image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi tittar på den här tomten och skulle vilja få en uppskattning på vad som behöver göras. Ska vi räkna med 100' i fyllnad eller 400'.... Eller mer, mindre? 😁

Vad är det du ska fylla, ser ju helt plant ut?

Hur mycket grus osv som åtgår till huset är ju nästan helt omöjligt att veta genom att bara titta på en bild.
Kan ju vara gammal sjöbotten eller vad som helst under, ser ju dock inte ut att behöva spränga något.

Och ytterligare en aspekt är vad du betalar per m3.
Ingår det nåt i grundentreprenaden eller ska ni göra allt själva?

Av vad ögat kan se behöver man varken spränga eller dra bort stora stubbar. Tomten ligger en bit i från en sjö, den skymtar på ena bilden. Ser ut att vara en del lera och sand.

Tomten säljs av kommunen och hus har vi inte bestämt oss för ännu. Tomten är 997 kvm. Innan vi bestämmer oss behöver vi få ihop en grov kalkyl att visa för banken och då hade det varit fint att veta hur mycket man kan tänkas lägga ut utöver tomt och hus.

Vi är inne på Myresjöhus och A-hus och hos Myresjöhus.
Myresjöhus säger "Till alla hus ingår normalschakt, 15cm fyllnadssand packat. 30cm isolering och 10cm betong med golvvärme" och A-hus säger "I grunden har jag med 85 ton singel under hus och carportplattan samt runt om där vi drar dräneringsrören och dag vattenrören så där ska det inte tillkomma något.
Om ni inte själva kommer på att ni vill höja huset typ 50 cm.

Jag vet ju inte hur eran tomt ser ut men om du tittar i kalkylen så har jag med kr 75.000:- för infart och fyllnad som man använder till det samt om man behöver gräva bort stubbar"

85 ton singel är egentligen inte så mycket, typ 5 lastbilar med släp.
Säg att du har 40-50cm matjord att ösa bort innan du kommer ner till lite bättre förhållanden, då lär inte 5 lastbilar räcka med grus utan säkert det dubbla.
Sätt 200 000kr och allt under det är ren bonus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.