Är denna gnistbildning normal?

• Ja, det ser helt normalt ut

3 Röster 37,5%
  • Nej, alldeles för mycket gnistor

4 Röster 50,0%
  • Nja, det ser inte förfärligt ut. Inte hela världen, tuta och kör.

2 Röster 25,0%
  • Antal röster
    8
K
Ny eller gammal maskin?

Gammal
K kniv skrev:
Ny eller gammal maskin?
Ca 10 år

Freestyler
Det gnistrar ju en del, men den låter ju inte speciellt konstigt? Det brukar "spraka" och gnistra mycket mer än så om rotorn är slut. Kolla så kolen löper lätt och sen kan du försiktigt göra rent i springorna på kollektorn med en nål eller liknande. Om du har möjlighet så kan du sätta fast rotorn i en skruvdragare och slipa med en fin smärgelduk. Spruta på 5-56 i hela skiten och blår rent noga med tryckluft.

Hjälper inte det så får du fixa en ny rotor och nya kol. Tveksamt om det är värt det?
Eller så kör du tills den ger upp totalt (det hade jag gjort) och köper en ny.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Freestyler Freestyler skrev:
Det gnistrar ju en del, men den låter ju inte speciellt konstigt? Det brukar "spraka" och gnistra mycket mer än så om rotorn är slut. Kolla så kolen löper lätt och sen kan du försiktigt göra rent i springorna på kollektorn med en nål eller liknande. Om du har möjlighet så kan du sätta fast rotorn i en skruvdragare och slipa med en fin smärgelduk. Spruta på 5-56 i hela skiten och blår rent noga med tryckluft.

Hjälper inte det så får du fixa en ny rotor och nya kol. Tveksamt om det är värt det?
Eller så kör du tills den ger upp totalt (det hade jag gjort) och köper en ny.
Absolut ingen smärgelkduk katastrof.Det är metall i det. Och ingen 5-56 heller,kladdar ihop sig. Ska man snygga till en kollektor så är det med en trästicka med ett 400 sandpapper på spettsen, starta upp maskinen och lite lätt nuddar kollektorn. Sen att det blixtrar,är det som en blå blixt runt, så är det kortis i rotorn. Eller att kolen är slut, räcker inte ner till kollektorn med fjädertrycket.
Hur jag vet det ovan, lappat EL-handverktyg några år.

• Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
Är man rädd om maskinen skruvar man isär den, kontrollerar kolen och byter dem om de är slitna.
Eller så kör man vidare och ägnar sin tid åt något annat.

Jag lägger min "röst" på slitna kol.

• Gilla
Ölhämtaren
  • Laddar…
det går att köra en stund till. och missljud som kommer senare kan man lätt ignorera ibland och då är det inte endast kolen som behöver bytas.

oftas brukar det spraka när man släpper avtryckan när motordelen bromsar det är vanligt

men att det gnistar när man kör är antingen nöta kol elr att enna biten har fastna och blivit ett glapp emellan

så om maskin är 10år är ett par nya kol en liten del :D

• Gilla
Ölhämtaren
  • Laddar…
kan vara att det är koldammet som antänds ,testa och blås med tryckluft och se om det hjälper

T tergo skrev:
kan vara att det är koldammet som antänds ,testa och blås med tryckluft och se om det hjälper
Tänkte just att börja med det för att se om det kan vara så 👍

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Ölhämtaren Ölhämtaren skrev:
Tänkte just att börja med det för att se om det kan vara så 👍
Finns inte på kartan att något koldamm skulla tända eller glöda.

Här kommer bilder på ena kolborsten och rotorn. Vad säger ni? Min (högst amatörmässiga) åsikt är att kolet är jämnt slitet och ser ok ut och har kvar att ge?

• Bild på en del av en elektrisk motor med kolborste och rotor synliga, omgiven av blå och röda kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kolborste och rotor i en maskin, kablar anslutna, markerad slitage på kolborsten.
    Skapa konto
  • Elektrisk komponent med kolborste och rotor synlig, omgiven av blå och röda kablar i en maskin.
    Skapa konto
Nästa bra fråga då. Kan du ta ett foto eller video på kollektorn vid drift.

J jonaserik skrev:
Nästa bra fråga då. Kan du ta ett foto eller video på kollektorn vid drift.
Med kolborsten tillbakamonterad antar jag?

Jepp allt på plats, då kan det ses om det ligger som en blå/gul ring runt kollektorn eller bara små gnistor vid kolen.

J jonaserik skrev:
Jepp allt på plats, då kan det ses om det ligger som en blå/gul ring runt kollektorn eller bara små gnistor vid kolen.
Det var inte lätt att få någon bra vinkel. Hoppas det går att se något av värde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.