Den här frågan gäller alltså inte vad som räknas som boarea och biarea, utan hur man mäter biarea.

De flesta guider jag hittat online visar bara hur man mäter boarea, och vad som räknas som biarea, men inte hur den sistnämnda mäts.

Bakgrund: vi har precis skrivit på för husköp. Under besiktningen så mätte jag förrådet som sitter ihop med huset (men utan ingång därifrån) till 12 kvm och ett separat extrahus på tomten till 25.5 kvm, totalt sett 37.5 kvm.

I annonsen stod det 48 kvm biarea, och jag känner nu att vi har blivit snuvade på 10 kvm. Jag har också fått en förklaring till talet, de mätte ytterväggarna på extrahuset samt förrådet. Detta kan väl knappast vara korrekt förfarande?

Kanske inte tillräckligt för att bryta köpet, men känns inte helt ok.

(Jag har nu fått uppfattningen att extrahuset inte ens ska räknas som biarea alls om man ska vara korrekt, men just det bryr jag mig inte så mycket om eftersom under visning+köpeprocessen så tänkte vi oss att det räknades, och därmed känner vi oss inte lurade kring det.)

Biyta mäts på samma sätt som boyta, så helt korrekt ska man inte inkludera ytterväggar. Men varken förrådet eller komplementbyggnaden är väl biyta, utan just ett förråd om x kvadratmeter och en ytterligare byggnad om x kvadratmeter. Är komplementbyggnaden godkänd som bostad är den ytan boyta, fast i en separat byggnad.

• Gilla
OlaMalmo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.