32 569 läst ·
4 svar
33k läst
4 svar
Hur montera diskmaskin från Ikea?
Jag har en Ikea/Whirlpool diskmaskin 45 cm typ DFW407W.
Maskinen är ny (köpt på fynd) men saknar montageinstruktion. Ikeas kundtjänst verkar inte kunna hjälpa mig.
Problemet är att jag skall ställa maskinen mellan två stommar med 50 cm avstånd. Skall använda en 50 cm lucka som front och då blir det ju ca 2,5 cm luft på båda sidorna.
Vill kunna förankra maskinen i bänkskivan men den saknar fästen i framkant.
Ovanpå är det några mysko uttag i vit plast som jag inte fattar vad dom är till.
Någon som monterat denna maskin, och kan tipsa om hur den skall monteras?
Maskinen är ny (köpt på fynd) men saknar montageinstruktion. Ikeas kundtjänst verkar inte kunna hjälpa mig.
Problemet är att jag skall ställa maskinen mellan två stommar med 50 cm avstånd. Skall använda en 50 cm lucka som front och då blir det ju ca 2,5 cm luft på båda sidorna.
Vill kunna förankra maskinen i bänkskivan men den saknar fästen i framkant.
Ovanpå är det några mysko uttag i vit plast som jag inte fattar vad dom är till.
Någon som monterat denna maskin, och kan tipsa om hur den skall monteras?
Det ska finnas två utstående vinklar på ovansidan av maskinen som ska användas för att montera maskinen, antingen i sida eller i bänkskiva.
Angående monteringen skulle jag nog sätta två klossar på 25mm på båda sidor för att få maskinen att stå rakt.
Att montera luckan på denna maskin är ett äventyr i sig
// WM
Angående monteringen skulle jag nog sätta två klossar på 25mm på båda sidor för att få maskinen att stå rakt.
Att montera luckan på denna maskin är ett äventyr i sig
// WM
Hej, jag hänger på tråden här. Vi har också köpt en helintegrerad diskmaskin från IKEA (60 cm bredd) men inte monterat fronten än eftersom mallen som skulle vara med vid leverans saknades. Har beställt en ny från IKEA men efter två veckor har den fortfarande inte kommit, tänkte alltså ge oss på ett försök i helgen utan mall. Någon som har några tips som underlättar monteringen?
uffe 59....svaret på din fråga är att antingen beställa fästen från wirlpool direkt eller kan du göra egna med en tunn plåt bit som är ca 4 cm lång 1.5 cm bred ..sedan tar du 2st självborrande 13mm plåtskruv och fäster dem i diskmaskinens tunna uppvikta kanter i plåt i dom yttre hörnen upptill , låter halva längden sticka ut , borrar ett 4mm hål i centrum på den del av plåtbiten som sticker ut och förankrar slutligen diskmaskinen i inställt läge upp i bänkskivan med 2 träskruvar. 
luften du får vid sidorna kan du täcka genom att såga 2st remsor på 2,5x65cm tror jag det blir om du för upp dom mot bäkskivan..använt material som täcksida eller sockel till detta..kör du längre än 65cmremsor tar luckan i dem vid öppnande av lucka.sedan kan du förborra inifrån sidoliggande skåp igenom skåp och passbit med 3mm borr och sedan dra i några skruv så den sitter.mät in dig bara med tumstocken så du prickar passbiten med borren.
vid montering av lucka till 50 diskmaskinen krävs att du har tillhörande beslag samt mall för avståndsplasering..har du inte det kan du be någon säljare haka av luckan så du kan mäta själv och sedan föra över måtten på din lucka.
luften du får vid sidorna kan du täcka genom att såga 2st remsor på 2,5x65cm tror jag det blir om du för upp dom mot bäkskivan..använt material som täcksida eller sockel till detta..kör du längre än 65cmremsor tar luckan i dem vid öppnande av lucka.sedan kan du förborra inifrån sidoliggande skåp igenom skåp och passbit med 3mm borr och sedan dra i några skruv så den sitter.mät in dig bara med tumstocken så du prickar passbiten med borren.
vid montering av lucka till 50 diskmaskinen krävs att du har tillhörande beslag samt mall för avståndsplasering..har du inte det kan du be någon säljare haka av luckan så du kan mäta själv och sedan föra över måtten på din lucka.
Produkter som diskuteras: "träskruvar"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
halo...svaret på din fråga är att du lossar lite lätt (ca 1 till 2 varv..annars får du inte dit dom igen)på skruv nummer 2 och skruv nummer 4 uppifrån sett på insidan av diskmaskinsluckan..sitter 4st skruv lodrätt i kanten..du trycker in dina medföljande luckhållare i spåren på sidorna på diskmaskinens front och för dom uppåt i maxat läge..sedan mäter du från överst på plasttappen upp till bänkskivan minus 3 millimeter.detta mått du får överför du sedan till din lucka och mäter in detta från ovankant lucka och nedåt. sätt en blyertssträck där .där blyertsmarkerinen är blir överkanten plasttapp..sidoplasttapparna skall vara ikant med sidan på luckan.. sedan skruvar du fast luckhållaren och för upp luckan och spänner skruv nr 2 och 4 på insidan av diskmaskinfronten..(de tre millimetrarna är måttet från överkant intilliggande lucka till underkant bänkskiva..så att allt ska linjera..mät själv detta mått efter det kan vara lite individuellt beroende på hur du har justerat intilliggande luckor)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden