Hej

Jag behöver mäta den maximala takhöjden i ett rum. Golvet sviktar en del så jag vill kunna mäta i mitten av rummet också.

Att mäta längs väggen är inga konstigheter med exempelvis tumstock eller metalliskt måttband, men i mitten av rummet blir det lite svårare. Har gjort så att jag satt ihop två tumstockar till ungefärlig takhöjd och sedan mätt så golvet och taket "nuddar" tumstockarnas start och slutpunkter har även försökt sätta fast metalliska måttbandet i taket och dra ner.

Känns som det borde gå att göra på smidigare sätt, tumstockarna böjer sig en del då takhöjden är ca 3,50m så tänkte höra om någon har en idé?

Tacksam för svar

Om du inte har tillgång till en avståndsmätare så kör med ett snöre och vikt på. Sedan möter du snöret. Det bör kunna bli exakt inom ett par mm. Men det är ju ingen garanti att det är högsta höjden i rummet, som du verkade vara ute efter.

C C.Lundin skrev:
Om du inte har tillgång till en avståndsmätare så kör med ett snöre och vikt på. Sedan möter du snöret. Det bör kunna bli exakt inom ett par mm. Men det är ju ingen garanti att det är högsta höjden i rummet, som du verkade vara ute efter.
Smart ide. Ska testa och se om jag får samma. Tack!

M maertino1 skrev:
Smart ide. Ska testa och se om jag får samma. Tack!
Ta två st käppar/lister som tillsammans når taket. Markera med penna, mät.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Gotthsrd Gotthsrd skrev:
Ta två st käppar/lister som tillsammans når taket. Markera med penna, mät.
Inte helt säker på om jag är med, men antar attdu tänker som jag gjorde med tumstockarna, fast med lister (som då inte böjer sig)?

Tack för förslaget

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.