Hej!
Har flyttat in i ett hus där bil behöver fylla på gruset på baksidan. Har ingen aning om hur mycket grus som går åt per kvm dvs hur djupt det ska vara med grus. Vi kör in med bilen där. Tacksam för råd!

• Grusad uppfart framför garage med två portar, soptunna till vänster, blå och grön säck med trädgårdsavfall till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad menar du när du skriver grus? Det som egentligen är grus är inget man vill ha på infarten men folk kallar ju både stenmjöl, bärlager, makadam och singel för grus.

Utifrån bilden skulle jag gissa på att det är makadam eller singel du vill ha och då är det absolut max 5cm tjockt innan det blir tungt att gå och köra i det. 2 stenar tjockt är egentligen det bästa om mna bara vill bättra på utseendet.

• Gilla
JB80
  • Laddar…
som sagt så vill du inte att det översta lagret är så tjockt att det blir som att gå i lös sand. Makadamm (krossad sten) är kantigare och låser bättre än rund natursingel.
Är det bara estetiskt eller behöver höjden justeras?
Det finns verktyg på flera sidor för att mängdberäknq tex makadam.

• Gilla
JB80
  • Laddar…
I regel så är det transporten som kostar, så köp hellre lite för mycket om du kan förvara det någonstans.

• Gilla
JB80
  • Laddar…
Bredd x längd (meter) x 0,05 är önskad volym i m3. Om du vill ha 5 cm över hela utan utöver det som redan ligger där.

1 m3 singel väger ca 1,5 ton

• Gilla
JB80
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Vad menar du när du skriver grus? Det som egentligen är grus är inget man vill ha på infarten men folk kallar ju både stenmjöl, bärlager, makadam och singel för grus.

Utifrån bilden skulle jag gissa på att det är makadam eller singel du vill ha och då är det absolut max 5cm tjockt innan det blir tungt att gå och köra i det. 2 stenar tjockt är egentligen det bästa om mna bara vill bättra på utseendet.
Stämmer det är singel jag vill ha. Dammar det mkt när man lägger ut det? Krattar man för att då det jämt? Precis skrubbat gamla trädörrarna i närheten så det kanske jag skulle sparat :)

O Odi et Amo skrev:
I regel så är det transporten som kostar, så köp hellre lite för mycket om du kan förvara det någonstans.
Tack! Funderade på att köpa på t ex Bauhaus men det kanske är billigare att beställa. Ngn som har tips på var det är billigast?

Leta resa på de lokala grustäckterna/leverantörerna och kolla vad de tar ink transport. Priset varierar lite över landet men också transportavstånd och metod.

Kvantitet och geografiskt läge (utöver livet och plånboken) styr hur det är klokt att köpa.
Praktiskt att kunna köpa 500kg med eget släp på Stenbolaget/bauhaus som har ett dyrare kilopris, men senast köpte jag ett lass (10 ton) 8-16 makadam från Skanska där hälften gick till att fylla upp våra grusade ytor.
Singel rullar lätt, så du vill inte ha för tjockt lager.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.