33 216 läst ·
34 svar
33k läst
34 svar
Hur mycket är Vinstskatten ?
Hej, har lite frågor till om detta:
Får man dra av för inköp av verktyg mm som man behövt för att renovera?
Cirkelsåg, kakelskärare mm
Om man inte har kvittona kvar får man göra en uppskattning på byggnadsmaterialet vad det kostat osv och dra av det?
Får man dra av för inköp av verktyg mm som man behövt för att renovera?
Cirkelsåg, kakelskärare mm
Om man inte har kvittona kvar får man göra en uppskattning på byggnadsmaterialet vad det kostat osv och dra av det?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det är ju inte att rekommendera kanske...saturnus skrev:
OM (liten sannolikhet förvisso) namteckningen kollas upp så heter brottet urkundsförfalskning - och där finns det fängelse på straffskalan...
/K
Lägg till grovt skattebrott och det kan bli väldigt olyckligt om man åker dit på det där. Det finns ju inga som helst förmildrande omständigheter att åberopa.klaskarlsson skrev:
Ja då har väl snickaren som varit här, uppgivit fel namn, när han skrev kvittot!klaskarlsson skrev:
Det gäller att ha argumenten i högran..............
tack för alla svar!
Men jag är lite trögtänkt...
Men låt säga att jag köpt ett hus för 1.000.000kr
Sen säljer jag huset för 1.500.000kr
då är ju vinsten 500.000kr
Men om jag drar fram kvittot på bergvärme installationen för 200.000kr
får jag dra av hela 200.000kr från vinsten då? och bara skatta för en vinst på 300.000kr ?
Men jag är lite trögtänkt...
Men låt säga att jag köpt ett hus för 1.000.000kr
Sen säljer jag huset för 1.500.000kr
då är ju vinsten 500.000kr
Men om jag drar fram kvittot på bergvärme installationen för 200.000kr
får jag dra av hela 200.000kr från vinsten då? och bara skatta för en vinst på 300.000kr ?
Swetrot skrev:
Det är alltså dumt att betala någon svart och fixa lite själv för att fixa ett nytt värmesystem lite billigare
för då har man inga kvitton att dra av vid försäljning?
Om vi undantar det kriminella i att betala för tjänster i syfte att slippa betala skatt så uppstår det ett annat problem när maskiner till hus införskaffas på det sättet. Det saknas garantier. Det kan till och med vara så illa att om man köper maskiner utan kvitto kan det vara stöldgods. Läser man runt här så förekommer det ofta att nybyggen plundras på maskiner.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Och det gäller att de argumenten håller inför en domstol - tänk om dom bara sneglar på din handstil vs handstilen på "kvittot" ?saturnus skrev:
Framförallt tycker jag att man måste tänka efter så att man inte snicka för några tusen men riskerar mångdubbelt i böter eller tom fängelse för en sån sak ?
Även om risken att åka fast som sagt är liten - men då finns det andra "mer" lagliga metoder som inte ger lika stora påföljder...
/K
Det är ju det som är det tråkiga med att man håller på att renovera själv. Man får ju inte dra av det vid eventuell försäljning. Arbetskostnaden menar jag.
Jag förstår hur du menar men givetvis menade inte jag att köpa stöldgods utan köpa en pump tex på rinkaby och sen anlita bekant som fixar vvs jobb och att tex borrarn kanske borrar ena hålet svart..Swetrot skrev:Om vi undantar det kriminella i att betala för tjänster i syfte att slippa betala skatt så uppstår det ett annat problem när maskiner till hus införskaffas på det sättet. Det saknas garantier. Det kan till och med vara så illa att om man köper maskiner utan kvitto kan det vara stöldgods. Läser man runt här så förekommer det ofta att nybyggen plundras på maskiner.
Men jag har nu fått 2st bergvärme offerter på strax över 200´ så jag ska fundera lite över helgen...
inget svartjobb alltså'!