3 067 läst ·
34 svar
3k läst
34 svar
Hur mäta tryck och luftflöden i ett hus med hyfsad noggrannhet?
Tänker mig FTX och mätteknik, exempel på mätutrustning, tips, mm.
Visst inte alls proffsigt, för då måste man verifiera vilka instrument (oftast för dyra för varje husägare) man använder till mätprotokoll o s v.
Samt betala dyra pengar för detta.
Är ju inte dåligt om vi kommer nära rådande omständigheter.
Jag vill absolut inte påstå att mina mätningar är absoluta, bara tänkta som en indikationer.
Många gånger bättre än att tända en cigg invid ytterdörren, öppna denna lite och kolla om röken drar IN eller UT. Alltså indikation på under- eller övertryck i huset relativt uteluften. Förresten vilket bör det vara?
Kom gärna med egna erfarenheter, förslag på mättekniker, mätinstrument mm.
Visst inte alls proffsigt, för då måste man verifiera vilka instrument (oftast för dyra för varje husägare) man använder till mätprotokoll o s v.
Samt betala dyra pengar för detta.
Är ju inte dåligt om vi kommer nära rådande omständigheter.
Jag vill absolut inte påstå att mina mätningar är absoluta, bara tänkta som en indikationer.
Många gånger bättre än att tända en cigg invid ytterdörren, öppna denna lite och kolla om röken drar IN eller UT. Alltså indikation på under- eller övertryck i huset relativt uteluften. Förresten vilket bör det vara?
Kom gärna med egna erfarenheter, förslag på mättekniker, mätinstrument mm.
Bra tips.... Men det behövs två olika instrument.
Och så vill man kanske kolla igen om typ två år. Kanske t o m svågern behöver veta hur det står till. Ja o barna också, som börjat hosta.
Vips så har kostar det över tid.
Och så vill man kanske kolla igen om typ två år. Kanske t o m svågern behöver veta hur det står till. Ja o barna också, som börjat hosta.
Vips så har kostar det över tid.
Märker snart att det finns firmor att anlita.... Men oftast lite svävande svar... Jag kan så klart ha fel.
Bara en sån enkel sak. Svårt att få reda på hur stort undertrycket kan/ska vara...
"Nja.... Under 10 Pa"
Har ännu inte hittat en klar vägledning. Man glider helt enkelt över i luftflöden i stället. (Själv tror jag på 2 Pa enligt vad min vän mätteknikern sa.
Numera borta, men jag fick överta nykalibrerad Micromanometer med tillhörande Prandeltrör.
Bara en sån enkel sak. Svårt att få reda på hur stort undertrycket kan/ska vara...
"Nja.... Under 10 Pa"
Har ännu inte hittat en klar vägledning. Man glider helt enkelt över i luftflöden i stället. (Själv tror jag på 2 Pa enligt vad min vän mätteknikern sa.
Numera borta, men jag fick överta nykalibrerad Micromanometer med tillhörande Prandeltrör.
Ok då kör vi mitt först tips.
Mätning av tryck i huset relativt omgivningen.
Hur gör man?
- Borra ett 4 mm hål genom t ex ett dörrblad eller fönsterkarm. Vägg blir onödigt långt hål.
För in ett litet rör... Typ 4 mm bromsrör eller annat, rakt igenom.
Anslut med slang en Microanomter.
Duger med ett från TEMU eller Amazon.
O Pa om inget ansluts till instrumentet.
En slang mellan rör och ingång till instrumentet visas trycket i huset.
Jag mäter just nu - 2 Pa.
Alltså 2 Pa undertryck.
Vad jag lärt mig tillräckligt för att ingen fuktig luft från t ex dusch ska leta sig ut i husets konstruktion och t ex orsaka mögel mm över tid.
Vad tror Ni om detta?
Hur gör man?
- Borra ett 4 mm hål genom t ex ett dörrblad eller fönsterkarm. Vägg blir onödigt långt hål.
Alltså 2 Pa undertryck.
Vad jag lärt mig tillräckligt för att ingen fuktig luft från t ex dusch ska leta sig ut i husets konstruktion och t ex orsaka mögel mm över tid.
Vad tror Ni om detta?
Är det något man vill/behöver göra mer än 1 ggr så kan man överväga att köpa kinaversionerna av instrumenten från amazon, ebay etc. - visst - det är inte spårbar precision men det man behöver veta är sällan noggrannare än typ dubbelt så mycket eller halverat - inte 2.01 l/s eller 4.096 l/s luft i en ventil
tex pH-metern jag köpte låg på dryga 300:- på amazon, dryga tusingen köpt från bryggeributik med ungefär samma noggranhet (då det är samma tillverkare som för 300:- prylen) om man skulle köpa i Sverige men skulle man köpa en med spårbarhet så hade förmodligen inte tio papp räckt.
tex pH-metern jag köpte låg på dryga 300:- på amazon, dryga tusingen köpt från bryggeributik med ungefär samma noggranhet (då det är samma tillverkare som för 300:- prylen) om man skulle köpa i Sverige men skulle man köpa en med spårbarhet så hade förmodligen inte tio papp räckt.
ser ingen fel med dettaH Hybro skrev:
dock skall man mäta nivån i överkant på högsta satta fönster/dörr i övervåningen eller mäta i glipan (eller för uppgiften borrad hål - som täcks sedan) på vindsluckan om den är inomhus om syftet är att säkra att ingen rumsluft vill pysa upp till vinden.
nedervåningen kan ha gott om undertryck, men med skorstensverkan av varmluften i hushöjden kan den undertrycket vara nästan borta i övervåningen vid takhöjd och det är krysset vid exakt 0 Pa i tryckskillnad - om man är under eller över denna punkt som bestämmer om man riskerar problem med fuktig vind eller inte.
Du behöver en tryckmätare för statiskt tryck som mäter i Pascal. Borde inte bara allt för komplex mätning, tex genom ett nyckelhål eller ett fönster på glänt tätat med lite masktape.
Vill man vet mer extakt och tryckskillnaden är låg ställer det större krav på instrumentet.
Vill man vet mer extakt och tryckskillnaden är låg ställer det större krav på instrumentet.
Jag använder barometerapp i iPhone. Den mäter motsvarande 1 Pa upplösning.
Lägg fånen på ett bord med alla fönster/dörrar stängda. Öppna en dörr och kolla tryckförändringen.
Flöden mäter jag med en vindmätare i ett 80mm rör + trattar. Funkar rätt bra.
Lägg fånen på ett bord med alla fönster/dörrar stängda. Öppna en dörr och kolla tryckförändringen.
Flöden mäter jag med en vindmätare i ett 80mm rör + trattar. Funkar rätt bra.
Det är nästan ett måste med undertryck i huset och ännu mer viktigt om fuktspärr inte finns.H Hybro skrev:Ok då kör vi mitt först tips.
Hur gör man?
Alltså 2 Pa undertryck.
Vad tror Ni om detta?
Dessvärre är det ändå ingen garanti att fuktig inomhusluft inte överförs till byggnadskonstruktioner.
Att hålla inomhusluften så torr möjligt är lika viktigt i en riskkonstruktion. Bra luftomsättning i förhållande till antal boende typ.
Vet att det jag har är väl kalibrerat av mätinstrumentfirma,med signatur.
Minns jag rätt kostade det några tusen inkl moms.
Så visst kan jag göra jämförande mätningar mot ett fjärranöstern instrument, för egen del.
Redan i morgon kan jag göra mätning av trycket i mitt hus på två olika höjder.
0.8 meter samt 2.4 m mot omgivande luft.
Vad gissar ni på för resultat om nu 0.8 m ger 2 Pa? Lägger instrumentet på golvet, då kan vi mäta 2.4 m i mätdiff.
Den teori som framförts gör ju gällande att det blir skillnad för mig personligen om jag lägger mig på golvet eller lägger mig i våningssängen. Aldrig märkt skillnad.
Vid 0 Pa så trycks ingen fukt in i t ex väggskarvar men övervåningen dyblöt?
Har svårt att tro på detta.
Mycket bra med teorier. Det är bl a det jag tänkte vi skulle beröra.
Tack.
Minns jag rätt kostade det några tusen inkl moms.
Så visst kan jag göra jämförande mätningar mot ett fjärranöstern instrument, för egen del.
Redan i morgon kan jag göra mätning av trycket i mitt hus på två olika höjder.
0.8 meter samt 2.4 m mot omgivande luft.
Vad gissar ni på för resultat om nu 0.8 m ger 2 Pa? Lägger instrumentet på golvet, då kan vi mäta 2.4 m i mätdiff.
Den teori som framförts gör ju gällande att det blir skillnad för mig personligen om jag lägger mig på golvet eller lägger mig i våningssängen. Aldrig märkt skillnad.
Vid 0 Pa så trycks ingen fukt in i t ex väggskarvar men övervåningen dyblöt?
Har svårt att tro på detta.
Mycket bra med teorier. Det är bl a det jag tänkte vi skulle beröra.
Tack.
Redigerat:
Det är ingen teori det är vedertagen fakta. I ett enplanshus med självdrag blir det så.H Hybro skrev:
Ett dåligt injusterat tfx-system kan det bli så. Och då vet man att undertrycket inte är säkrat.