11 620 läst ·
38 svar
12k läst
38 svar
Hur mycket flytspackel ska man använda?
Jag har sett lite bilder har jag för mig hos någon som visat sin sida på hemsides-strängen.
Annars så skulle jag gjort något åt det här hållet.
Glovbrunnen försänk (eller golvet upphöjet med skivor) med ett hål på 50 cm runt från golvbrunn. Gipskivan är 12mm så då för du automatisk 1:50 runt brunn.
Klickar som motsvarar det lut man skall ha var 50cm från golvbrunn i en cirkel. Sedan när det det stelnat lagt ut något högre strängar i rak linje från golvbrunn, dessa strängar hade jag tryckt ned med en rak sak (vattenpass ?) så linjen blir jämn med klickarna. När det stelnat blir det enkelt att dra ut spacklet med liknande sak som tidigare som räcker över de strängar man gjort.
Sista finishen med lite mer utsätt spackel så blir det mindre slipjobb.
Läs på påsen eller tala med handlarn vad du skall använda. Spacklet jag använt /ARDURAPID 45) har en användbar tjocklek på 1-50 mm. Förhöjningsringar monterar du ovanpå brunnen, du sticker alltså ned dessa i brunn. Brunnen skruvas fast dikt i golvskivan ovanifrån, sedan sätter du dit förhöjningsringen om du behöver en sådan.
Annars så skulle jag gjort något åt det här hållet.
Glovbrunnen försänk (eller golvet upphöjet med skivor) med ett hål på 50 cm runt från golvbrunn. Gipskivan är 12mm så då för du automatisk 1:50 runt brunn.
Klickar som motsvarar det lut man skall ha var 50cm från golvbrunn i en cirkel. Sedan när det det stelnat lagt ut något högre strängar i rak linje från golvbrunn, dessa strängar hade jag tryckt ned med en rak sak (vattenpass ?) så linjen blir jämn med klickarna. När det stelnat blir det enkelt att dra ut spacklet med liknande sak som tidigare som räcker över de strängar man gjort.
Sista finishen med lite mer utsätt spackel så blir det mindre slipjobb.
Läs på påsen eller tala med handlarn vad du skall använda. Spacklet jag använt /ARDURAPID 45) har en användbar tjocklek på 1-50 mm. Förhöjningsringar monterar du ovanpå brunnen, du sticker alltså ned dessa i brunn. Brunnen skruvas fast dikt i golvskivan ovanifrån, sedan sätter du dit förhöjningsringen om du behöver en sådan.
Jag har lite mer funderingar. Har nu ritat en cirkel 50 cm ut från brunnen men hur ska jag gör när väggen kommer närmare brunnen? Ska jag fortfarande ha samma höjd vid väggen som 50 cm ut från brunnen? Det blir alltså lite mer fall då till brunnen från väggen.Infogar en bild.charta77 skrev:Jag har sett lite bilder har jag för mig hos någon som visat sin sida på hemsides-strängen.
Annars så skulle jag gjort något åt det här hållet.
Glovbrunnen försänk (eller golvet upphöjet med skivor) med ett hål på 50 cm runt från golvbrunn. Gipskivan är 12mm så då för du automatisk 1:50 runt brunn.
Klickar som motsvarar det lut man skall ha var 50cm från golvbrunn i en cirkel. Sedan när det det stelnat lagt ut något högre strängar i rak linje från golvbrunn, dessa strängar hade jag tryckt ned med en rak sak (vattenpass ?) så linjen blir jämn med klickarna. När det stelnat blir det enkelt att dra ut spacklet med liknande sak som tidigare som räcker över de strängar man gjort.
Sista finishen med lite mer utsätt spackel så blir det mindre slipjobb.
Läs på påsen eller tala med handlarn vad du skall använda. Spacklet jag använt /ARDURAPID 45) har en användbar tjocklek på 1-50 mm. Förhöjningsringar monterar du ovanpå brunnen, du sticker alltså ned dessa i brunn. Brunnen skruvas fast dikt i golvskivan ovanifrån, sedan sätter du dit förhöjningsringen om du behöver en sådan.

Jocke
Jag vill inte gärna svara på din fråga, för jag vet inte.
Men jag såg att jag skrev försänka brunn i golvet, lite otydligt. Du skall ha om du använt gips ett extra lager än vid just vid brun som MathiasS skrev. Inte försänka genom att skära uppgolvet vid brunn och göra det djupare, det kanske ställer till mer jobb än nödvändigt. Så jag inte lurar dig. Men principen med klickar för fallbyggnaden kan du använda det är relativt enkelt.
Men jag såg att jag skrev försänka brunn i golvet, lite otydligt. Du skall ha om du använt gips ett extra lager än vid just vid brun som MathiasS skrev. Inte försänka genom att skära uppgolvet vid brunn och göra det djupare, det kanske ställer till mer jobb än nödvändigt. Så jag inte lurar dig. Men principen med klickar för fallbyggnaden kan du använda det är relativt enkelt.
Det blir ganska mycket flytspackel....
Mitt badrum ska bli 3x5m med två golvbrunnar (dusch och badkar)
Om det generellt ska vara 1:100 och minst 12mm och brunnarna i mitten på rummet för enkelhetens skull blir det 15+12=27mm vid väggen. Om man dessutom skulle räkna fallet i längsled på rummet kanske det blir mer.
I snitt 19.5mm och 15kvm skulle bli 292 liter spackel.
Ska det verkligen vara nödvändigt?
Några kommentarer?
/Dymlingen
Mitt badrum ska bli 3x5m med två golvbrunnar (dusch och badkar)
Om det generellt ska vara 1:100 och minst 12mm och brunnarna i mitten på rummet för enkelhetens skull blir det 15+12=27mm vid väggen. Om man dessutom skulle räkna fallet i längsled på rummet kanske det blir mer.
I snitt 19.5mm och 15kvm skulle bli 292 liter spackel.
Ska det verkligen vara nödvändigt?
Några kommentarer?
/Dymlingen
Det ska vara 1:100 ca 3.5 meter från brunn, resterande yta behöver det bara vara lätt lutning. Detta enligt byggkeramikrådet i sammverkan med försäkringsbolagen. Om dessa krav inte uppfylls kan man få problem att få ut nåt på sin försäkring om det händer nåt i våtutrymmet.dymlingen skrev:Det blir ganska mycket flytspackel....
Mitt badrum ska bli 3x5m med två golvbrunnar (dusch och badkar)
Om det generellt ska vara 1:100 och minst 12mm och brunnarna i mitten på rummet för enkelhetens skull blir det 15+12=27mm vid väggen. Om man dessutom skulle räkna fallet i längsled på rummet kanske det blir mer.
I snitt 19.5mm och 15kvm skulle bli 292 liter spackel.
Ska det verkligen vara nödvändigt?
Några kommentarer?
/Dymlingen
charta77 skrev:
12mm spackel är ett mått som byggkeramikrådet i samarbete med försäkringsbolagen tagit fram. Detta gäller endast träbjälklag och man skall även armera spacklet för att det ska vara godkänt. Oavsett vilka eller hur tjocka golvskivor man använder.
Ja.
Med risk att vara tjatig är då följande kosntruktion inte godkänd ?
Som jag tänk gjort men inte gjort då jag valt golvmatta och för mycket arbete med golvet (reglar mm). Men dock tänkt utföra i framtida skede.
Vid brunn golvspånskiva på reglar cc30, två lager gips (12+12mm) utom vid golvbrunn enkelgips(12mm). Ett spacklat fall mot omgivande gipskiva, ca 13-14mm på 50cm från brunn. Resten av golvet spacklat fall med 1:100 ?
Dessa följt enl gvk.se och bkr.se
http://www.bkr.se/branschregler/branschregler2002.pdf
http://www.gvk.se/upload/bjalklagsnyckel.pdf.
Av det har jag trott att gipskiva var ett alternativ mot spackeltjockleken.
Med risk att vara tjatig är då följande kosntruktion inte godkänd ?
Som jag tänk gjort men inte gjort då jag valt golvmatta och för mycket arbete med golvet (reglar mm). Men dock tänkt utföra i framtida skede.
Vid brunn golvspånskiva på reglar cc30, två lager gips (12+12mm) utom vid golvbrunn enkelgips(12mm). Ett spacklat fall mot omgivande gipskiva, ca 13-14mm på 50cm från brunn. Resten av golvet spacklat fall med 1:100 ?
Dessa följt enl gvk.se och bkr.se
http://www.bkr.se/branschregler/branschregler2002.pdf
http://www.gvk.se/upload/bjalklagsnyckel.pdf.
Av det har jag trott att gipskiva var ett alternativ mot spackeltjockleken.
Att tro.....det tjänar jag pengar på. Så för din skull sluta tro, och fråga istället en fackman eller låt en fackman utföra underarbetet. Det blir mycket billigare i längden. Snålhet är dumhet, det vet alla.(hoppas jag)charta77 skrev:Ja.
Med risk att vara tjatig är då följande kosntruktion inte godkänd ?
Som jag tänk gjort men inte gjort då jag valt golvmatta och för mycket arbete med golvet (reglar mm). Men dock tänkt utföra i framtida skede.
Vid brunn golvspånskiva på reglar cc30, två lager gips (12+12mm) utom vid golvbrunn enkelgips(12mm). Ett spacklat fall mot omgivande gipskiva, ca 13-14mm på 50cm från brunn. Resten av golvet spacklat fall med 1:100 ?
Dessa följt enl gvk.se och bkr.se
[länk]
[länk].
Av det har jag trott att gipskiva var ett alternativ mot spackeltjockleken.
Ja, frågan är nu ställd direkt till GVK om varför de har felaktig information i sina broschyrer.eson skrev:
Då du säger att det är fel så kan inte säga annat än att jag trott att det varit rätt hitintills. Så visst lyssnar jag på fackmän de som jag frågar vid de behov jag har att göra det och jag nöjer mig sällan med att fråga på ett ställe. Just nu så säger du att man måste att en spackeltjocklek på minst 12 mm och golvgips är inget alternativ att ersätta spacklet med. Den informationen är jag helt säker på att fått mig tillhanda om jag frågat andra behöriga plattsättare. Enligt BKRs register så finns det en hel del i mina trakter att fråga. Men nu när jag inte valt kakel i badrummet har det aldrig funnits en anledning att kolla upp att den information jag haft från BKR och således även GVK varit riktig.
Kollade på GVK-länken ovan.
Där står det i den röda rutan:
"För att ett träbjälklag med c-c 600 skall kunna bära en keramisk beläggning
måste hela den för keramisk beläggning avsedda golvytan förstärkas med en formstabil avjämningsmassa, alternativt en formstabil skivkonstruktion"
Innebär det att det finns andra rekommendationer om man har c-c 300?
Finns det någon annan länk?
/Dymlingen
Där står det i den röda rutan:
"För att ett träbjälklag med c-c 600 skall kunna bära en keramisk beläggning
måste hela den för keramisk beläggning avsedda golvytan förstärkas med en formstabil avjämningsmassa, alternativt en formstabil skivkonstruktion"
Innebär det att det finns andra rekommendationer om man har c-c 300?
Finns det någon annan länk?
/Dymlingen
Jag håller med dig Charta77 i din tolkning av reglerna att det inte skulle krävas minst 12mm om man har c-c 300. (Detta gäller endast vid c-c 600)
Däremot tolkar jag det som att man ska ha följande konstruktion:
Bjälklag c-c 300
22mm spånskiva
12 mm golvgips
lutning 1:100 och 1:50 med avjämningsmassa
Inget minkrav på 12mm
Någon som säger emot mig?
/Dymlingen
Däremot tolkar jag det som att man ska ha följande konstruktion:
Bjälklag c-c 300
22mm spånskiva
12 mm golvgips
lutning 1:100 och 1:50 med avjämningsmassa
Inget minkrav på 12mm
Någon som säger emot mig?
/Dymlingen
Hej.
Enl svar jag fått från GVK så är det efter ett kort upphåll (2003) åter tillåtet att använda golvgips som alternativ till 12mm avjämningsmassa.
Det eson talar om är ett tillägg till PER:s branshregler, tillägget kom 2003. Rekommendationen blev då avjmämningsmassa och golvgips var inget alternativ. Nu 2004 har PER blivit tvingade till att acceptera golvgipset som ett alternativ.
Golvipset är en beprövad metod och säker, men han påpekar också att även om det finns alternativ där man skruvar fast gipset så är skruvat golvgips en sämre lösning än limmat.
Brevet avslutas md att den information som finns att tillgå från GVK:s "Säkra Våtrum" är riktig och att det inte är alltid som all branshinformation når ut i branschens alla golvläggare, så verkar det vara i detta fall.
Edit: Har istället för ett direkt citat referat svaret jag fick.
Enl svar jag fått från GVK så är det efter ett kort upphåll (2003) åter tillåtet att använda golvgips som alternativ till 12mm avjämningsmassa.
Det eson talar om är ett tillägg till PER:s branshregler, tillägget kom 2003. Rekommendationen blev då avjmämningsmassa och golvgips var inget alternativ. Nu 2004 har PER blivit tvingade till att acceptera golvgipset som ett alternativ.
Golvipset är en beprövad metod och säker, men han påpekar också att även om det finns alternativ där man skruvar fast gipset så är skruvat golvgips en sämre lösning än limmat.
Brevet avslutas md att den information som finns att tillgå från GVK:s "Säkra Våtrum" är riktig och att det inte är alltid som all branshinformation når ut i branschens alla golvläggare, så verkar det vara i detta fall.
Edit: Har istället för ett direkt citat referat svaret jag fick.
Jag har en fråga till. Innan jag lägger på flytspacklet så ska ju elvärmegolvet dit. Men först måste jag dra tempgivarkabel i golvet och i beskrivningen står det bara att man ska fräsa upp ett spår i golvet och lägga den där. Men hur långt ut ska den vara och kan man lägga den var som helst på golvet?
Någon som kanske har lite bilder på installation av elvärmegolv?
Jocke
Någon som kanske har lite bilder på installation av elvärmegolv?
Jocke