27 202 läst ·
290 svar
27k läst
290 svar
Hur mycket kostar era bilar?
Medlem
· Västmanland
· 2 087 inlägg
Räknade grovt på våra bilar och blev förvånad:
KIA EV6 AWD 2024 - ca. 2000 mil / år
Leasing 77000 kr / år inkl. allt
Skatt 360 kr / år
Elkostnad (enligt 2024): 1,7 kr / mil
Total milkostnad: 40,4 kr / mil
Suzuki Grand Vitara 2011 - ca. 1000 mil / år
Värdeminskning 15000 kr / år (kanske högt men den lever ett hårt liv och lär väl gå max 3-4 år till, så stämmer nog hyfsat)
Försäkring 1940 kr / år
Skatt 2200 kr / år
Skatteavdrag -4000 kr
Service 2000 kr / år (gör själv)
Bensinkostnad: 15 kr / mil
Total milkostnad: 36,1 kr / mil
Förvånansvärt liten skillnad på ett 13 år gammalt as och en sprillans ny elbil.
KIA EV6 AWD 2024 - ca. 2000 mil / år
Leasing 77000 kr / år inkl. allt
Skatt 360 kr / år
Elkostnad (enligt 2024): 1,7 kr / mil
Total milkostnad: 40,4 kr / mil
Suzuki Grand Vitara 2011 - ca. 1000 mil / år
Värdeminskning 15000 kr / år (kanske högt men den lever ett hårt liv och lär väl gå max 3-4 år till, så stämmer nog hyfsat)
Försäkring 1940 kr / år
Skatt 2200 kr / år
Skatteavdrag -4000 kr
Service 2000 kr / år (gör själv)
Bensinkostnad: 15 kr / mil
Total milkostnad: 36,1 kr / mil
Förvånansvärt liten skillnad på ett 13 år gammalt as och en sprillans ny elbil.
Fullbetalda 2 bilar mer än 15 år gamla.
I trafik och helt i ordning, besiktade, halvförsäkrade, skattade, S o V-hjul o s v.
Drar ca 0.7 l /mil.
Räknar med att köra dessa minst 5 år till. Vardera 750 mil /år.
Snål av mig, så oftast bara en påställd åt gången.
Så totala bensinkostnaden hamnar på 27 000 kr/år.
Nöjd med bilåkandets kostnader.
Och jag är skuldfri.
I trafik och helt i ordning, besiktade, halvförsäkrade, skattade, S o V-hjul o s v.
Drar ca 0.7 l /mil.
Räknar med att köra dessa minst 5 år till. Vardera 750 mil /år.
Snål av mig, så oftast bara en påställd åt gången.
Så totala bensinkostnaden hamnar på 27 000 kr/år.
Nöjd med bilåkandets kostnader.
Och jag är skuldfri.
Om du hade lämnat in på service hade det blivit 40 kr även på Suzukin. Inkluderar du reparationer i servicen? 2000 är lågt räknat om något går sönder. Däckslitage tillkommer.H Hyperspam skrev:Räknade grovt på våra bilar och blev förvånad:
KIA EV6 AWD 2024 - ca. 2000 mil / år
Leasing 77000 kr / år inkl. allt
Skatt 360 kr / år
Elkostnad (enligt 2024): 1,7 kr / mil
Total milkostnad: 40,4 kr / mil
Suzuki Grand Vitara 2011 - ca. 1000 mil / år
Värdeminskning 15000 kr / år (kanske högt men den lever ett hårt liv och lär väl gå max 3-4 år till, så stämmer nog hyfsat)
Försäkring 1940 kr / år
Skatt 2200 kr / år
Skatteavdrag -4000 kr
Service 2000 kr / år (gör själv)
Bensinkostnad: 15 kr / mil
Total milkostnad: 36,1 kr / mil
Förvånansvärt liten skillnad på ett 13 år gammalt as och en sprillans ny elbil.
Själv lämnar jag bort på hjulinställning då det varit aktuellt (sällan).
Allt annat fixar jag själv. Alltid satt av lite av den lediga tiden på detta.
Tycker det är en fin hobby. Och begagnade delar går att få tag på.
Allt annat fixar jag själv. Alltid satt av lite av den lediga tiden på detta.
Tycker det är en fin hobby. Och begagnade delar går att få tag på.
Ja det inkluderar reparationer. Delarna kostar ju inte mycket, kanske lagt nån 1000-lapp i år plus lite olja. Men det är klart ska man räkna sin egen tid blir det ju en del. Dyrare reparationer skulle vara motorrelaterade fel, men det är ju en japansk bil så räknar inte med det.P Pin skrev:
Däckkostnad är väl också ungefär samma kostnad på båda bilar då de har ungefär lika stora däck. Haft en EV6 tidigare och däcken höll hela leasingperioden så sket i det.
Ja jag tänkte att däcken ingick i leasingenH Hyperspam skrev:Ja det inkluderar reparationer. Delarna kostar ju inte mycket, kanske lagt nån 1000-lapp i år plus lite olja. Men det är klart ska man räkna sin egen tid blir det ju en del. Dyrare reparationer skulle vara motorrelaterade fel, men det är ju en japansk bil så räknar inte med det.
Däckkostnad är väl också ungefär samma kostnad på båda bilar då de har ungefär lika stora däck. Haft en EV6 tidigare och däcken höll hela leasingperioden så sket i det.
Ja, så är det för de flesta i dag.H Hyperspam skrev:
En del kniper igen, för att bara gå på toa en gång om dagen.
Blir ju många timmar på ett år.
Och vad ska vi räkna i kostnad per timme? 200 kr?
Andra räknar kostnad för ledig tid och har dubbla arbeten och frågar sig: varför semester?
Två bilar i hushållet. Det är ju lite knasigt med hur värdet på bilar är och har varit de senaste åren. Vi har i alla fall haft tur och lyckats köpa båda våra bilar vid hyfsat rätt tidpunkt, så värdeminskningen är rätt liten. Siffrorna baseras på hur det ser ut om vi skulle sälja båda bilarna som "Billigast på Blocket" idag.
Försöker fixa det mesta själv, så länge det är mekaniskt och inget kladd med vätskor och sånt. Har varit få och billiga reparationer hittills.
Volkswagen e-Up!
2015
Inga lån
1500kr/mån eller 13kr/mil (!)
Volkswagen Golf Plus
2010
Inga lån
2000kr/mån eller 25kr/mil
Försöker fixa det mesta själv, så länge det är mekaniskt och inget kladd med vätskor och sånt. Har varit få och billiga reparationer hittills.
Volkswagen e-Up!
2015
Inga lån
1500kr/mån eller 13kr/mil (!)
Volkswagen Golf Plus
2010
Inga lån
2000kr/mån eller 25kr/mil
Medlem
· Västmanland
· 2 087 inlägg
Kan du specificera de 1500:-?hobbs skrev:
Två bilar i hushållet. Det är ju lite knasigt med hur värdet på bilar är och har varit de senaste åren. Vi har i alla fall haft tur och lyckats köpa båda våra bilar vid hyfsat rätt tidpunkt, så värdeminskningen är rätt liten. Siffrorna baseras på hur det ser ut om vi skulle sälja båda bilarna som "Billigast på Blocket" idag.
Försöker fixa det mesta själv, så länge det är mekaniskt och inget kladd med vätskor och sånt. Har varit få och billiga reparationer hittills.
Volkswagen e-Up!
2015
Inga lån
1500kr/mån eller 13kr/mil (!)
Galet billigt..
Genesis 3.8 betald kontant.
Skatt 3088 kr=258 kr
Helförsäkring ink djur 3960 kr=330 kr
Service 2500 kr=210 kr
63 stycken i Sverige så hitills ingen värdeminskning.
Så 798 kr i fasta kostnader i månaden och inga rep kostnader på 3 år plus bensin.
Kör lite så fasta kostnader får gärna vara låga och lite mer på bensin kontot som är starkt kopplat till höger pedal
Skatt 3088 kr=258 kr
Helförsäkring ink djur 3960 kr=330 kr
Service 2500 kr=210 kr
63 stycken i Sverige så hitills ingen värdeminskning.
Så 798 kr i fasta kostnader i månaden och inga rep kostnader på 3 år plus bensin.
Kör lite så fasta kostnader får gärna vara låga och lite mer på bensin kontot som är starkt kopplat till höger pedal