Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det kommer att ta mer tid och vara jobbigare än du kan tänka dig, även om du tar totalentreprenad. Jag är inne på hempularens linje, att man vill hålla koll på bygget trots att det är totalentreprenad. Även om du har skrivit över ansvaret på en totalentreprenör så kommer du att få de där byggfelen i ditt knä till slut ändå. Du har ju planerat att flytta in där, säljer säkert det befintliga boendet och har ingen annanstans att ta vägen när tiden för att bygget ska vara klart kommer.

Personligen hade jag tagit mig tid att åka dit och kolla bygget så ofta det går. Annars har du alternativet att anlita en fristående byggkonsult som du betalar för att göra det åt dig. T ex finns det kontrollansvariga som tar på sig att göra sådana utökade uppdrag. Du kan söka upp en hos [länk]

Läs mer här:
[länk]
[länk]
Och om man upptäcker fel underhand, hur mycket rättar byggaren det då? Annars är ju ens upptäckter inget värda.

Varför skulle denne inte rätta till det direkt? Det lär ju vara billigare att t ex flytta en toastol som hamnat fel innan alla ytskikt är monterade, än att göra det när allt är klart.

Det brukar vara väldigt lite för kunder att göra när det byggs med dom stora hustilverkarna.
Men det som alltid tar tid i ett bygge är om(när) kunden vill göra ändringar, det kostar både tid och pengar från byggare och kunder.
Och kunder får absolut inte springa på bygget.

Varför skulle denne inte rätta till det direkt? Det lär ju vara billigare att t ex flytta en toastol som hamnat fel innan alla ytskikt är monterade, än att göra det när allt är klart.
För att då är det så dyrt så då är det inte rimligt att flytta den och då ska kompensering istället ske.

Jag har byggt med både totalentreprenad och delad entreprenad. Jag tyckte att jag la lika mycket egen tid på båda byggena. Processen är exakt den samma utöver det faktum att man har olika avtal med varje entreprenör. Byggtiden var samma upplevelse av att vara på plats och säkerställa att det jag beställt faktiskt levererades. I båda fallen var det ungefär lika mycket som skulle lösas under resans gång.

Det kunde handla om felaktiga leveranser som entreprenören och husleverantören ville komma undan med. Vilket de antagligen hade gjort om man inte fångat upp det i tid. Konstiga lösningar i ritningen som jag inte upptäckt förrän jag kunde se det på plats mm. Frågor från olika hantverkare om de kan göra si eller så istället för det som är överenskommet. Oftast för att de vill vara hyggliga och påpeka att det överenskomna kanske inte fungerar bra eller inte blir snyggt.

Jag förstår att det kan vara svårt att få till tiden att vara på plats när man har barn, jobb, jobbiga släktingar, vänner och allehanda andra saker som livet kastar i ens väg.

Men ...! Detta är ett av de största privata åtaganden man gör under sin livstid. Du bygger ett hus få exakt det du vill ha. Specifika önskemål som kostar stora pengar. Varför inte vara på plats så ofta du kan under de 10 - 12 månader av en hel livstid det handlar om för att följa processen och säkerställa att du får det du vill ha? Prioritera detta under en begränsad tid.

• Gilla
Torgil och 3 till
  • Laddar…
Då de är företagare som i första hand ska få sin verksamhet att gå runt och om det isåfall blir billigare, enklare och mer kostands effektivt att låta placeringen av några skåp i badrummet vara. Istället för att ombeställa skåp av korrekt storlek och kassera de redan felaktigt monterade skåpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.