D Dkvist skrev:
Känns lättare att bara räkna restvärde 0 kronor än att försökta guestimera "värdeminskning" imo, inte minst på lite äldre bilar.
En googling bort för prisbild på aktuell kärra, sänk sedan med 15 tusen så är du sannolikt rätt säker.
 
Räknade grovt på våra bilar och blev förvånad:

KIA EV6 AWD 2024 - ca. 2000 mil / år
Leasing 77000 kr / år inkl. allt
Skatt 360 kr / år
Elkostnad (enligt 2024): 1,7 kr / mil
Total milkostnad: 40,4 kr / mil

Suzuki Grand Vitara 2011 - ca. 1000 mil / år
Värdeminskning 15000 kr / år (kanske högt men den lever ett hårt liv och lär väl gå max 3-4 år till, så stämmer nog hyfsat)
Försäkring 1940 kr / år
Skatt 2200 kr / år
Skatteavdrag -4000 kr
Service 2000 kr / år (gör själv)
Bensinkostnad: 15 kr / mil
Total milkostnad: 36,1 kr / mil

Förvånansvärt liten skillnad på ett 13 år gammalt as och en sprillans ny elbil.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Fullbetalda 2 bilar mer än 15 år gamla.

I trafik och helt i ordning, besiktade, halvförsäkrade, skattade, S o V-hjul o s v.
Drar ca 0.7 l /mil.
Räknar med att köra dessa minst 5 år till. Vardera 750 mil /år.

Snål av mig, så oftast bara en påställd åt gången.

Så totala bensinkostnaden hamnar på 27 000 kr/år.

Nöjd med bilåkandets kostnader.

Och jag är skuldfri.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
H Hyperspam skrev:
Räknade grovt på våra bilar och blev förvånad:

KIA EV6 AWD 2024 - ca. 2000 mil / år
Leasing 77000 kr / år inkl. allt
Skatt 360 kr / år
Elkostnad (enligt 2024): 1,7 kr / mil
Total milkostnad: 40,4 kr / mil

Suzuki Grand Vitara 2011 - ca. 1000 mil / år
Värdeminskning 15000 kr / år (kanske högt men den lever ett hårt liv och lär väl gå max 3-4 år till, så stämmer nog hyfsat)
Försäkring 1940 kr / år
Skatt 2200 kr / år
Skatteavdrag -4000 kr
Service 2000 kr / år (gör själv)
Bensinkostnad: 15 kr / mil
Total milkostnad: 36,1 kr / mil

Förvånansvärt liten skillnad på ett 13 år gammalt as och en sprillans ny elbil.
Om du hade lämnat in på service hade det blivit 40 kr även på Suzukin. Inkluderar du reparationer i servicen? 2000 är lågt räknat om något går sönder. Däckslitage tillkommer.
 
Själv lämnar jag bort på hjulinställning då det varit aktuellt (sällan).

Allt annat fixar jag själv. Alltid satt av lite av den lediga tiden på detta.
Tycker det är en fin hobby. Och begagnade delar går att få tag på.
 
  • Gilla
Mats_R och 2 till
  • Laddar…
Bara äldste barnet av fyra ids skruva själv... Bytte bromsar sist.

Övrigar prioriterar annat.

Visst skulle de få låna garaget, verktyg och annat, men det har aldrig hänt.
 
P Pin skrev:
Om du hade lämnat in på service hade det blivit 40 kr även på Suzukin. Inkluderar du reparationer i servicen? 2000 är lågt räknat om något går sönder. Däckslitage tillkommer.
Ja det inkluderar reparationer. Delarna kostar ju inte mycket, kanske lagt nån 1000-lapp i år plus lite olja. Men det är klart ska man räkna sin egen tid blir det ju en del. Dyrare reparationer skulle vara motorrelaterade fel, men det är ju en japansk bil så räknar inte med det.

Däckkostnad är väl också ungefär samma kostnad på båda bilar då de har ungefär lika stora däck. Haft en EV6 tidigare och däcken höll hela leasingperioden så sket i det.
 
H Hyperspam skrev:
Ja det inkluderar reparationer. Delarna kostar ju inte mycket, kanske lagt nån 1000-lapp i år plus lite olja. Men det är klart ska man räkna sin egen tid blir det ju en del. Dyrare reparationer skulle vara motorrelaterade fel, men det är ju en japansk bil så räknar inte med det.

Däckkostnad är väl också ungefär samma kostnad på båda bilar då de har ungefär lika stora däck. Haft en EV6 tidigare och däcken höll hela leasingperioden så sket i det.
Ja jag tänkte att däcken ingick i leasingen
 
H Hyperspam skrev:
Men det är klart ska man räkna sin egen tid blir det ju en del.
Ja, så är det för de flesta i dag.

En del kniper igen, för att bara gå på toa en gång om dagen.

Blir ju många timmar på ett år.

Och vad ska vi räkna i kostnad per timme? 200 kr?


Andra räknar kostnad för ledig tid och har dubbla arbeten och frågar sig: varför semester?
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Nissan Navara 2012
Skatt. 625/mån
försäkring: 317/mån
Inga lån
Går säkert 5 000 mil/år, möjligtvis mer..
Skulle ha svårt att leva med en bil utan flak!
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Två bilar i hushållet. Det är ju lite knasigt med hur värdet på bilar är och har varit de senaste åren. Vi har i alla fall haft tur och lyckats köpa båda våra bilar vid hyfsat rätt tidpunkt, så värdeminskningen är rätt liten. Siffrorna baseras på hur det ser ut om vi skulle sälja båda bilarna som "Billigast på Blocket" idag.

Försöker fixa det mesta själv, så länge det är mekaniskt och inget kladd med vätskor och sånt. Har varit få och billiga reparationer hittills.


Volkswagen e-Up!
2015
Inga lån
1500kr/mån eller 13kr/mil (!)

Volkswagen Golf Plus
2010
Inga lån
2000kr/mån eller 25kr/mil
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Köpte en Renault Megane 08? som då gått för 6 år sedan 9000 mil för 15000 kr.
Ligger nu på det dubbla på blocket.

Jag får skruva vidare på den...
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Två bilar i hushållet. Det är ju lite knasigt med hur värdet på bilar är och har varit de senaste åren. Vi har i alla fall haft tur och lyckats köpa båda våra bilar vid hyfsat rätt tidpunkt, så värdeminskningen är rätt liten. Siffrorna baseras på hur det ser ut om vi skulle sälja båda bilarna som "Billigast på Blocket" idag.

Försöker fixa det mesta själv, så länge det är mekaniskt och inget kladd med vätskor och sånt. Har varit få och billiga reparationer hittills.


Volkswagen e-Up!
2015
Inga lån
1500kr/mån eller 13kr/mil (!)
Kan du specificera de 1500:-?
Galet billigt..
 
P
Toyota Yaris hybrid 2023
Leasing privat inkl service och vinterdäck 3119 kr
Försäkring 200 kr/ mån
Skatt ca 1700 kr/år
 
Redigerat av moderator:
Genesis 3.8 betald kontant.
Skatt 3088 kr=258 kr
Helförsäkring ink djur 3960 kr=330 kr
Service 2500 kr=210 kr
63 stycken i Sverige så hitills ingen värdeminskning.
Så 798 kr i fasta kostnader i månaden och inga rep kostnader på 3 år plus bensin.
Kör lite så fasta kostnader får gärna vara låga och lite mer på bensin kontot som är starkt kopplat till höger pedal:)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.