Fick en sprojlans ny luftvärmepump installerad på stugan idag. Funkar som en dröm. Energisnål och frän digital display. Enda kruxet är att utedelen orsakar ett öronbedövande brummande ljud i framförallt badrummet vars yttervägg den är monterad på. Det är verkligen som att sitta och bajsa på ett lastbilsflak.
Finns det nåt väldigt effektivt sätt att minska vibrationerna på? Den står monterad på ett stativ med små gummikuddar mellan stativet och pumpens undersida, men det hjälper inte märkbart. Om jag pressar bort pumpen från väggen med handkraft minskar vibrationerna markant. Men så kan jag ju inte stå hela natten. Finns det nån typ av vaddering man kan skaffa som är speciellt utvecklat för såna här problem?
Finns det nåt väldigt effektivt sätt att minska vibrationerna på? Den står monterad på ett stativ med små gummikuddar mellan stativet och pumpens undersida, men det hjälper inte märkbart. Om jag pressar bort pumpen från väggen med handkraft minskar vibrationerna markant. Men så kan jag ju inte stå hela natten. Finns det nån typ av vaddering man kan skaffa som är speciellt utvecklat för såna här problem?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Det är väl bra att ha ytterdelen helt fristående. När vi flyttade in var vår monterad på ett stativ, på en lastpall, haha! Så vi monterade den på grunden med Jirva-konsoler och motorkuddar. Man kunde ana vibrationer men då fick man anstränga sig.
Efter att vi byggde ut så har vi ett svetsat stativ monterat på två stora cementplattor, lite provisoriskt då vi tänkte byta till bergvärme. Men nu är alla vibrationer ohörbara.
Efter att vi byggde ut så har vi ett svetsat stativ monterat på två stora cementplattor, lite provisoriskt då vi tänkte byta till bergvärme. Men nu är alla vibrationer ohörbara.
Ok. Det får nog bli en sån lösning framöver med fristående. Men det trista är att vi reser bort två månader om några dagar och har galet mycket att hinna med innan dess. Har en hyresgäst i stugan och vill försöka fixa en snabbfix tills vi kommer tillbaka. Nån som har erfarenhet av hur bra dessa fjädrar dämpar vibrationerna?
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/tillbehor/for-installator/vibrationsdampare-stor
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/tillbehor/for-installator/vibrationsdampare-stor
Införskaffade dessa skönheter idag. Galet svårt att hitta dem i butik (reser bort på söndag så har inte tid att vänta på webbleverans). Ingen som hade inne, inte ens etablerade VVS-firmor. Elon var den butik som räddade mig. Imorrn blir det att montera dem. Hoppas på det bästa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Stålfjäderdämpare fungerar bra.
Tänk på att dom 2 som är lite hårdare ska sitta på höger sida
Tänk på att dom 2 som är lite hårdare ska sitta på höger sida
Det är trågplåten som ska vara utformad så det rinner bort på de pumpar jag sett, men skiljer kanske mellan fabrikat. Och vår Bosch var plan innan jag bytte till fjädrar.
ComfortThomas får ge sina synpunkter.
ComfortThomas får ge sina synpunkter.
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Hm , vad är det jag ska ge synpunkter på ?
Tidigare inlägg med distanser så brukar konsoler eller markstativ vara justerbara så man kan göra lite ändringar där istället för distanser
Tidigare inlägg med distanser så brukar konsoler eller markstativ vara justerbara så man kan göra lite ändringar där istället för distanser
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Ok, ja utedelen bör inte luta framåt eller mot kompressorsidan.
Vi brukar montera med svag lutning bakåt och svag lutning åt vänster så inte risken finns att vibrationsdämparna sätter sig lite och får utedelen att luta fel.
Vi brukar montera med svag lutning bakåt och svag lutning åt vänster så inte risken finns att vibrationsdämparna sätter sig lite och får utedelen att luta fel.