A
Behöver montera isär ett äldre skåp och hittar inga synliga skruvar, spikar eller pluggar, så jag vet inte var jag ska börja och har inga förkunskaper. Den är mkt stabil så det går inte att rucka på t ex toppskivan för att få en ledtråd.

Hur monterar man isär en möbel, när man inte vet hur den är ihopsatt? (Den övre delen, som ligger utanför bild, är lätt att lyfta av, men det är själva underskåpet jag vill plocka isär.) Hoppas på att det finns någon med bra tips!

• Äldre vitt skåp med två dörrar och lådor ovanför, stabilt konstruerat utan synliga monteringsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det normala är väl att man inte gör det, såvida det inte är någon spånskivemöbel från IKEA.
Ska det monteras ner så är det inför sista färden till den öppna spisen eller återvinningscentralen.

• Gilla
am_a_teur och 3 till
  • Laddar…
Rätt verktyg har många namn. Huvudnyckel, koben, kofot, brytjärn eller bräckjärn.
Det brukar dock inte vara så lätt att sätta ihop igen.

• Gilla
am_a_teur
  • Laddar…
Varför ska du ta isär den?

• Gilla
am_a_teur och 1 till
  • Laddar…
Det mest sannolika med dessa möbler är dom är limmade något förbannat i varje skarv, varje sammanfogning av trä med dolda pluggar/kexningar. Att få isär den i bra skick är nog omöjligt, bevisa mig gärna fel!

• Gilla
Big builder
  • Laddar…
Enda sättet är nog att slå sönder den men det gör man inte med så där fina möbler!

• Gilla
am_a_teur
  • Laddar…
Karlia
Att skåpet är mycket stabilt beror på att det är bra gjort. Det är säkert både pluggar och lim. Det är gjort för att hålla en evighet inte för att tas isär.

• Gilla
am_a_teur
  • Laddar…
Det är alla gånger svårt men jag kan inte tro att det är omöjligt att ta isär skåpet utan att förstöra det.

Jag tänker att man får ta reda på hur och i vilken ordning delarna är ihopsatta och sedan se om man kan t ex kan värma limningar för att därefter försiktigt få isär delarna. Funkar inte det kan ett annat sätt att ta isär skåpet vara att såga upp skarvarna med lämplig såg; jag skulle valt en japansåg med tunnt blad. Då sågas tappar och liknande av men de kan ersättas med flytande tappar, tänk Domino. Största hotet mot sågen är icke synliga spik/skruv men det finns ju reservblad... :)

Förmodligen underlättar det om man avlägsnar färg i skarvarna så man ser hur fogarna ser ut.
Förmodligen ska man räkna med mindre skador här och där kanske men sådant går att reparera och ska skåpet målas igen är det inga problem.

Jag skulle börja med att ta loss ryggstycket – sedan är skåpet bara en lite mer komplicerad (?) låda att ta isär. Slå, banka och bryta är sista utväg. Tvingar som man vänt käftarna på så att de pressar isär gör det möjligt att ha kontroll på processen och avbryta i tid om det man gör håller på att gå snett. Kilar kan pressas in i skarvar som börjat öppna sig och är ett skonsamt sätt att utöva lite "våld".

Nu återstår bara frågan: varför vill du ta isär skåpet?
//Ronnie

• Gilla
am_a_teur
  • Laddar…
Allt är sinkat och tappat och ihoplåst alla vägar och limmat med benlim. Om du nödvändigt måste ta isär den måste du först få benlimet att släppa och till det brukar man använda en speedheater eller en varmluftspistol. Det är minst två fulla arbetsdagar att ta isär det där skåpet utan att förstöra det.

Varför skall du ha isär det?

• Gilla
am_a_teur
  • Laddar…
Düsseldorff
Mot bakgrund av att det är ganska tydligt att TS aldrig tidigare har jobbat med äldre möbler skulle jag säga att det är så gott som uteslutet att du lyckas montera isär skåpet utan att förstöra det. Det är otroligt tålamodskrävande att ens få loss en del. Att montera isär hela skåpet skulle jag aldrig ge mig på...

• Gilla
Hasse C och 3 till
  • Laddar…
A
Det låter som det jag befarade - att det inte fanns något magiskt trick som enkelt löser saken. Får inte upp skåpet för trappen i befintligt skick och plan B, att hitta ett annat hem åt skåpet, går trögt. (Vill absolut inte skicka det till tippen.) Men som sagt, det verkar vara byggt för att hålla. Vi får se vad det blir av det.

Tack @Düsseldorff @heimlaga @Pysslarn @Karlia @mlkjhr @MattEri @Frustrator @raveper @etompau

• Älska
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Kan det fungera att såga av benen och sedan sätta fast dem igen? Så har jag behövt göra vid en flytt.

A
Det skulle lösa transporten i alla fall. :thinking:

Karlia Karlia skrev:
Kan det fungera att såga av benen och sedan sätta fast dem igen? Så har jag behövt göra vid en flytt.

Karlia
Särskilt som skåpet är målat går det att limma, plugga, spackla och måla - få det att se osynligt ut med lite noggrannhet.

Det kanske rent av räcker att ta av ett eller två ben?

A am_a_teur skrev:
Det låter som det jag befarade - att det inte fanns något magiskt trick som enkelt löser saken. Får inte upp skåpet för trappen i befintligt skick och plan B, att hitta ett annat hem åt skåpet, går trögt. (Vill absolut inte skicka det till tippen.) Men som sagt, det verkar vara byggt för att hålla. Vi får se vad det blir av det.

Tack @Düsseldorff @heimlaga @Pysslarn @Karlia @mlkjhr @MattEri @Frustrator @raveper @etompau
Var finns det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.