EV6 – Årets Bil 2022
  • Kias laddbara försäljning 84 % jämfört med marknaden 56 % – målet 100 % nästa år
osmakligt att citera KIA självt
 
A Argastesnickaren skrev:
Jag vet inte om det är ett marginellt märke.
Ca 200 000 bilar från Kia rullar i Sverige.

Rekordhög marknadsandel för Kia 2022​

Dela via FacebookDela via LinkedinDela via TwitterLadda ned som PDF
  • Kia tredje största bilmärke för sjätte året i rad
  • Återigen Sveriges populäraste bilmärket hos privatköparna
  • Högsta marknadsandelen hittills: 10,4 procent
  • Företagsförsäljningen slår rekord
  • Kia EV6 – Årets Bil 2022
  • Kias laddbara försäljning 84 % jämfört med marknaden 56 % – målet 100 % nästa år
dvs 3% av personbilflottan i sverige YES JÄTTEstor andel
 
  • Haha
MONTREAL
  • Laddar…
returen returen skrev:
dvs 3% av personbilflottan i sverige YES JÄTTEstor andel
Antal nyreggade senaste fem åren: 🤷‍♂️

Stapeldiagram över bilregistreringar senaste fem åren. Volvo högst med 230 793, följd av Volkswagen, Kia och Toyota.
 
  • Gilla
Hemingway och 2 till
  • Laddar…
M Mangan13 skrev:
Antal nyreggade senaste fem åren: 🤷‍♂️

[bild]
fortfarande ett minioritetsmärke med3%
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Med värdeminskning exkl finansieringskostnader landar du nog på runt 40 kr/milen. Intressant och det bekräftar min misstanke om att det inte är alls är billigare att åka elbil.
Tja, det beror väl lite på vad du jämför med.

Den största delen av värdeminskningen består ju i att jag köpte en ny bil för 660' (efter miljöbonusen).
En ny bil är ju alltid en helt värdelös ekonomisk investering och ger en rätt brutal värdeminskning oavsett drivmedel.
Den största posten utöver värdeminskningen är ju sedan försäkringen, som också har en direkt koppling till värdet på bilen.

Rullar den fortfarande som den ska när de 10 åren har gått när jag själv räknar värdet på den till 0kr tänkte jag byta till trafikförsäkring. Då hamnar jag. på ungefär 5kr milen plus eventuella reparationer. :D
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
fortfarande ett minioritetsmärke med3%
Dags att byta batterier i miniräknaren? 200 000 av de 5007138 personbilar som är registrerade i trafik i November enligt SCB blir närmare 4% :)

Men enligt car.info finns det 312402 Kia's registrerade. Det blir strax över 6% och på 7:e plats i Sverige när det gäller antalet bilar. Det finns fler registrerade Kia's än det det finns Audi.
Räknar du även dem till minoritetsmärken?
 
  • Gilla
sysmali och 5 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
fortfarande ett minioritetsmärke med3%
Tydligt att du inte tycker om Kia, men anledningen till att du inte ser några kan ju vara deras heeelt anonyma utseende. :)

Men dom är ju i samma storleksordning som BMW, Audi, Renault och Peugeot i antal.
Svårt att jämföra sig med Volvo och VW men så sällsynta är dom knappast.

Speciellt i pendlingstrafiken kring storstäderna där bilar oftast är ganska nya, då är väl var tredje Kia..
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.