V växelventil skrev:
Läs första inlägget så förstår du.
Nej, det framgår inte vad som är oklart där.

Det som verkar vara oklart är hur mycket du ska lasta.
 
S Stubai skrev:
Nej, det framgår inte vad som är oklart där.

Det som verkar vara oklart är hur mycket du ska lasta.
Den släpkärran jag tänkte köpa 2700 totalvikt säger säljaren att jag inte får lasta grävaren eftersom släpet totalt vikt är högre än mot vad jag får dra.
 
Totalvikten räknas bara om man inte har E-behörighet. Med E är det bruttovikten som räknas.

Förutom nytagna (efter 2012 typ?) E-kort som har en begränsning på 3500 kg totalvikt...
 
V växelventil skrev:
Den släpkärran jag tänkte köpa 2700 totalvikt säger säljaren att jag inte får lasta grävaren eftersom släpet totalt vikt är högre än mot vad jag får dra.
Ja, men det gäller bara om du har b-kort.
Har du bara b-behörighet?
 
useless useless skrev:
Totalvikten räknas bara om man inte har E-behörighet. Med E är det bruttovikten som räknas.

Förutom nytagna (efter 2012 typ?) E-kort som har en begränsning på 3500 kg totalvikt...
Tycker jag med låter mer logiskt.
 
wildeside wildeside skrev:
Inte om det är en obromsad släpvagn.
Då är det släpets totalvikt som gäller om man vill köra i 80 km/h
Har CE men när jag bytte bil så hade jag ingen aning om den idiot regeln så jag fick snällt byta släp.
Jag tror inte att ts släp med en totalvikt på 2700kg är obromsat.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Ja det får man se upp med men står vikt 1080 på grävare men vad som ingår framgår inte.
Verkar vara inklusive vätskor men utan skopa/redskap.
Så blir jäkligt tight, tror du får kolla på maskinsläp för dom brukar ha lite lägre tjänstevikt än kombisläp eller "entreprenad" släp
 
wildeside wildeside skrev:
Inte om det är en obromsad släpvagn.
Då är det släpets totalvikt som gäller om man vill köra i 80 km/h
Har CE men när jag bytte bil så hade jag ingen aning om den idiot regeln så jag fick snällt byta släp.
Ja, regeln om att det obromsade släpets totalvikt (tjänstevikten vid olastat skäp) måste vara mindre än bilens halva tjänstevikt för att man ska få köra 80 gäller oavsett behörighet.

Obromsade släp med en totalvikt på max 750 kg räknas alltid som lätta släp och har egentligen ingenting med E-behörighet att göra. Lätt släp på max 750 kg får man alltid dra med B/B96 även om den sammanlagda Totalvikten blir större än 3500/4250 kg.
 
wildeside wildeside skrev:
Skrev jag det någon stans??????
Läs vad jag citera för inlägg och vad jag skrev.
Sen kan du läsa det en gång till eller flera gånger till, om du inte förstår vad jag skrev så kan du be mej förklara för dej med bilder och text.
Skrev jag att du skrev det någonstans?
 
V växelventil skrev:
Jag har CE kort men tänkte mer på eftersom jag inte har något reg nummer på släpkärran att jag kör lagligt nu med bil som får dra 1600 kilo men köper en släpkärra så slipper jag köpa en ny när jag byter upp mig på bil och minigrävare.Eftesom totalvikten är 2700 på släpkärran så det inte larmar för fullt nu.Tycker det borde inte vara något problem om jag inte lastar mer än vad bilen får dra.

Släpkärra=2700 tjänstevikt 405 kilo
Bil=dragvikt 1600 kilo
Minigrävare =1080 kilo.
1600-405=1195.
Borde vara lagligt.

Edit Har ingen släpkärra idag.
Innan den här tråden snurrar iväg totalt….

E behörighet före 19 januari 2013 så har du ingen totalviktsbegränsning i körkortet. Efter det är det 3500kg.

Totalvikten är således inget problem för det släp du tänkt dig, och du får dra det, dvs du har behörighet att dra kombinationen.

Därefter får du fundera på hur mycket du kan lasta bakom din bil. Det är släpets maxlast och bilens maximala dragvikt som styr (det som inträffar först).

I detta fall är det bilens dragvikt som begränsar och du kan bara lasta släpet så att tjänstevikt + lastvikt inte överstiger 1600kg. Dvs det är ok för de vikter du angett.

Med en biffigare bil kan du senare utnyttja släpet fullt ut.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Skrev jag att du skrev det någonstans?
Den här dialogen känner jag igen från matbordet med min 15åring.

Jag: Du, ät ordentlig lunch idag så du orkar hela dagen
Hon: har jag sagt att jag inte ska äta lunch!
Jag: har jag sagt att du sagt att du inte ska äta lunch?
 
  • Haha
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Den här dialogen känner jag igen från matbordet med min 15åring.

Jag: Du, ät ordentlig lunch idag så du orkar hela dagen
Hon: har jag sagt att jag inte ska äta lunch!
Jag: har jag sagt att du sagt att du inte ska äta lunch?
Haha, ja, det blev lite den nivån. Vissa överreagerar om man kommenterar deras inlägg, det är sånt man får leva med.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Innan den här tråden snurrar iväg totalt….

E behörighet före 19 januari 2013 så har du ingen totalviktsbegränsning i körkortet. Efter det är det 3500kg.

Totalvikten är således inget problem för det släp du tänkt dig, och du får dra det, dvs du har behörighet att dra kombinationen.

Därefter får du fundera på hur mycket du kan lasta bakom din bil. Det är släpets maxlast och bilens maximala dragvikt som styr (det som inträffar först).

I detta fall är det bilens dragvikt som begränsar och du kan bara lasta släpet så att tjänstevikt + lastvikt inte överstiger 1600kg. Dvs det är ok för de vikter du angett.

Med en biffigare bil kan du senare utnyttja släpet fullt ut.
Ja det är tanken att ha kvar den släpkärran när jag "byter" upp mig till tyngre maskin och bil.Måste lyssna med den säljaren igen men vet en till som sagt att släpkärra med högre totalvikt mot bilens maximala släpvagnsvikt är big nono och spelar inge roll om du kör olastat eller körkort.
 
Redigerat:
Fast lite sugen på denna kärra nu och köpa en större maskin och kärra samtidigt man byter.Verkar vara en stabil combo kärra.
 
  • Ett släpvagn för biltransport, vitt med blå dekaler, prissatt 45 399 kr, tillgängligt, online shopping-gränssnitt.
  • Tekniska specifikationer för en släpvagn: hjul, axeltyp, bakljus, flakmaterial och viktinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V växelventil skrev:
Ja det är tanken att ha kvar den släpkärran när jag "byter" upp mig till tyngre maskin och bil.Måste lyssna med den säljaren igen men vet en till som sagt att släpkärra med högre totalvikt mot bilens maximala släpvagnsvikt är big nono och spelar inge roll om du kör olastat är körkort.
De har berättat sagor för dig, ingen idé att fråga där igen. Det är som jag sagt till dig ovan.

Behörighet att köra ges av totalvikten (3500kg för bil och släp tillsammans på B, 4250 på utökat B, och 3500kg i totalvikt för släpet för BE).

Därefter är det lastvikt på släp samt bilens maximala dragvikt som bestämmer hur mycket du får lasta.

Det finns inga andra regler för bromsade släp. Dock har de flesta inte koll på dessa enkla regler.
 
  • Gilla
quattro1 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.