6 610 läst ·
40 svar
7k läst
40 svar
Hur mycket får jag dra?
Ja, regeln om att det obromsade släpets totalvikt (tjänstevikten vid olastat skäp) måste vara mindre än bilens halva tjänstevikt för att man ska få köra 80 gäller oavsett behörighet.wildeside skrev:
Obromsade släp med en totalvikt på max 750 kg räknas alltid som lätta släp och har egentligen ingenting med E-behörighet att göra. Lätt släp på max 750 kg får man alltid dra med B/B96 även om den sammanlagda Totalvikten blir större än 3500/4250 kg.
Innan den här tråden snurrar iväg totalt….V växelventil skrev:Jag har CE kort men tänkte mer på eftersom jag inte har något reg nummer på släpkärran att jag kör lagligt nu med bil som får dra 1600 kilo men köper en släpkärra så slipper jag köpa en ny när jag byter upp mig på bil och minigrävare.Eftesom totalvikten är 2700 på släpkärran så det inte larmar för fullt nu.Tycker det borde inte vara något problem om jag inte lastar mer än vad bilen får dra.
Släpkärra=2700 tjänstevikt 405 kilo
Bil=dragvikt 1600 kilo
Minigrävare =1080 kilo.
1600-405=1195.
Borde vara lagligt.
Edit Har ingen släpkärra idag.
E behörighet före 19 januari 2013 så har du ingen totalviktsbegränsning i körkortet. Efter det är det 3500kg.
Totalvikten är således inget problem för det släp du tänkt dig, och du får dra det, dvs du har behörighet att dra kombinationen.
Därefter får du fundera på hur mycket du kan lasta bakom din bil. Det är släpets maxlast och bilens maximala dragvikt som styr (det som inträffar först).
I detta fall är det bilens dragvikt som begränsar och du kan bara lasta släpet så att tjänstevikt + lastvikt inte överstiger 1600kg. Dvs det är ok för de vikter du angett.
Med en biffigare bil kan du senare utnyttja släpet fullt ut.
Haha, ja, det blev lite den nivån. Vissa överreagerar om man kommenterar deras inlägg, det är sånt man får leva med.MathiasS skrev:
Ja det är tanken att ha kvar den släpkärran när jag "byter" upp mig till tyngre maskin och bil.Måste lyssna med den säljaren igen men vet en till som sagt att släpkärra med högre totalvikt mot bilens maximala släpvagnsvikt är big nono och spelar inge roll om du kör olastat eller körkort.MathiasS skrev:
Innan den här tråden snurrar iväg totalt….
E behörighet före 19 januari 2013 så har du ingen totalviktsbegränsning i körkortet. Efter det är det 3500kg.
Totalvikten är således inget problem för det släp du tänkt dig, och du får dra det, dvs du har behörighet att dra kombinationen.
Därefter får du fundera på hur mycket du kan lasta bakom din bil. Det är släpets maxlast och bilens maximala dragvikt som styr (det som inträffar först).
I detta fall är det bilens dragvikt som begränsar och du kan bara lasta släpet så att tjänstevikt + lastvikt inte överstiger 1600kg. Dvs det är ok för de vikter du angett.
Med en biffigare bil kan du senare utnyttja släpet fullt ut.
Redigerat:
De har berättat sagor för dig, ingen idé att fråga där igen. Det är som jag sagt till dig ovan.V växelventil skrev:
Behörighet att köra ges av totalvikten (3500kg för bil och släp tillsammans på B, 4250 på utökat B, och 3500kg i totalvikt för släpet för BE).
Därefter är det lastvikt på släp samt bilens maximala dragvikt som bestämmer hur mycket du får lasta.
Det finns inga andra regler för bromsade släp. Dock har de flesta inte koll på dessa enkla regler.

